گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شروع مثبتی در ابتدای هفته داشت و توانست با 740 واحد رشد معادل 96/0 درصد به محدوده 77 هزار و 673واحد دست یابد تا مجددا به لطف حرکت سه نماد بزرگ بازار شامل هلدینگ خلیج‌فارس، هلدینگ تاپیکو و مخابرات کانال 77هزار واحد را بازپس گیرد.
هر‌چند دیروز بازار به دلیل برخی خبرهای سیاسی از حوزه اروپا نیز با فشارهایی به گروه بانکی مواجه بود.اما در تحولات کلان نگاه‌ها امروز به سوی مجلس است جایی که رییس‌جمهوری برای چهارمین بار وزیر دیگری را برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرده است. در همین حال دیروز ترکیب شورای پول و اعتبار نیز تغییر کرد؛ دو تن به پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و تایید رییس‌جمهور انتخاب می‌شوند. هفته گذشته ولی‌الله سیف در نامه‌ای به رییس‌جمهور، صفدر حسینی رییس صندوق توسعه ملی و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور را به عنوان دو کارشناس و متخصص برای عضویت در شورای پول واعتبار پیشنهاد کرد. رییس‌جمهور نیز با این پیشنهاد موافقت کرد تا دوره عضویت پرویزیان و فرزین در شورا پایان یابد. از سوی دیگردر معاملات دیروز در گروه خودرویی، بازگشایی نماد ایران‌خودرو با جهش این نماد همراه شد تا به‌رغم وضعیت نامناسب گروه خودرویی همچنان اقبال معامله‌گران حقیقی به این گروه ادامه یابد. این در حالی است که ایران خودرو در آخرین گزارش خود همانگونه که انتظار می‌رفت با زیان همراه شد. افزون بر این گمرک ایران در دستورالعملی به کلیه گمرکات کشور درباره واردات انواع خودروهای سواری وارداتی اعلام کرد: طبق نامه سازمان توسعه تجارت، واردات انواع خودروهای سواری خارجی تنها با ارز متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود. در صورت دریافت هرگونه ثبت سفارشات قبلی، شبکه بانکی کشور مجاز به اختصاص ارز بانکی به آنها نخواهد بود و فقط می‌تواند با ارز متقاضی نسبت به کارسازی آن اقدام کند. در گروه حمل‌و‌نقل دیروز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از جهش خیره‌کننده هفته گذشته به درصد منفی وصف فروش رسید. در گروه تجهیزات، مجمع فوق‌العاده مپنا با افزایش سرمایه به میزان عرضه ۲۴ میلیون برگه سهم برای سهامداران محروم این شرکت در سال ۹۰ موافقت کرد.
بنابراین گزارش، مپنا برای تصویب افزایش سرمایه به میزان 24 میلیون برگه سهم به مجمع فوق‌العاده رفت و سهامداران عمده هم با این میزان افزایش سرمایه موافقت کردند.
این افزایش سرمایه جهت جبران زیان سهامدارانی که حق‌تقدم استفاده نشده آنها ابطال شده بود صورت گرفته است.در گروه بانکی دیروز بحث در مورد سود بانکی در حالی ادامه داشت که برخی بانک‌ها سود سه ماهه خود را به 22درصد رسانده‌اند. در همین حال معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نرخ سود جدیدی که برای اوراق مشارکت تعیین می‌شود، قطعا ۲۰ درصد نخواهد بود.اکبر کمیجانی در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس، در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار برای اوراق مشارکت، اظهار کرد: نرخ سودی که برای اوراق مشارکت تعیین می‌شود قطعا 20 درصد نخواهد بود.به گزارش خبرگزاری فارس، نرخ سود اوراق مشارکت در سررسیدهای مختلف هم‌اکنون 20 درصد است، بنابراین به احتمال بسیار زیاد بانک مرکزی نرخ سود را حداقل برای برخی اوراق بیش از 20 درصد تعیین خواهد کرد. این اظهارات را باید در کنار صحبت رییس کل بانک مرکزی قرار داد که در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: هم‌اکنون نرخ سود سرمایه‌گذاری بلند مدت بانک‌ها بیش از 20 درصداست و وقتی اوراق مشارکت منتشر می‌شود جذابیتی ندارد، هدف ما از این اقدام ایجاد جذابیت و تعادل در نرخ‌ها است و به همین دلیل این مساله در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت. در همین حال آنچه دیروز به گروه بانکی فشار آورد، اعلام تصمیم اتحادیه اروپا برای تداوم تحریم 7 بانک و دو شرکت ایرانی بود که اخیرا از محاکم اروپایی رای به برائت گرفته اند. این تصمیم موجب شد تا امیدواری برای کاهش تحریم همچنان به مذاکرات 1+5 و نتایج آن موکول شود.
در گروه کانی غیر‌فلزی، کاشی سینا آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را براساس عملکرد شش ماهه از مبلغ 1562 ریال به 2554 ریال معادل 63 درصد تعدیل داده و سود تلفیقی شرکت از مبلغ 1639 ریال به مبلغ 3070 ریال معادل 87 درصد افزایش یافته است؛ این شرکت دیروز با جهش 47درصدی به تابلو بازگشت. همچنین «کساوه» به تازگی اقدام به خرید 5/53 درصد از سهام کاشی پارس کرده است.
در گروه غذایی، شرکت کشت و صنعت پیاذر طی اطلاعیه ای اعلام کرد هیچ گونه رویداد با اهمیتی که منجر به تعدیل سود هر سهم سال جاری شود در مقطع کنونی رخ نداده است و هر گونه شایعه در خصوص افزایش سود آوری در حال حاضر تکذیب می‌شود. در گروه برقی، بانک تجارت به وکالت از شرکت نورد آریان فولاد و یک فرد حقیقی، 9/24 درصد معادل 85 میلیون سهم از سهام موتوژن را در بازار دوم بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند. این تعداد از سهام روز 9 آذر ماه و با قیمت 11 هزار و 753 ریال به صورت یکجا و نقد انجام می‌شود. در مجموع بازار دیروز شاهد 357میلیارد تومان معامله سهام بود که 6/8 درصد آن را معاملات 06/57 میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. از 278نمادی که به روی تابلو رفتند 69نماد با کاهش قیمت و 203نماد با رشد قیمت همراه شدند.