گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع هفته شاهد افت 498 واحدی شاخص کل بود.

دیروز شاخص ۵۷/۰ درصد افت کرد و به عدد ۸۷هزار و ۶۹۱واحد رسید. این در حالی است که گروه شیمیایی و نمادهای پتروشیمی بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند.
انتظار برای اعلام گزارش‌های ۹ ماهه، نامشخص بودن موضوع قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین اعلام برنامه دولت برای عرضه خرد سهام ۱۰ شرکت بزرگ بورس موجب شده است از تب و تاب بازار کاسته شود.
در همین حال با توجه به تعطیلی پایان هفته جاری نیز به صورت سنتی از حضور فعالان در بازار کاسته می‌شود که همین امر نیز موجب خواهد شد احتمالا فضای کنونی تا پایان هفته جاری ادامه یافته و بازار از هفته آینده با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و شروع بررسی لایحه بودجه در مجلس روند جدیدی را در پیش گیرد.
در بازار دیروز همچنان بحث در مورد عرضه‌های اولیه و برنامه دولت برای فروش سهام خرد ۱۰ شرکت ادامه داشت.
در همین رابطه اسماعیل غلامی، معاون پیشین سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر به‌دلیل رکود بازارهای موازی، نقدینگی مردم به بازار سرمایه سرازیر شده است و یکی از راه‌های جذب این نقدینگی و جلوگیری از حبابی‌شدن بورس افزایش عرضه سهام در بازار سرمایه است.وی سازمان خصوصی‌سازی را یکی از نهادهای موثر در عرضه سهام در بورس ارزیابی کرد و افزود: مقطع کنونی زمان مناسبی برای فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس است، اما در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی به‌ جز پالایشگاه کرمانشاه، ملی حفاری و تهیه و تولید مواد معدنی شرکت جدیدی برای عرضه در بورس ندارد و تنها باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌ها را می‌تواند عرضه کند.
در بازار دیروز در گروه فلزی اکثر نمادها با صف خرید و رشد قیمت همراه بودند؛ نمادهایی نظیر فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد آلیاژی و لوله و ماشین‌سازی دیروز با صف خرید همراه بودند. همچنین در نماد ذوب‌آهن اعلام شد رکورد تولید ماهانه ذوب‌آهن افزایش یافته است. سالاری مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان ضمن بیان خبر فوق گفت: دستیابی به تولید بیش از ۲۶۰ هزار تن محصول نهایی در آذرماه سال جاری،‌ تولیدی بی سابقه در تاریخ ذوب‌آهن اصفهان است.
در گروه خودرویی دیروز نمادهای قطعه‌ساز با صف خرید مواجه شدند. در همین حال کارگروه بررسی تعرفه‌ واردات خودرو پیشنهاد خود را در زمینه‌ تعرفه واردات خودرو برای سال آینده به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارائه کرد. این کارگروه زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده و در صورت تصویب پیشنهاد ارائه‌شده در این شورا، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد شد.
در گروه پتروشیمی دیروز نماد پترول بازگشایی شد که با استقبال معامله‌گران مواجه شد. پترول دیروز پس از معامله بیش از ۱۰۰میلیون سهم با صف خرید همراه شد که تا پایان بازار نیز ادامه یافت. اکثر نمادهای زیر مجموعه پترول نیز دیروز با صف خرید همراه بودند.
در گروه بانکی دیروز نماد بانک کارآفرین برای افزایش سرمایه متوقف شد. در این گروه، رقابت بر سر پارس آریان برای سومین روز کاری ادامه یافت.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن در مجموع در بورس و فرابورس رقم ۷۵۲میلیارد تومان معامله شد.