داستان «سهام شناور آزاد» در بورس تهران
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از نزدیک به 10 روز افت دیروز شاهد رشد شاخص بود.
جنب پل حافظ
بازار سهام مثبت شد

سرمایه‌گذاران بازار سرمایه روز گذشته در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بورس با زمزمه‌هایی در مورد حمایت از بازار مواجه بود. در این شرایط هر چند خرابی سیستم معاملات که در هفته‌های اخیر به کرات در بازار رخ داده مانع از جریان روان بازار شد، اما در اکثر نمادها شرایط رو‌به بهبود گذاشت تا برخی از نمادها نظیر ایران خودرو حتی تا صف خرید نیز به پیش روند.
این امر هر‌چند که در نهایت نتوانست دوام بیاورد اما انگیزه معامله‌گران را برای بهبود شرایط بازار بهتر کرد؛ امری که می‌تواند در روزهای آینده و با رفع مشکلات سیستم معاملات به رخداد یک بازار متعادل کمک کند. دیروز خرابی سیستم معاملات باعث شد که معاملات تا ساعت 3 در فرابورس تمدید شود. در همین حال بازار با نزدیک شدن به ایام دهه فجر نیز به صورت سنتی شرایط بهتری را می‌تواند تجربه کند.
روز گذشته در کنار بهبود انگیزه معامله‌گران، حمایت محسوسی نیز از بازار توسط معامله‌گران حقوقی و احتمالا صندوق توسعه بازار سرمایه صورت گرفت. اوج این حمایت را همچنین در اعلام آغاز معاملات اوراق فروش تبعی شرکت تاپیکو و اعلام انتشار اوراق تبعی چادرملو باید جست‌وجو کرد؛ جایی که سهامداران عمده با اعلام بیمه پرداخت 20درصد سود روز شمار اطمینان خود را از روند آتی بازار و سهام مورد حمایت نشان دادند.
انتظار می‌رود اوراق فروش تبعی به ویژه از سوی معامله‌گران حقوقی و صندوق‌ها مورد استقبال قرار گیرد و تاثیر محسوسی بر کاهش عرضه‌ها در نمادهای مورد حمایت صورت دهد.
با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری، در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با نگرانی شدید روند تحولات در مجلس شورای اسلامی را دنبال می‌کردند. امری که به‌ویژه در مورد دو موضوع تعیین نرخ گاز و عوارض معدنی بازار را متاثر کرده است. این امر در شرایطی است که رئیس‌جمهوری در اجلاس داووس سوئیس از سرمایه‌گذاران خارجی درخواست کرد برای استفاده از گاز ارزان در ایران به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران بپردازند.
در رابطه با مساله خوراک پتروشیمی‌ها عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی عاملی برای کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری است، گفت: اگر این نرخ بالا باشد مانع از ورود سرمایه‌گذاران در حوزه فعالیت‌های پتروشیمی و تبدیل فرآورده‌های نفتی به محصولات پتروشیمی که ارزآوری بالایی دارد، می‌شود.
در بازار دیروز همچنین خبرهای مربوط به عوارض معدنی ، برخی از مدیران تولید کنندگان سنگ‌آهن تلاشی را برای تغییر نظر مجلس شورای اسلامی در مورد عوارض 30درصد معادن سنگ‌آهنی که بالاترین عوارض در سطح جهانی است شروع کرده‌اند.به نظر می‌رسد با شروع مذاکرات مجلس در روز سه‌شنبه در مورد لایحه بودجه ریسک تصمیمات مجلس در مورد بازار سرمایه افزایش خواهد یافت. دیروز در گروه پتروشیمی معامله‌گران شاهد توقف و اعلام گزارش 9 ماهه شرکت پتروشیمی فن آوران و بازگشایی این نماد بودند.
فن آوران دیروز اعلام کرد با توجه به پوشش صد درصدی بودجه بر اساس سود اعلامی 6 ماهه، سود سال 92 از سطوح 5560 ریال به سطوح 6170 ریالی با رشد 11 درصدی همراه شده است.
در گروه پالایشگاهی دیروز پالایش نفت اصفهان گزارش عجیبی را منتشر کرد که براساس آن شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرده به دلیل وجود برخی ابهامات در زمینه نرخ فروش فرآورده‌های تولیدی و نفت خام مصرفی و همچنین عدم ابلاغ دستورالعمل اجرایی مرتبط با نحوه تثبیت تغییرات نرخ ارز ناشی از فروش فرآورده‌ها طی سال 91 امکان تهیه گزارش قابل اتکا جهت انعکاس به بازار سرمایه وجود ندارد.لذا این شرکت، به‌منظور حفظ حقوق سهامداران به محض دریافت اطلاعات از شرکت ملی و پالایش و رفع ابهامات مذکور گزارش‌های مربوطه را تهیه و در اختیار سازمان بورس قرار خواهد داد. در گروه خودرویی دعوت رئیس جمهوری از شرکت‌های خارجی برای مشارکت در صنعت خودرو کشور از اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران در این صنعت برخوردار است.رئیس جمهوری در داووس گفت: به غیر از
انرژی، صنعت دیگری که مایلم به‌طور ویژه به آن بپردازم، صنعت خودروسازی ایران است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن تلاش زیادی برای به تعادل رسیدن بازار صورت گرفت. شاخص دیروز 78/0درصد رشد کرد وبه 82هزار و 670واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به 301میلیارد تومان رسید. یک کارشناس بازار سهام با تشریح دلایل افت و خیز بازار سهام در دوره فعلی و بررسی تحلیلی و کارشناسانه از روند بورس، گفت: افت و خیزهای اخیر از طبیعت بازار بوده و نمی‌تواند برای مدتی همواره یک‌سویه باشد. نصرالله برزنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه شاخص‌های بازار سهام از مرداد ماه 91 با نوسان همراه شده است که جزو جدا‌نشدنی آن به حساب می‌آید، اظهار کرد: شاخص بورس نمی‌تواند برای مدتی همواره یکسویه باشد. وی با بیان اینکه این نوسانات می‌تواند در برابر اصلاح قیمت، اتفاقات در کلان اقتصاد، روابط سیاسی و اقتصادی واکنش نشان دهد، گفت: طبیعت بازار کارآ این است که روی مسائل کلان اقتصادی واکنش نشان دهد که اگر غیر از این باشد کارآمدی در بازار نخواهد بود. برزنی افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری و نتیجه آن نقطه عطفی برای تحول شگرف در بازار به شمار می‌رود و بر همین اساس شاخص بورس از 25 خرداد 92 از رقم 46 هزار و 600 واحد به بالاترین حد آن (در تاریخ 16 دی ماه 92) یعنی رقم 89 هزار و 501 واحد رسید. وی افزود: در فاصله زمانی کوتاه انتظارات خوش‌بینانه و اصلاحاتی که مدنظر بود، روند رشد و افزایش شاخص را رقم زد؛ یکی از دلایل این رشد شاخص ورود سرمایه‌های بسیاری از سایر بخش‌های اقتصاد است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: عملیاتی شدن توافق ژنو و برداشته شدن تحریم‌ها به شکل تدریجی از جمله موارد بسیار مهمی بود که منجر به رشد شاخص خواهد شد؛ همچنین سخنان رئیس‌جمهور در جمع بزرگان اقتصاد مبنی بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور نشان‌دهنده علایم مثبتی برای آینده بازار است که به رشد شاخص منجر خواهد شد.