گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت که در آن شاخص کل 15/0 درصد رشد را به ثبت رساند. در بازار دیروز شاخص کل بورس که در ابتدای ساعات کاری با افت و روند منفی کار خود را آغاز کرده بود به مدار مثبت بازگشت و 113واحد رشد کرد.
بخش عمده‌ای از این رشد ناشی از چرخش گروه بانکی و همچنین انتشار خبرهایی در مورد تخفیف خوراک مایع مجتمع‌های پتروشیمی بود که در نهایت شاخص به ۷۷هزار و ۳۲۸ واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که انتظار برای مذاکرات روز شنبه آینده بر بازار سهام و همچنین بازار ارز تاثیر گذاشته است.هر چند که انتظار نمی‌رود نتایج این مذاکرات موضوع فوق‌العاده‌ای برای بازار باشد و حتی در صورت به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات نیز بازار تاثیر خاصی را شاهد باشد؛ به ویژه آنکه جو مثبت
قابل ملاحظه‌ای در مورد بازار سرمایه در اقتصاد کشور وجود دارد. عصر روز یکشنبه برنامه پایش در نظرسنجی خود شاهد این جو مثبت بود، به طوری که معادل ۴۹/۶۳ درصد از شرکت کنندگان ( ۲۰۹ هزار و ۲۵۵ نفر ) به بازار سهام به عنوان سودآورترین بازار تا پایان سال ۹۲ رای دادند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد تصویب تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس بودند. در جلسه دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعضای هیات رییسه تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس مشخص شدند که بر‌اساس آن داریوش اسماعیلی رییس، الله‌وردی دهقانی و مؤید حسینی‌صدر نواب رییس و سیدهادی حسینی دبیر هیات تحقیق و تفحص شرکت ملی مس شدند. در بازار دیروز در گروه بانکی افت اخیر قیمت‌ها موجب رویکرد مثبت بازار به این گروه شد و نماد بانک‌های سینا،پاسارگاد و پارسیان در بازار با صف خرید همراه شدند. در گروه ساختمانی در حالی که برخی از نمادهای عمده این گروه از جمله سرمایه‌گذاری ساختمان و مسکن شمال شرق با صف خرید همراه بودند، در خارج از بازار مجمع عمومی عادی شرکت باغمیشه با تقسیم سود ۲۷۰ریالی موافقت کرد.
در گروه پتروشیمی دیروز جو مثبت گروه به تمرکز بیشتری بر مصرف‌کنندگان خوراک مایع داشت؛ انتظار برای تصویب و اعلام ۱۵درصد تخفیف در خوراک مایع موجب شده است نمادهایی نظیر هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی شازند با رشد قیمت و حتی دقایقی صف خرید نیز مواجه شوند.در این گروه،مجمع پتروشیمی اصفهان دیروز در محل این مجتمع با حضور نماینده صندوق بازنشستگی کشوری، گروه ماهان و کارکنان و سهامداران این شرکت برگزار شد. بر‌اساس این گزارش، دو عضو از پتروشیمی اصفهان، یک عضو از گروه ماهان و ۳ عضو دیگر از صندوق بازنشستگی کشوری، براساس رای‌گیری، هیات مدیره پتروشیمی اصفهان را تشکیل دادند. در گروه پتروشیمی، پردیس دیروز در حالی به صف خرید رسید که اولین گزارش پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به آذر ۹۳شرکت منتشر شد. این گزارش ۴هزار و ۵۱۱ریال سود برای هر سهم این شرکت پیش بینی کرده است. در همین حال پتروشیمی پردیس سود خود را بر مبنای گاز ۷۳تومانی پیش‌بینی کرده است.در گروه شیمیایی، دوده صنعتی ایران دیروز با برگزاری مجمع افزایش سرمایه سرمایه خود را ۱۰۰درصد بالا برد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۲۹۴میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۳/۷ درصد آن را معامله ۷/۱۵ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد و به این ترتیب این نماد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. از ۲۷۹ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۲۹ نماد با کاهش قیمت و ۱۴۶نماد با رشد ارزش مبادله شدند.