روند معاملاتی شرکت‌های فعال در گروه پالایشی طی روزهای اخیر در حالی بازدهی منفی را برای اکثر نمادهای این گروه رقم زده است که بنابر اعتقاد برخی از کارشناسان، تنها عامل تاثیرگذار بر این امر ابهامات مربوط به موضوع مابه التفاوت نرخ تسعیر ارز است و به نظر می‌رسد که با ورود سازمان‌های نظارتی و ابلاغ قانون مربوطه طی هفته‌های آتی ابهام موجود نیز رفع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، صرامی مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت‌وگو‌ با خبرنگار بورس نیوز در‌خصوص روند منفی ایجاد شده در معاملات سهام گروه پالایشی عنوان کرد: روند منفی ایجاد شده در معاملات سهام شرکت‌های پالایشی در حالی است که هیچ‌گونه ابهامی در عملکرد این گروه مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد: 90 درصد مشکلات شرکت‌های فعال در صنعت پالایشگاه شبیه به هم است که ماهیت مشکلات موجود رفع‌شدنی است و در گزارش‌های 6 ماهه نیز شفاف سازی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته است.
صرامی با اشاره به پوشش 33 درصدی سود هر سهم پس از کسر مالیات براساس عملکرد واقعی 6 ماهه (حسابرسی نشده) «شپنا» اظهار کرد: تنها ابهام در عملکرد شرکت‌های پالایشی مربوط به تعیین زمان لحاظ نمودن مابه التفاوت نرخ تسعیر ارز است. این در شرایطی است که «شپنا» در گزارش‌های مالی خود اعلام کرده در صورت پرداخت مابه‌التفاوت نرخ تسغیر ارز از سال 91 این شرکت امکان پوشش کامل انحراف موجود در سودآوری شش ماهه خود را از محل ذخیره‌های در نظر گرفته شده دارا است.
وی ادامه داد: این در شرایطی است که با ورود سازمان‌های نظارتی بر موضوع ذکر شده، شنیده می‌شود که دستورالعمل آن طی دو هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان در رابطه با موضوع مالیات بر ارزش افزوده و تاثیر آن بر روند سودآوری شرکت‌های پالایشی عنوان کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های پالایشی یک مورد ترازنامه‌ای است که فاقد اثر سود و زیانی است و در نتیجه ابهاماتی در روند سودآوری شرکت‌های پالایشی ایجاد نمی‌کند.
وی از راه‌اندازی واحد سوم بنزین‌سازی «شپنا» در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد و افزود: دو واحد از سه واحد طرح بنزین‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان پیشتر به بهره‌برداری رسیده است.
وی ضمن اشاره به عدم تاثیر تغییر قیمت‌های داخلی بنزین بر سودآوری «شپنا» اظهار کرد: ماخذ قیمت بنزین تولید شده توسط پالایشگاه‌ها فوب خلیج فارس است و در همین راستا طرح‌های کیفی‌سازی نیز تنها بر تثبیت درآمد تاثیرگذار خواهد بود.
این مقام مسوول از عدم تغییر پیش‌بینی‌ها در گزارش 9 ماهه «شپنا» خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی «شپنا» توانایی آن را دارد که با رفع ابهامات مربوط به مراودات با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های ملی ایران سود پیش‌بینی شده خود برای سال مالی 92 را پوشش دهد.
مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان در پایان نسبت به چشم انداز
صنعت پالایشگاهی اظهار امیدواری کرد و گفت: صنعت پالایشگاهی از جمله صنایعی با ثبات به شمار می‌آید که شرط ادامه ثبات آن اتخاذ قوانین شفاف و همراستا با صنعت است.