گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز شاهد قدرت نمایی نقدینگی در بازار سهام بود به گونه‌ای که بازار بار دیگر در بیشتر گروه‌های سهام با رشد قیمت همراه شد. در بازار دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار نیز توانست با ۷۶/۰ درصد رشد معادل ۶۵۱ واحد به مرز ۸۶ هزار واحد نزدیک شود تا احتمالا بازار امروز بتواند رکورد تاریخی ۸۶ هزار واحد را نیز تجربه کند. دیروز شاخص ۸۵هزار و ۹۶۲ واحد را ثبت کرد. روز گذشته معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازار شاهد برگزاری جلسه غیر‌علنی مجلس با حضور معاونت نظارت راهبردی رییس‌جمهوری دکتر نوبخت بود.در همین حال بازار سهام که از روز دوشنبه نسبت به وضعیت گروه معدنی به ویژه تولید‌کنندگان سنگ‌آهن که پروانه آنها به نام ایمیدرو است نگرانی را احساس می‌کرد با انتشار برخی خبرها و مصاحبه‌ها در مورد تلاش نمایندگان برای کاهش عوارض معدنی با آرامش نسبی همراه شدند. در مورد تحولات سنگ‌آهنی دیروز وزیر صنعت بدون اشاره به مازاد سنگ‌آهن تولیدی در کشور و نبود زیر ساخت فرآوری آنها از قطعی بودن تعیین عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن خبر داد.

در بازار دیروز در گروه بانکی بار دیگر نمادهای بانکی با اقبال نسبی معامله‌گران همراه شدند که این امر موجب صف خرید نمادهای بزرگ گروه از جمله بانک‌های تجارت، پاسارگاد، ملت و صادرات شد.در همین حال اوج این اقبال جمع‌آوری صف فروش بانک دی بود؛ جایی که پس از اعلام گزارش شفاف سازی بانک دی در مورد موضوع افزایش سرمایه بانک، صف فروش قابل ملاحظه‌ای تشکیل شده بود که این صف فروش دیروز با خرید بیش از یکصد میلیون سهم به تعادل رسید.

در گروه تجهیزات و ساختمان نیز دیروز موضوع افزایش سه برابری بودجه عمرانی دولت در سال آینده و همچنین سخنان رییس‌جمهوری مبنی بر لزوم فعال سازی صنعت ساختمان موجب تداوم اقبال به این گروه شد. به گونه‌ای که نزدیک به پنج درصد سهام شاهد و ۵/۲ درصد سهام سرمایه‌گذاری ساختمان در بازار خریداری شد. در همین حال نماد مپنا برای چندمین روز متوالی صف خرید سنگینی را شاهد بود که این صف همچنان بدون عرضه باقی ماند. در این باره معاون بازار شرکت بورس درباره دلایل عدم شمول رفع گره معاملاتی سهام این شرکت به خبرگزاری فارس، گفت: درصد سهام شناور این شرکت پایین بوده و باید سهامداران عمده آن سهام شناور را از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش دهند. علی صحرایی ادامه داد: در شرایط مثبت بورس، اگر اکنون سهامداران عمده عرضه نمی‌کنند، بنابراین چه زمانی قصد عرضه خواهند داشت؛ در عین حال سهامداران عمده قول‌هایی برای عرضه سهام داده‌اند.

صحرایی تصریح کرد: همچنان با سهامداران عمده در حال رایزنی هستیم تا سهام شناور خود را افزایش دهند. وی همچنین درباره شرکت‌های مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی تاکید کرد: طبق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، رفع گره معاملاتی شرکت‌‌های بورس اوراق بهادار، در اختیار شرکت بورس است. در گروه تصفیه نفت با اعلام حذف مالیات بر ارزش افزوده از چرخه فرآوری نفت خام نمادهای پالایشگاهی با اقبال نسبی مواجه شدند که دیروز نیز این روند ادامه یافت.

در نماد مخابرات ایران شرکت با ارائه اطلاعیه‌ای در مورد گزارش شش ماهه زیان هر سهم را از ۳۲ریال به ۵۵ریال افزایش داد. مخابرات البته شرکتی هلدینگی به شمار می‌رود که باید پس از برگزاری مجمع سالانه شرکت‌های زیر مجموعه سود نهایی خود را اعلام کند. برخی منابع خبری از احتمال انتشار گزارشی در مورد تاثیر تصمیمات اخیر وزارت ارتباطات در کاهش تعرفه‌ها در میزان سود این شرکت در سال جاری خبر می‌دهد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات بورس با معامله یک میلیارد و ۵۰میلیون سهم به ۴۴۲میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۵۶۸میلیارد تومان بالغ شد.