بورس، بستری برای حوزه انرژی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تشریح نقش بورس در کسب و کار حوزه انرژی، بر لزوم کنترل ریسک سیستماتیک بازار سرمایه از سوی مراجع و نهادهای تصمیم‌گیر تاکید کرد. به گزارش «سنا»، دکتر صالح‌آبادی در این نشست، با بیان اینکه یکی از ریسک‌های اثرگذار بر بازار سرمایه، ریسک سیستماتیک است، تاکید کرد: مسوولان و سیاست‌گذاران، به ویژه در حوزه انرژی باید با در نظر داشتن این مهم، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که افق سرمایه‌گذاری بلندمدت مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

سخنگوی سازمان بورس افزود: یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، این است که سرمایه‌گذار بتواند آینده را تا حد امکان پیش‌بینی کند، از این رو ضروری است تصمیم گیری‌ها به‌گونه‌ای باشد که قابلیت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بلندمدت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به ساختار کنونی بازار سرمایه، به فعالیت بورس‌های چهارگانه در کشور، شامل بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا اشاره کرد و گفت: امروز خوشبختانه با وجود ابزارها و نهادهای متنوع مالی در کشور، امکان تامین مالی از بازار سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم است، ضمن اینکه بورس بستری مناسب برای واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، از طریق سازوکار شفاف و رقابتی را فراهم آورده است.

وی ارتقای سطح شفافیت و نیز رقابت را از دیگر کارکردهای بورس‌های چهارگانه، از جمله بورس کالا و بورس انرژی برشمرد و تاکید کرد: امروز بورس انرژی می‌تواند در شفاف کردن قیمت برق و سایر انرژی‌ها، به‌صورت فعالانه ایفای نقش کند.

سخنگوی سازمان بورس راه اندازی صندوق‌های پروژه در صنعت پتروشیمی، با هدف تامین مالی این صنعت و نیز تاسیس بازار دارایی‌های فکری (بورس ایده) در فرابورس، در راستای تکمیل زنجیره علم و فناوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های پیش‌روی بازار سرمایه برشمرد.

لازم به ذکر است در نشست کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام که با موضوع نقش بورس در کسب و کار حوزه انرژی برگزار شده بود، مسوولان ارشد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، از جمله مهندس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی حضور داشتند.