ایرنا- مدیر عامل شرکت بورس واوراق بهادار از طراحی دو شاخص جدید برای بازار سرمایه خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل شاخص فعلی بازار سرمایه را کامل و جامع دانست و گفت: محاسبه بازده نقدی و قیمت در فرمول شاخص سبب شده است تا اطلاعات کاملتر و مناسب تری به وسیله آن به نمایش گذارده شود، این در شرایطی است که طراحی دو شاخص جدید نیز انجام گرفته و امکان ارائه آنها تا پایان سال جاری وجود دارد.
مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار افزود: نرم‌افزارهای لازم جهت ارائه دو شاخص قیمت و بازده نقدی به طور مجزا توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تدوین شده، اما ارائه آن منوط به بحث در کمیته شاخص و اخذ مجوز از شورا است.
وی اظهار کرد: حذف معاملات «ددد» از جمله اقداماتی بوده است که شفافیت بیشتر معاملات و نظارت بهتر در بازار سرمایه را باعث شده و همچنین افزایش ۳۰ دقیقه‌ای ساعت معاملات بازار نیز از جمله تحولات به جا در حوزه بازار به شمار می‌آید.
وی آغاز معاملات آتی سهام را از دیگر امکانات جدید بازار سرمایه دانست و افزود: قرارداد آتی سهام به عنوان یک ابزار آتی جذاب در حالی دارای اهرم پنج برابری است که سرمایه‌گذار می‌تواند تنها با داشتن ۲۰ درصد وجه نقد لازم اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک اقدام به کنترل ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری نقدی خود کند.
وی با برشمردن مزایای معاملات آتی سهام آن را یک ابزار حرفه‌ای دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این ابزار تنها به معامله‌گران حرفه‌ای و آموزش دیده توصیه می‌شود.
مدیر‌عامل شرکت بورس واوراق بهادار همچنین از پذیرش سهام دو شرکت جدید در معاملات بازار آتی سهام خبر داد و گفت: در حالی قبلا پذیرش سهام ۱۶ شرکت در معاملات بازار آتی انجام گردیده که به تازگی دو شرکت دیگر به آن اضافه شده است. در همین راستا پذیرش شرکت های دیگر نیز پس از احراز شرایط پیشنهاد و انجام خواهد شد.
وی با اشاره به انجام مطالعات در حوزه تحقیق و توسعه بازار سرمایه عنوان کرد: تغییر و تحول در بازار سرمایه پس از انجام مطالعات بر روی قواعد معاملاتی و براساس نتیجه‌گیری‌های حاصله قابل انجام است.
قالیباف‌اصل تغییر در دامنه نوسان قیمت سهام را منوط به مطالعه و کار کارشناسی دانست و توضیح داد: در راستای بهبود حاصل شده در وضعیت نقدشوندگی بازار سرمایه و افزایش حجم معاملات در حال حاضر بورس برنامه‌ای برای افزایش دامنه نوسان قیمت سهام ندارد.
قالیباف‌اصل از پذیرش شرکت های جدید در بازار بورس خبر داد و گفت: پذیرش شرکت هایی از جمله صدر تامین، هلدینگ دارویی تامین و نفت سپاهان انجام گرفته است و انتظار می‌رود که عرضه آنها تا پایان سال جاری انجام گیرد.
وی ادامه داد: طبق قوانین بازار دوم حداقل میزان عرضه اولیه سهام شرکت‌های ذکر شده ۱۰ درصد است.