گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد 05/1 درصدی شاخص کل بود. بر این اساس با رشد 813 واحدی شاخص کل دیروز به مرز 78 هزار و 142 واحد رسید تا بازدهی بورس برای سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال به 105 درصد افزایش یابد .حرکت دسته جمعی نمادهای پالایشگاهی در کنار رونق معاملات بانکی‌ها مهم‌ترین دلیل صعود بازار دیروز بود. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که مذاکرات هسته‌ای در ژنو امروز شروع می‌شود.
این مذاکرات مهم در شرایطی از سر گرفته می‌شود که تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی برای تخریب یا حصول توافق صورت گرفته و همین امر نیز پیش‌‌بینی نتایج مذاکرات را سخت و پیچیده کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با «احمد داوداوغلو» وزیر خارجه ترکیه، درخصوص مذاکرات بین ایران و ۱+۵ اعلام کرد به ایران اعمال فشار کرده تا توافقی را در این نشست نهایی کند که طبق آن به جهان ثابت شود که برنامه هسته‌ای تهران صلح‌آمیز است. در همین حال در تحولات مهم اقتصادی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی عوارض یک درصدی آلایندگی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را مورد بررسی قرار داد که به نتیجه‌ای خاص نرسید و این امر موجب شد تا گروه پالایشگاهی با رشد قیمت مواجه شود و تمامی نمادهای این گروه با صف خرید همراه شوند. در بازار دیروز در کنار رشد گروه پالایشگاهی بازار با اقبال نسبی به گروه ساختمانی نیز مواجه بود. برخی از نمادهای ساختمانی از جمله سرمایه‌گذاری ساختمان، شاهد و مسکن شمال شرق با رشد قیمت مواجه شدند. در همین حال از امروز چهارشنبه بازار با افزایش نیم‌ساعته زمان معاملات مواجه می‌شود. در گروه برقی، مدیرعامل توانیر دیروز از تلاش برای کاهش بدهی‌ها به مپنا خبر داد. همایون حائری گفت: توانیر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که تلاش داریم، اولویت‌بندی کنیم، تا این بدهی‌ها را کاهش دهیم، البته این بدهی‌ها متفاوت است اما به هر حال با روش‌های مختلف می‌توان آن را کاهش داد.
وی ادامه داد: یکی از طلبکاران بزرگ توانیر مپنا است اما رقم دقیق آن به دلیل اینکه متغیر است مشخص نیست. حائری اضافه کرد: این بدهی‌ها زمانی کاهش و سپس با یک کار جدید مجددا افزایش می‌یابد، حال چون مپنا پروژه‌های زیادی در صنعت برق دارد و فعالیت‌های زیادی دارد این بدهی‌ها کم و زیاد می‌شود. در گروه شیمیایی دیروز نماد صنایع شیمیایی ایران و آتیه دماوند سهامدار عمده صنایع شیمیایی برای تعدیل درآمد هر سهم متوقف شدند.
از سوی دیگر در گروه خودرویی، نماد ورنا با صف خرید سنگین متوقف شد. ورنا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بلوک ۳/۱۱ درصدی ایران خودرو را با قیمت پایه هر سهم ۳۳۰۰ ریال در تاریخ ۱۱ آذر‌ماه در تابلوی اول عرضه خواهد کرد. این در حالی است که نماد ایران خودرو دیزل با وجود پیش‌‌بینی زیان برای هر سهم با ۱۰ درصد جهش قیمت به تابلو بازگشت.در گروه پتروشیمی، تامین اجتماعی برای تامین وجوه لازم برای افزایش سرمایه بانک رفاه واگذاری بلوک ۸/۱ درصدی تاپیکو به این شرکت را برنامه‌ریزی کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۳۰۹میلیارد‌تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۶درصد آن را معامله ۷/۳۳ میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. از ۲۸۲ نمادی که به روی تابلو رفتند ۹۳ نماد با کاهش قیمت و ۱۸۶ نماد با رشد ارزش مواجه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.