حسین صالحی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: که بازگشت حس اعتماد مهم‌ترین فاکتور در رشد بوده است، به طوری که طی هفته گذشته همراه با افزایش ابهامات بودجه‌ای، عرضه‌های سنگین خصوصی‌سازی، افزایش وام تسهیلات مسکن، شایعات تغییرات مدیریتی و رشد سریع بازار در کوتاه‌مدت سبب ریزش سهام شد که به دلیل حضور سهامداران تازه کار و ابطالی‌های صندوق‌ها، سرعت و میزان این افت کمی بیشتر از حد تصور شد که طی چند روز ابتدای هفته با صحبت‌های مسوولان مجلس و دولت در حمایت از صنایع و بازار سرمایه و حمایت‌های صورت گرفته توسط سهامداران نهادی جو اعتماد به بازار برگشت و شاخص‌ها مجدد صعودی شد.
وی در ادامه افزود: بخشی از نزول بازار به دلیل هیجانات بوده است که این میزان به سرعت در حال جبران است؛ لذا تا پایان هفته بازار به تعادل خواهد رسید و تا برطرف نشدن ابهامات بودجه ای بازار خنثی را خواهیم داشت با این وجود تصمیمات این هفته مجلس بسیار مهم خواهد بود. صالحی ادامه داد: در بخش بودجه بحث خوراک پتروشیمی‌ها، هدفمندی و بهره مالکانه از مهم‌ترین ابهامات خواهند بود، با توجه به اینکه حدود یک ماه دیگر شرکت‌ها به مرور پیش‌بینی سود سال آتی خود را خواهند داد، رشد سریعی برای بازار متصور نیستم اما فضای کلی اقتصاد و سیاست دورنمای مثبتی را برای بورس رقم می‌زند که به‌خصوص برای شرکت‌های که طرح‌های توسعه دارند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: این قبیل شرکت‌ها به دلیل کنترل مناسبی که بر بهای تمام شده خود دارد، می‌تواند فرصت‌های خوبی را فراهم نماید و قطعا با دید میان مدت همچنان این بازار بیشترین بازدهی را خواهد داشت و توصیه به سهامداری می‌شود.
وی درخصوص اظهارات روز گذشته مدیر‌عامل فرابورس درخصوص اعلام بودجه ۹۳ و افت بورس اظهار کرد: بهتر است بگوییم ابهامات بودجه زیرا با شفاف‌شدن موضوعات مطرح شده همچنان نکات مثبت زیادی برای صنایع و شرکت‌ها وجود دارد و به نظرم برآیند بودجه و تصمیمات دولت در راستای حمایت از اقتصاد کشور و صنایع است امیدوارم سریع‌تر به سمت آزاد‌سازی قیمت‌ها حرکت کنیم در واقع شفافیت و اطمینان دو رکن مورد نیاز بازار سرمایه است.
صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه هدف شاخص تا پایان سال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به نظرم به‌دلیل ایرداتی که در محاسبه شاخص وجود دارد بررسی شاخص خیلی فاکتور دقیقی نیست در ضمن به دلیل وجود ابهامات تاثیر‌گذار برعملکرد شرکت‌ها تا آخر سال نمی‌توان عدد دقیقی را برای شاخص بیان کرد، اما با دید در میان مدت من انتظار رشد ۴۰ الی ۵۰درصد میانگین بازار را دارم که حدودا با رسیدن شاخص به ۱۰۰ الی ۱۱۰ هزار واحد همراه خواهد بود.

بازگشت اعتماد به بازار