رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود اسناد خزانه اسلامی به بازار سرمایه با ارزش تقریبی 6 هزار میلیاردتومان تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: سازمان بورس آمادگی دارد در زمینه ایجاد صندوق‌های وقف با سازمان اوقاف همکاری کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالح‌آبادی در مراسم اختتامیه کنگره ملی وقف حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی با اشاره به اینکه وقف باید بیش از پیش از منظر اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در این صورت افراد بیشتری به وقف تشویق می‌شوند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر به جنبه‌های فقهی و شرعی وقف توجه می‌شد، اظهارکرد: این موضوع در سایر کشورهای جهان هم مطرح است، به طوری که در جلسه اخیر IFSB در مالزی، موضوع وقف مطرح و مقرر شد در برنامه ۱۰ ساله این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد، به طوری که به کشورهای عضو گفته شود که چگونه می‌توانند از موقوفات در چارچوب مسائل شرعی استفاده کنند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه باید وقف را از جنبه اقتصادی مورد توجه قرار داد تصریح کرد: مقوله وقف یکی از زیباترین جلوه‌های ماندگاری است؛ ماندگاری افرادی که تمایل دارند تا نتایج اعمال آنها در آینده نیز به آنها برسد.
صالح‌آبادی ادامه داد: وقف می‌تواند به تحرک اقتصادی بیشتر کشور کمک کند، به ویژه اینکه وقف ظرفیت بالایی دارد. وی با بیان اینکه بازده دارایی‌های وقفی باید با بازده سایر دارایی‌ها قابل مقایسه باشد افزود: اگر از وقف استفاده نشود، نیت واقعی واقف اجرایی نمی‌شود. وی گفت: وقف یکی از ارکان نظام اقتصاد اسلامی است و نقش سازمان اوقاف در این زمینه بسیار مهم است. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد تا در این زمینه با سازمان اوقاف همکاری داشته باشد، افزود: امیدواریم بتوانیم در این صورت تحرکی در مقوله وقف با نگاه اقتصادی ایجاد کنیم. رئیس سازمان بورس چند پیشنهاد مشخص را در این زمینه مطرح و خاطرنشان کرد: فقهای بزرگ باید راه را برای وقف باز کنند تا شاهد توسعه وقف و همچنین بهره‌ورتر کردن دارایی‌های موقوفی موجود باشیم، زیرا بازده دارایی‌های وقفی باید با بازده بازارهای دیگر قابل مقایسه باشد، تا افرادی که قصد وقف کردن اموال خود را دارند از آینده آن مطمئن باشند. صالح‌آبادی تاکید کرد: زمانی که افراد از عملکرد موفق وقف مطمئن باشند به سمت آن می‌آیند. در این بین علاوه بر بهینه کردن وقف‌های موجود، باید مردم را به وقف‌های جدید هم تشویق کرد و در این مسیر بحث فرهنگ سازی و ارائه گزارش عملکرد به مردم می‌تواند راهگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از این مقولات وقف سهام است گفت: مدتی است صندوق‌های نیکوکاری در بازار سرمایه راه‌اندازی شده و با ایجاد صندوق‌های وقف شبیه صندوق‌های نیکوکاری می‌توان این امر را گسترش داد. به علاوه روی مقوله وقف سهام شرکت‌ها هم می‌توان تمرکز بیشتری داشت. این مقام مسوول یادآور شد: هم‌ اکنون صندوق نیکوکاری با همکاری سازمان بهزیستی تشکیل شده که در آن به مسائلی نظیر کمک به باشگاه‌های ورزشی پرداخته شده است که این امر یک تجربه موفق است و می‌تواند این تجربه در حوزه وقف نیز با ایجاد وقف سهام لحاظ شود. صالح‌آبادی ادامه داد: در راستای گسترش فرهنگ وقف و ورود آن به سطوح اقتصادی جامعه می‌توان صندوق‌های وقفی را ترویج کرد؛ چرا که این صندوق‌ها این امکان را به افراد مختلف می‌دهند که بتوانند در رابطه با وقف فعالیت داشته باشند. این در حالی است که شاید هر کسی نتواند یک زمین یا ساختمان را وقف کند و مبلغ اندکی داشته باشد که نتوان با آن کار بزرگی انجام داد، اما می‌توان همین پول‌های اندک را در قالب صندوق‌های وقفی جمع‌آوری و سرمایه‌گذاری کلان کرد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اوراق وقف در بودجه ۹۲ طرح شده، اظهار کرد: با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی نداریم معتقدم باید در همین مدت باقیمانده از این ظرفیت استفاده کنیم و تا پایان سال بودجه ۱۰۰ میلیاردی را که در این راستا اختصاص داده شده است، به سرانجام برسانیم. وی گفت: اوراق مشارکت برای طرح‌ها و پروژه‌های انتفاعی در حوزه وقف در بودجه ۹۲ دیده شده که مبلغ آن ۳۰۰ میلیارد تومان است. در این حوزه هم بورس می‌تواند کمک کند تا احتمال فروش آن بالا رود. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مقولات حوزه وقف، بحث ابدال و استبدال موقوفات است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه تجارت، مالی و اقتصاد شده است، باید با نگاه‌های جدید و در نظرگرفتن اهداف اصلی وقف به آن توجه کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص راهکارهای عملی این پیشنهاد اظهار کرد: برای اجرایی شدن این موارد، سازمان اوقاف و امور خیریه کاری شبیه آنچه در سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته، انجام دهد و آن راه‌اندازی کمیته فقهی است که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون هر‌ساله دستاوردها و نتایج آن در دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی ارائه داده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه کمیته جای خود را در بدنه بازار سرمایه باز کرده است، افزود: کمیته فرعی هم در قم تشکیل شده که در مواردی به کمیته اصلی در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. این تجربه به بازار سرمایه و توسعه آن کمک کرده و امروز شاهد انتشار اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه، حق‌تقدم تسهیلات مسکن و اوراق قراردادهای آتی سهام در بورس هستیم. صالح‌آبادی افزود: این در حالی است که تا پایان سال اسناد خزانه اسلامی با ارزش تقریبی ۶ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه می‌شود. وی گفت: همین پیشنهاد را به سازمان اوقاف دارم تا کمیته فقهی را متشکل از افراد اهل فن اقتصادی، مالی، حقوقی و فقهی تشکیل دهد. به علاوه این دو کمیته می‌توانند با یکدیگر در تعامل باشند.