گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بازار در حالی با رشد ملایم ۱/۰ درصدی شاخص کل مواجه شد که حضور سهامداران حقوقی و حقیقی در مجموع هفته به صورت پایاپای بود. بر این اساس، تغییر مالکیت اندک ۷/۱۸ میلیارد ریالی (معادل ۱/۰ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی طی هفته گذشته (شنبه تا سه‌شنبه) انجام شد. در واقع، طی روزهای شنبه و یکشنبه که بازار منفی بود سهامداران حقوقی در نقش خریدار فعال‌تر ظاهر شدند، اما با متعادل شدن شاخص کل در روز دوشنبه، روند حضور آنها برعکس شد. بنابراین، صعود قابل توجه بازار در روز چهارشنبه (رشد یک درصدی شاخص کل)، با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش فروشنده همراه بوده است. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی روزهای منفی بازار که حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند، حجم معاملات نسبت به روزهای مثبت آن که با اقبال شدید حقیقی‌ها همراه بوده است، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به عبارت دیگر، حقیقی‌ها به هنگام خرید، حضور پویاتری نسبت به سهامداران حقوقی در شرایط مشابه دارند. از این امر می‌توان نتیجه گرفت بسیاری از سهام موجود در بازار در محدوده ارزش واقعی خود حرکت می‌کنند و در نتیجه تمایل حقوقی‌ها که عمدتا بر مبنای دلایل بنیادی معامله می‌کنند نسبت به خرید سهام کم شده است.

در این مطلب، نحوه تغییرات مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی در هفته پیشین در ۱۲ نماد با بیشترین ارزش بازار مورد بررسی قرار گرفته است که به طور کلی نشان می‌دهد به رغم منفی بودن بیشتر آنها، سهامداران حقوقی در نقش خریدار (حمایت‌کننده) حضور قابل توجهی داشته‌اند.

بر این اساس، ۱۲ نماد اول از منظر ارزش بازار به ترتیب عبارتند از: صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد»، ملی صنایع مس ایران «فملی»، گسترش نفت و گاز پارسیان «پارسان»، معدنی و صنعتی گل گهر «کگل»، سرمایه‌گذاری غدیر «وغدیر»، معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد»، گروه مپنا «رمپنا»، پالایش نفت اصفهان «شپنا»، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید «وامید» و بانک ملت «وبملت». برای درک شهودی از این تغییرات مالکیت، نمودارهایی رسم شده است که در طول متن با ارائه مثال‌های عددی توضیح داده خواهند شد.

در نماد «فارس» طی هفته گذشته تغییر مالکیت ۸/۱۲۲ میلیارد ریالی (معادل ۴/۳۰ درصد ارزش کل معاملات این سهم) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در روز شنبه تغییر مالکیت به ارزش ۴۳ میلیارد ریال از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات نماد در آن روز، یعنی ۷۸ میلیارد ریال، ۵۵ درصد کل را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، سهام با ارزشی معادل ۴۳ میلیارد ریال توسط حقیقی‌ها فروخته و به وسیله حقوقی‌ها خریداری شده که ۵۵ درصد کل معاملات این نماد را شامل می‌شود. بنابراین در نمودار، میزان تغییر مالکیت با رنگ قرمز و در پایین منحنی قرار گرفته است. بررسی معاملات نشان می‌دهد این نماد در تمامی روزهای هفته با حضور فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بوده است. اما روند حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار در پایان هفته با مثبت شدن قیمت «فارس» کمرنگ شده است.

در نماد «شبندر» نیز طی معاملات هفته گذشته، تغییر مالکیت ۷/۱۱۴ میلیارد ریالی (معادل ۹/۲۳ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داده است. قرمزرنگ بودن نمودار در کل هفته نشان از حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار این سهم دارد. در میان معاملات حقوقی‌ها در این نماد می‌توان به خرید ۵۴۱ هزار سهم توسط شرکت گروه مالی ملت و فروش ۹/۳ میلیون سهم توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طی هفته سپری شده اشاره کرد.

از سوی دیگر، «فولاد» طی هفته سپری شده تغییر مالکیت ۳/۲۳ میلیارد ریالی را (معادل ۶/۴ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرده است. به طور مشابه با نماد «فارس»، اگر معاملات روز شنبه این نماد در نظر گرفته شود، ۷/۱۰ درصد از کل ارزش معاملات باعث تغییر مالکیت سهام از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی‌ها شده است که با رنگ سبز و در بالای نمودار نمایش داده شده است (یعنی تغییر مالکیت از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها). به‌رغم حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار در سایر روزهای هفته، حجم عرضه‌ها از سوی این سهامداران طی روز شنبه به قدری بالا بوده است که در کل هفته تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی رقم خورده است.

اما، نماد «فملی» طی هفته گذشته تغییر مالکیت ۸/۴۱ میلیارد ریالی (معادل ۶/۱۸ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی شاهد بوده است. همانطور که مشاهده می‌شود، نمودار این نماد نیز طی تمامی روزهای هفته قرمز بوده است که نشان از حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار دارد که این نحوه حضور، در پایان هفته با مثبت شدن «فملی» کمرنگ شده است.

«پارسان» به عنوان پنجمین نماد از منظر ارزش بازار، تغییر مالکیت ۵/۱۱ میلیارد ریالی (معادل ۵ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها شاهد بوده است. عرضه‌های قابل توجه حقوقی‌ها در این نماد در حالی روی داده که «پارسان» طی هفته گذشته (به جز چهارشنبه) منفی بوده است.

از سوی دیگر، در نماد «کگل» تغییر مالکیت قابل توجه ۲/۳۲ میلیارد ریالی (معادل ۶/۵۲ درصد ارزش کل معاملات این نماد) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است. منفی بودن این نماد طی کل هفته گذشته (به جز چهارشنبه) باعث هجوم سهامداران حقوقی در نقش خریدار و قرمزرنگ شدن نمودار تغییر مالکیت آن شده است.

در نماد «وغدیر» نیز تغییر مالکیت ۴/۳۴ میلیارد ریالی (معادل ۹/۱۲ درصد ارزش کل معاملات نماد) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. این نماد نیز که هفته‌ای منفی را سپری می‌کرد با اقبال سهامداران حقوقی تا روز دوشنبه مواجه بوده است، اما حقوقی‌ها در روز چهارشنبه پیرو مثبت شدن نماد، عرضه‌های سنگینی ارائه کردند.

همچنین، «کچاد» تغییر مالکیت ۵/۲۳ میلیارد ریالی (معادل ۳۰ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها شاهد بوده است. منفی بودن نماد در تمامی روزهای هفته باعث حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار شده است.

از سوی دیگر، «رمپنا» تغییر مالکیت قابل توجه ۵/۶۴ میلیارد ریالی (معادل ۲/۶۱ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرده است. این نماد که هفته کاملا مثبتی را پشت سر گذاشته بود، با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد.

در نماد «وساپا» نیز تغییر مالکیت ۷/۱۰ میلیارد ریالی (معادل ۴/۸ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها به ویژه در ابتدای هفته عامل این تغییر مالکیت شده است.

از سوی دیگر، «وامید» تغییر مالکیت ۴/۱ میلیارد ریالی (معادل ۵/۳ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی شاهد بوده است. این نماد که هفته‌ای منفی را پشت سر گذاشته بود با حضور نسبتا فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.

در نهایت، نماد «وبملت» طی هفته گذشته شاهد حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به ویژه در روز دوشبنه بوده به طوری که در این نماد تغییر مالکیت ۵/۷۷ میلیارد ریالی (معادل ۴/۳۱ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفته است. با این وجود، فروش ۲/۶ میلیون سهم این نماد توسط دولت جمهوری اسلامی بخش دارایی (۱/۱ میلیون)، شرکت بین‌المللی عمران رضوی (۱/۱ میلیون) و شرکت گروه مالی ملت (۴ میلیون) قابل توجه است.

روی خوش حقوقی‌ها به بزرگان بورسی

روی خوش حقوقی‌ها به بزرگان بورسی