گروه بورس _مسعود‌رضا طاهری: کاهش 8/6 واحدی شاخص بازار فرابورس (آیفکس) در اولین روز هفته رقم این شاخص را تا 6/877 تنزل داد. در عین حال دیروز بیش از 495 میلیون سهم در این بازار به ارزش 3581 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که چالش نرخ خوراک همچنان بازار اوراق بهادار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و انتقاداتی نیز از سوی مدیران شرکت‌ها و فعالان این صنعت در این مورد به گوش می‌رسد. دیروز هم براساس آخرین خبرها، افزایش ۵/۴ برابری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و افزایش آن به ۱۳ سنت که تقریبا نرخ ریالی آن را به ۳۲۵۰ ریال به ازای هر مترمکعب می‌رساند، برای برخی شرکت‌ها خبری نگران‌کننده بود، به ویژه اینکه ممکن است حساب افزایش قیمت خوراک در این شرکت‌ها از مهر ماه سال ۹۱ محاسبه شود که انتظار افزایش قیمت از نیمه سال گذشته، خود شوک جدیدی به شرکت‌ها وارد می‌کند. این اتفاقات در حالی بازار سهام و اوراق بهادر را متاثر می‌کند که نگرانی از برخی رویدادهای منطقه‌ای بازار ارز و سکه را به تحرک واداشته و نوسان بازار سکه و ارز شائبه جذابیت دوباره در این بازارها را مطرح ساخته است.
دیروز نمادهای پتروشیمی جم و زاگرس و همچنین پتروشیمی خراسان در بین تاثیرگذارترین نمادهای منفی بر شاخص فرابورس قرار گرفتند. در این میان البته نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و نفت ایرانول نیز در رده‌های بعدی تاثیر‌گذاری منفی بر شاخص حضور یافتند. در عین حال نماد بانک گردشگری و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین نماد پتروشیمی مارون و پالایش نفت لاوان نیز به افت شاخص فرابورس کمک کردند.
روز گذشته البته نماد معاملاتی جم با ارزش معامله ۹۹۶ میلیاردو ۳۲۰ میلیون ریال و دادو‌ستد تقریبا۴۸ میلیون سهم به صورت بلوکی، بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد؛ ضمن اینکه نماد اوراق مشارکت گهر ۳ ماهه با نرخ سود ۲۰ درصدی با داد‌و‌ستد بیش از ۲۹۸هزار برگه اوراق بهادار تقریبا ۲۹۸‌میلیارد ریال معامله شد که جایگاه دوم را در این میان به دست آورده است. نماد پتروشیمی جم البته دیروز پس از این معامله به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام روز دوشنبه (فردا)، بسته شد.
در بازار دیروز همچنین همین نماد به لحاظ حجم معامله نیز حایز بیشترین رتبه بود. نماد ذوب‌آهن اصفهان نیز با معامله ۲۰ میلیون و ۴۰۸ هزار برگه اوراق بهادار در رتبه دوم بالاترین حجم معامله قرار داشت.
در بین نمادهای پر طرفدار دیروز البته می‌توان به نماد حسینا (توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) و «وگردشگری» (بانک گردشگری) اشاره کرد. نماد حسینا در قیمت ۱۹ هزار و ۱۴۲ ریالی برای ۸ میلیون و ۹۹۶ هزار سهم آن، تقاضایی برابر با ۱۷۲ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریال داشت.
نماد بانک گردشگری نیز در قیمت ۱۵۹۰ ریال بیش از ۴۱ میلیون صف خرید برای آن تشکیل شد.
همچنین در بازار دیروز نزدیک به ۳۸ هزار سهم ۳۲‌هزار و ۳۶۰ ریالی از نماد پالایش نفت لاوان نیز در صف فروش قرار داشت.
دیروز در بازار برخی نمادها باز و برخی بسته و در عین حال معامله در برخی از آنها باطل اعلام شد.
بنا بر اطلاعیه‌های بازار فرابورس تمامی معاملات انجام شده دیروز در نماد معاملاتی شرکت بیمه آرمان (آرمان۱) ابطال شد. همچنین به دلیل رقابت در دقایق پایانی جلسه معاملاتی در نماد آریان۴ تا قیمت ۳،۰۴۸ ریال، ادامه رقابت به امروز (یکشنبه) موکول شد.
همچنین دیروز نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت بیمه ما (سهامی عام)، در نماد وماح۱ بازگشایی شد.
در عین حال دیروز گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به عنوان چهلمین شرکت و با سرمایه ۱۲۰۰میلیارد ریال در بازار اول فرابورس درج شد.