گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران دیروز و همزمان با رفع محدودیت‌های فروش برگشت و افزایش 79/0 درصدی را تجربه کرد. البته طی مدت اخیر بازار گهگاه با تلاش در جهت افزایش شاخص، رشدهای محدودی را نیز تجربه کرده اما به عقیده فعالان بازار، این بار همزمان با هفته پایانی سال انتظار می‌رود این رشد چند‌روزی پایدار بماند. این در حالی است که طی حدود 75 روز از شروع ریزش در میانه دی‌ماه بازار در حدود 15 درصد کاهش یافته است و محدودیت‌ها نیز نتوانست مانع از افت 5/3 درصدی شاخص شود. به این ترتیب از روز گذشته محدودیت‌های سازمان بورس در رابطه با فروش برداشته شد و این مسأله به رشد بازار انجامید.
به این ترتیب بازدهی بازار سرمایه در مدت نزدیک به یک سال گذشته به ۷۸/۱۰۲ درصد رسید. به این ترتیب بورس در سال ۹۲ در شرایطی به کار خود پایان داد که بازدهی از صد درصد کاهش نیافت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که انتظار اولیه این بود که با توجه به ورود بورس به آخرین روز کاری که در آن فروشندگان می‌توانند در سال ۹۲ وجه فروش خود را دریافت کنند عرضه‌های بیشتری در بازار رقم بخورد، اما چنین نشد.
در حالی که بورس اوراق بهادار تنها سه روز کاری دیگر تا پایان سال پیش روی دارد، انتظار می‌رود با خروج فروشندگان، بازار در تعادل نسبی باقی بماند؛ امری که می‌تواند به معنای ثبت بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی کنونی برای کل سال ۹۲ باشد تا بورس با شرایطی ویژه در سال ۹۳ مواجه باشد؛ شرایطی که البته پیچیده‌تر از سال ۹۲ است.
در بازار دیروز معامله‌گران در گروه پالایشگاهی شاهد انتشار نامه مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس بودند که در آن مدیرعامل شبندر خاطرنشان کرد که وزارت نفت نرخ نفت خام سنگین این شرکت را براساس نرخ نفت سبک اعلام کرده است و همین امر نیز باعث شده شرکت نتواند صورت‌های مالی ۹ماهه ارائه کند. براساس پیش‌بینی سود سال ۹۳ اختلاف‌های مالی مطرح شده در مورد نرخ مطرح شده برای نفت خام و فرآورده‌ها موجب اختلاف حساب قابل ملاحظه‌ای شد.
در گروه غذایی دیروز شرکت مینو شرق با عرضه خود به فرابورس پیوست این شرکت تولید‌کننده بیسکویت در گروه مینو به شمار می‌رود. در این گروه، توسعه صنایع بهشهر تحت انتشار خبرهایی در مورد احتمال انجام معامله‌ای عمده با صف خرید همراه شد. در گروه دارویی دیروز دو شرکت تازه وارد این گروه کی‌بی‌سی و سرمایه‌گذاری اعتلا البرز با صف خرید قابل ملاحظه‌ای مواجه بودند. در گروه تجهیزات دیروز بازگشایی نماد مپنا رخ نداد.
در گروه بانکی دیروز نگاه‌ها به سوی بانک صادرات بود تا دریابند این شرکت که به فروش دارایی برای سود‌سازی در پایان سال عادت کرده است آیا نیروگاه قائم را فروخته است یا خیر؟ در این گروه، بانک‌ انصار نیز با صف خرید همراه بود. در گروه فلزی، کاهش قیمت جهانی فلزات فشاری را به نمادهای این گروه وارد کرده است. هرچند که در این شرایط دیروز برخی نمادها با صف خرید همراه بودند.
در گروه پتروشیمی به‌رغم کاهش قیمت جهانی برخی از محصولات پتروشیمی شماری از نمادها با صف خرید مواجه بودند. در این گروه، نگاه‌ها به جلسه امروز هیات پذیرش فرابورس است که احتمالا به پذیرش شرکت برزویه از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس منجر خواهد شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۶۰۷واحد رشد کرد و به ۷۷هزار و ۱۹۱واحد رسید. ارزش معاملات در بورس و فرابورس ۴۸۸میلیارد تومان رقم خورد.