معاون جدید ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به دلایل جابه‌جایی خود پس از 16 سال فعالیت از سازمان به شرکت بورس اشاره کرد و به نحوه عملکرد خود در سازمان، انتقادات سهامداران و دخالت سازمان در کارهای اجرایی پاسخ داد. امیرحمزه‌ مالمیر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص علت جابه جایی از سازمان به شرکت بورس گفت: با توجه به تغییراتی که درحوزه ناشران شرکت بورس رخ داد و معاونت این شرکت به سازمان بورس منتقل شد، مذاکراتی انجام شد تا بنده به این سمت منتقل شوم.
وی افزود: بنابراین در مدت زمانی که دکتر عربی به سازمان بورس منتقل شد مذاکراتی صورت گرفت و در نهایت با درخواست شرکت بورس و موافقت سازمان مقرر شد که از بنده به عنوان معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس استفاده شود.
رییس سابق اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه ۱۶ سال در سازمان بورس فعالیت کرده‌ام گفت: در مدت ۱۶ سال گذشته سمت‌های کارشناس، کارشناس مسوول، معاون مدیر، رییس اداره و سپس مدیر نظارت بر ناشران بورسی را برعهده داشتم.
وی با بیان اینکه سمت جدید در شرکت بورس از کار سازمان بورس جدا نیست، اظهار کرد: شرکت بورس اظهار تمایل داشت که از بنده در سمت معاونت ناشران و اعضا استفاده کند که در نهایت با مذاکراتی که انجام شد این کار صورت گرفت و بنده به شرکت بورس منتقل شدم. معاون جدید ناشران و اعضای شرکت بورس درخصوص سمت جدید خود گفت: معاونت ناشران شرکت بورس نیز همان کار را با دید متفاوت انجام می‌دهد که امیدوارم برنامه‌هایی طراحی شود تا به مجموعه بازار سرمایه و ارکان اجرایی کمک شود.
برنامه‌های معاون جدید شرکت بورس
وی در‌خصوص برنامه‌های خود در سمت جدید گفت: در معاونت ناشران شرکت بورس سعی می‌کنیم فعالیت خود را در پذیرش شرکت‌های بورسی افزایش داده و ابهامات شرکت‌هایی را که پذیرش می‌شوند مرتفع کنیم. همچنین قصد داریم در قسمت ناشران کمک‌هایی به سازمان بورس داشته باشیم و در قسمت اعضا نیز برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین کنیم.
مالمیر در ادامه به عملکرد خود در سازمان بورس اشاره کرد و گفت: در سازمان بورس تمام سعی و تلاش خود را کردم تا مستقل عمل کنم و به هیچ عنوان زیر بار زور و تهدید نروم. معاون جدید ناشران و اعضای شرکت بورس افزود: به هر حال هرشخصی در تصمیماتی که می‌گیرد ممکن است اشتباهاتی را انجام دهد؛ ولی بنده در مدت فعالیتم در سازمان بورس هیچ اشتباهی را عمدا انجام ندادم و صد درصد اشتباهات صورت گرفته کاملا سهوی بوده است. وی افزود: با این حال از عملکرد خود در سازمان بورس راضی هستم؛ زیرا قریب به یقین در تصمیماتی که گرفته شد از بین بد و بدتر سعی کردیم مناسب‌ترین تصمیم را اتخاذ کنیم. رییس سابق اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس عنوان کرد: در سمت جدیدم در شرکت بورس به اقداماتی که در سازمان بورس انجام دادم فکر می‌کنم و هر جایی که احساس کنم در نحوه فعالیتی که صورت می‌گیرد می‌توان اصلاحاتی انجام شود، پیشنهادهای لازم را به سازمان بورس ارائه می‌کنم.
توقف نماد سخت‌ترین تصمیمی بود که می‌گرفتم
مالمیر در ادامه به انتقادات سهامداران در‌خصوص توقف و بازگشایی نماد پاسخ داد و با بیان اینکه نظرات سهامداران قابل احترام است، افزود: زمانی که سهامداران ضرر می‌کنند به دنبال مقصر گشته و اولین مقصر را سازمان بورس و حوزه ناشران می‌دانند. این در حالی است که سعی کردیم ابهام زدایی کنیم و در جاهایی ناچار اقداماتی را انجام دهیم.
وی افزود: من شخصا علاقه‌مند نیستم که نمادی را مخصوصا بیشتر از ۴۸ ساعت متوقف نگه دارم؛ ولی توقف نماد سخت ترین تصمیمی بود که می‌گرفتم.
به گفته وی، ۹۵ درصد توقف و بازگشایی نمادها براساس دستورالعمل توقف و بازگشایی صورت می‌گیرد و آن دستورالعمل شفاف، روشن و گویا است و براساس اقدامات سیستماتیک در سامانه کدال، همزمان سازمان و شرکت بورس نماد را متوقف می‌کنند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس ادامه داد: همچنین در بسیاری از مواقع برخی اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده و براساس آن قیمت سهم افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بعد از بازگشایی تعدیل مثبت یا منفی اثری روی سهم ندارد؛ زیرا اطلاعات به اصطلاح پیش خور شده است. مالمیر ادامه داد: بنابراین در برخی مواقع اطلاعات درز پیدا کرده و به صورت غیررسمی در اختیار برخی افراد قرار می‌گرفت. این در حالی است که مدیر باید آگاهی، دانش و سخت‌گیری زیادی داشته باشد که اطلاعات درز پیدا نکند. وی ادامه داد: متاسفانه فعلا این شرایط آنچنان که باید و شاید حکمفرما نیست؛ ولی سازمان اقدامات خوبی انجام داده است که با تداوم آن به جایی برسیم که همه مدیران بورسی اطلاعات صورت‌های مالی را با تاخیر ارائه نداده و از ارائه اطلاعات غیرواقع خودداری کنند. مالمیر عنوان کرد: پیگیری‌هایی صورت گرفته است که تا جاهایی که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد فرهنگ‌سازی صورت گیرد؛ به طوری که قضات نیز با مسائل بازار سرمایه آشنایی کامل داشته باشند، زیرا در بازار سرمایه برخی اطلاعات در مدت زمان اندک به بازار سرمایه منعکس شده و این اطلاعات به شدت در دارایی و قیمت سهام اثرگذار است و لازمه آن این است که پرونده‌هایی که از طریق سازمان بورس به مراجع قضایی می‌رود با سرعت، دقت و حساسیت بیشتر بررسی شود و رای مورد نظر سریع‌تر صادر شود.
وی افزود: ضمن اینکه باید دوره‌های آموزشی در سطح کارشناسی برگزار شده و اگر ابهاماتی در قوانین و مقررات وجود دارد برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که جرائم نقدی نیز می‌تواند در عدم ارائه اطلاعات و تاخیر در ارائه اطلاعات موثر باشد و آثار مثبتی در افشای اطلاعات داشته باشد.
اعتقادی به دخالت سازمان در کار اجرایی ندارم
معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در‌خصوص دخالت سازمان در کار اجرایی، با رد این موضوع گفت: ابدا به این موضوع اعتقاد ندارم زیرا توقف و بازگشایی نمادها به اطلاعات شرکت‌ها بر می‌گردد. وی ادامه داد: این در حالی است که به سمتی حرکت کردیم تا تمام اطلاعات به صورت مستقیم در سامانه کدال منعکس شود و در آنجا نقش سازمان بورس کمرنگ‌شده و کنترل بعد از افشای اطلاعات انجام می‌شود.
این مقام مسوول‌ با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اطلاعات به صورت عمده روی سایت کدال می‌رود، خاطرنشان کرد: تنها اطلاعاتی که مستقیما روی سامانه کدال قرار نمی‌گیرد صورت‌های مالی میان دوره‌ای حسابرسی نشده و اطلاعات پیش‌بینی حسابرسی نشده شرکت‌ها است که این اطلاعات ابتدا در سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته و سپس در سامانه کدال منعکس می‌شود. وی افزود: با توجه به تغییراتی که اجرایی شد پیگیری‌هایی صورت گرفت تا فرم‌هایی در سامانه کدال طراحی شود و شرکت‌ها اطلاعات را به صورت مستقیم روی سامانه کدال قرار دهند. این درحالی است که سازمان بورس اطلاعات ارائه شده را بعد از افشا بررسی کرده و تحت عنوان اطلاعات شفاف شده ارائه می‌کند. مالمیر با ذکر مثالی ادامه داد: اطلاعات یک شرکت بعد از ارسال در سیستم کدال بررسی شده و اگر حائز شرایط باشد اطلاعات ارسال می‌شود در غیر این صورت سیستم کدال اطلاعات را به مدیر بازار ارائه داده و اگر اطلاعات با اهمیتی دریافت شده باشد نماد متوقف می‌شود. معاون جدید ناشران و اعضای شرکت بورس افزود: به این ترتیب 95 درصد اطلاعات از طریق سامانه کدال منتقل می‌شود و پنج درصد مابقی شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای هستند که فرم مخصوص جهت کنترل در کدال ندارند و سازمان بورس در حال تدوین این فرم است. وی ادامه داد: همچنین برخی موارد به صورت موردی به سازمان بورس اعلام شده و برخی شرکت‌ها اعلام می‌کنند که تعدیل مثبتی در صورت‌های مالی خود دارند که در این صورت اطلاعات شرکت بررسی شده و نماد متوقف می‌شود.
سازمان بورس در مجامع دخالت نمی‌کند
مالمیر در خصوص دخالت سازمان بورس در مجامع شرکت‌ها گفت:در مجامع نیز شرکت‌ها باید ماده 90 و 240 قانون را رعایت کنند و اگر این موارد رعایت نشود سازمان بورس ورود پیدا می‌کند، در غیر این صورت سازمان بورس به هیچ عنوان در تصمیمات مجمع دخالت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه کار اجرایی سازمان بورس بر اساس قانون انجام می‌شود، تصریح کرد: طبق ماده 45 قانون بازار سرمایه، ناشران موظفند اطلاعات خود را به سازمان بورس ارائه کنند. بنابراین ارسال اطلاعات از طریق قانون به سازمان بورس انجام شود.
فعلا جایگزینی ندارم
رییس سابق اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص تعیین جانشین در سازمان بورس گفت: بر‌اساس سیاست‌های داخلی سازمان بورس ممکن است در مقطع فعلی 3 اداره که زیر نظر بنده فعالیت می‌کردند مستقیما زیر نظر معاون نظارت بر ناشران و اعضا فعالیت کنند. وی ادامه داد: به این ترتیب ممکن است تا پیدا کردن جایگزین برای مدت کوتاهی آقایان بیگ‌زاده و معتمد و خانم دکتر مداحی مستقیما با دکتر عربی فعالیت خود را ادامه دهند.
مالمیر با بیان اینکه فعلا جایگزینی انتخاب نشده است، تاکید کرد: رییس اداره نظارت بر ناشران پست حساسی است و حاشیه‌های مخصوص به خود را دارد و سازمان بورس باید با بررسی‌های لازم به این جمع‌بندی برسد که فردی شایسته را برای این سمت انتخاب کند.