گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف گسترده نمادهای پتروشیمی در میانه بازار بود.
در حالی که با مصوبه شوک آور مجلس شورای اسلامی در تعیین نرخ پایه ۱۵سنت برای گاز دیروز نیز سهام گروه پتروشیمی و شرکت‌های وابسته با صف فروش همراه بودند، در ساعت یازده تمامی نمادهای پتروشیمی اعم از خوراک مایع و گاز متوقف شدند. این توقف یکباره شوک شدیدی به بازار و سرمایه‌گذاران به ویژه صندوق‌های مشترک وارد ساخت؛ به گونه‌ای که درحال حاضر اکثر مدیران سرمایه‌گذاری با نگرانی شاهد کاهش شدید شانس نقد شوندگی صندوق‌های خود هستند. در بازار نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی‌های تامین، کرمانشاه، شیراز، شازند، خارک، فناوران، پردیس، فارابی و آبادان با توجه به بررسی اثر افزایش نرخ خوراک طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به بازار، متوقف شدند. همچنین نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم، زاگرس، خراسان و امیر‌کبیر، صندوق بازنشستگی کشوری و حق‌تقدم افزایش سرمایه آن، سرمایه‌گذاری غدیر، نفت و گاز تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز متوقف شدند.
با توجه به این شرایط دیروز بورس همچنان با کاهش بیش از یک درصدی شاخص کل مواجه شد و شاخص با ۴/۱ درصد افت معادل هزار و ۱۴۷واحد به ۸۱هزار و ۶۶ واحد رسید.
با توجه به این شرایط شاخص در آستانه افت به زیر مرز ۸۱ هزار واحد رسیده است. در شرایط کنونی اکثر کارشناسان در انتظار تزریق نقدینگی در بازار با هدف زمینه‌سازی برای به تعادل رسیدن بازار هستند.
در بازار دیروز در کنار توقف نمادهای پتروشیمی و در شرایط نگرانی از نقدشوندگی سهام، اکثر نمادها با افت همراه شدند. از سوی دیگر با توقف نمادهای پتروشیمی، برخی از صف‌های فروش نظیر بانک‌ها و مخابرات تا حدودی متعادل شدند. در همین حال در گروه غذایی شرکت مارگارین در حالی برای هر سهم در سال مالی ۹۲ مبلغ ۱۶۸۱ ریال سود خالص پیش‌‌بینی کرد که در مقایسه با گزارش قبلی که با اعلام سود ۱۹۰۵ ریالی همراه بوده کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.
این شرکت روغنی عمده‌ترین دلیل کاهش سود هر سهم را افزایش میزان تخفیف فروش و کاهش مقداری فروش اعلام کرده است. در گروه معدنی، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴ بهمن ۹۲ سرمایه خود را از مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان به مبلغ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است اصلاحیه پیش‌بینی درآمد هر سهم را در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ منتشر کرده است.
«ومعادن» در حالی با سرمایه جدید برای هر سهم مبلغ ۵۷۵ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در گزارش قبلی با سرمایه ۶۵۰ میلیارد تومانی عایدی خالص هر سهم را مبلغ ۱۳۰۳ ریال (معادل ۵۲۹ ریال) اعلام کرده بود.
در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که ارزش معاملات نیز با افتی خیره‌کننده در بورس و فرابورس به ۱۶۶میلیارد تومان رسید.