یک کارشناس بازار سرمایه با تحلیل شرایط فعلی صنایع مختلف بورسی، از رشد بازار سهام در سه ماهه باقیمانده سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تداوم آرامش سیاسی، بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.
حسین خزلی‌خرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با تحلیل شرایط فعلی بازار سهام پس از رکوردشکنی‌های اخیر شاخص اظهار کرد: پس از رشدی که بازار طی هفته‌های گذشته داشته است، در روز پایانی هفته بازار، روند عرضه و تقاضا به طور متعادل‌تری پیگیری شد.
وی با بیان اینکه حجم معاملات یکی از ملاک‌های واقعی بودن معاملات است، گفت: در این روند شاخص نباید مبنای سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش قرار بگیرد، چرا‌که رکوردشکنی‌های شاخص بعضا به دلیل رشد چند نماد حاضر در بازار است. خرازی با بیان اینکه حجم میانگین معاملات نسبت به هفته گذشته کاهش نسبی داشته است، گفت: حجم معاملات با توجه به ورود نقدینگی‌های جدید و اقبال به بازار سرمایه حداقل ۱۰ برابر بیشتر شده است.
رشد برخی نمادهای حاضر در گروه خودرویی، دلیل بنیادی ندارد
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صنعت خودرو نمی‌تواند در کوتاه مدت به سوددهی برسد، گفت: خودروسازهای بزرگ در کشور ما هم اکنون زیان‌ده هستند و زیان انباشته بسیاری نیز دارند، بنابراین رشد اخیر برخی نمادهای حاضر در این صنعت دلیل بنیادی ندارد.
وی رشد قیمت سهام این شرکت‌ها را ناشی از انگیزه‌های روانی عنوان کرد و افزود: یکی از دلایلی که در روند افزایشی قیمت سهام این شرکت‌ها دخیل بود امیدواری سهامداران نسبت به رشد سهام در آینده است که این امر بعید به نظر می‌رسد.
خزلی‌خرازی گفت: به سهامداران توصیه نمی‌کنم در شرایط فعلی بیش از حد نسبت به این صنعت خوش‌بین باشند.
روند رو به رشد بانکی‌ها و دلایل اقبال به آنها
این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند فعلی صنعت بانکداری و قیمت سهام آنان در بورس گفت: بانک‌ها در عملکرد ۶ تا ۹ ماهه خود پیش‌بینی بدی نداشتند و انتظار می‌رود تا پایان سال پیش‌بینی‌ها به طور کامل محقق شده و حتی در برخی موارد فراتر از آن نیز شناسایی کند.
پتروشیمی‌ها تا پایان سال پیشرو می‌شوند
خرازی با اشاره به سهام شرکت‌های پالایشی در بورس خاطرنشان کرد: هم اکنون پالایشگاه‌ها در انتظار بودجه سال‌‌۹۳‌دولت هستند تا وضعیت خوراکشان مشخص شود.
وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها در سال ۹۲ روند خوبی داشتند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال پیشروی بازار باشند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از بندهای توافق سیاسی آزاد شدن صادرات شرکت‌های پتروشیمی است، گفت: در صورت اجرای این بند شرکت‌های پتروشیمی وضعیت بهتری خواهد داشت. وی درباره کلیت بازار و روند طی شده تاکنون گفت: هم اکنون شاخص کل بورس در رقم ۸۴ هزار واحد است و در کلیات بازار مشکلی وجود ندارد؛ در صورت حفظ وضعیت فعلی و تداوم آرامش سیاسی در سطح بین‌المللی بورس، بازار سهام به روند صعودی خود با حرکت آرام‌تری ادامه خواهد داشت.