استراحت دوباره بورس رقم خورد
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز با استراحت قیمتی همراه شد تا شاخص کل بورس با 223واحد افت به زیر سطح 77هزار واحد بازگردد.
بورس اوراق بهادار به دلیل ایام محرم با رکود نسبی همراه شده است، هرچند که روز یکشنبه به دلیل بازگشایی نماد کشتیرانی شاخص از کمند افت خارج شد اما دیروز سرانجام شاخص رو به کاهش نهاد. در همین حال اگر چه روز یکشنبه خبرهای سیاسی باب میل بازار رقم نخورد اما دیروز شرایط تغییر کرد و اعلام توافق تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدهای سیاسی را زنده کرد. دیروز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بیانیه‌ مشترک همکاری‌های آینده برای حل و فصل مسائل باقیمانده را امضا کردند.
به گزارش فرارو، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن اعلام این خبر گفت: مذاکرات موفقیت‌آمیزی برای همکاری‌های هر چه بیشتر ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف به طور جدی و خوب صورت گرفت که منتهی به بیانیه مشترک شد. علی‌اکبر صالحی هم در کنفرانس خبری گفت:‌ خوشحالم از این‌که بالاخره این بیانیه و تفاهم‌نامه امضا شد.
رییس سازمان انرژی اتمی درباره جدیدترین توافق با آژانس اعلام کرد: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کردند از معدن گچین و راکتور آب سنگین اراک بازدید شود. در همین حال دیروز معامله‌گران شاهد اعلام از‌سرگیری دوباره قرار‌دادهای آتی بودند؛ براساس اعلام صورت گرفته
اوراق قرارداد آتی سهام هلدینگ خلیج فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان وارد بازار آتی می‌شوند. امیدنامه پذیرش اوراق آتی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده است. این امیدنامه حاوی اطلاعات مربوط به پذیرش اوراق آتی سهام بر پایه سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است و بر اساس آن اوراق آتی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از تاریخ ۱۹ آبان ماه جاری در بازار اوراق مشتقه بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
بر‌اساس این گزارش ماه‌های اردیبهشت، تیر، شهریور، آبان، دی، اسفند، ماه‌های قرارداد آتی برای این سهم در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این امیدنامه پذیرش اوراق آتی سهام شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان حاوی اطلاعات مربوط به پذیرش اوراق آتی سهام بر پایه سهام شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است که با توجه به پذیرش آن طی مصوبه‌ مورخ ۱۲ آبان ۹۲ هیات پذیرش اوراق بهادار به شرح بند ۲-۳ این امیدنامه، اوراق آتی سهام شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان از تاریخ ۱۹ آبان ماه ۹۲ در بازار اوراق مشتقه بورس اوراق بهادار تهران درج می‌‌شود. در همین حال دیروز خبرهایی در مورد پذیرش شرکت‌های جدید در بورس مطرح بود؛ در مهم‌ترین تحول گفته می‌شود دو شرکت پتروشیمی پارس از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس و نیروگاه تولید برق عسلویه تازه واردهای بازار سرمایه خواهند بود. براساس خبرهای اولیه هیات پذیرش بورس به منظور بررسی نهایی پذیرش نخستین نیروگاه تولید برق در فرابورس نشستی ویژه برگزار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، هیاتی ۴۰ نفره متشکل از مدیران فرابورس، اعضای هیات پذیرش و مدیران سازمان بورس برای آشنایی با صنعت نیروگاهی به نیروگاه تولید برق عسلویه رفته بودند و در این سفر جلسه مقدماتی پذیرش این شرکت انجام شد. در گروه پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال تلاش برای حفظ ٣٨ درصد از سهام باقیمانده هلدینگ خلیج فارس با هدف صیانت از صنعت پتروشیمی است. به گزارش شانا، ٣٨ درصد از سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس
به دنبال رایزنی‌های مدیران و و متولیان در وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت حاکمیتی باقی خواهد ماند و با توجه به رویکرد جدید دولت تدبیر و امید در بازنگری واگذاری‌های مشمول اصل ٤٤ قانون اساسی به احتمال فراوان عرضه ٣٨ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس منتفی می‌شود. در گروه حمل‌ونقل، دیروز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشایی در بازار روز یکشنبه به صف خرید رسید. کمبود سهام شناور در این نماد مهم‌ترین دلیل معاملات هیجانی آن به شمار می‌رود. در گروه تجهیزات، نماد ماشین سازی اراک پس از نزدیک به ۲ماه توقف دیروز بازگشایی شد که به جهش ۲۵درصدی این نماد منجر شد. ماشین‌سازی اراک با توجه به تغییر سال مالی به زودی برگزاری مجمع را شاهد خواهد بود. در این گروه دیروز مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران برای اعلام افزایش سرمایه متوقف شد. این افزایش سرمایه به دلیل اشتباه گذشته شرکت در ابطال حق‌تقدم‌های استفاده نشده افزایش سرمایه قبلی صورت گرفته است. در گروه معدنی، گزارش اخیر چادرملو در احتساب ۴۰درصد هزینه مالکانه و انتقال ۶۰درصد این هزینه به فولاد سازان شرایط هر دو گروه سنگ‌آهنی و فولاد را با ابهام مواجه کرده است. دیروز در این گروه اعلام شد پیشرفت طرح یک میلیون تنی فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به ۷۵درصد رسید.
ایمیدرو اعلام کرد: بر‌اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، زمان راه‌اندازی این کارخانه اواخر سال ۱۳۹۳ اعلام شده است. در گروه خودرویی، دیروز نماد ایران خودرو دیزل برای اعلام تعدیل سود متوقف شد. این در حالی بود که ایران خودرو نیز با شایعاتی در مورد افزایش زیان مواجه است. در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پالایش و پخش برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای به‌خصوص در حوزه پالایشگاه‌ها از فاینانس استفاده خواهد کرد و اغلب این فاینانس از چین تامین خواهد شد. عباس کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه اولویت اول شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تامین امنیت عرضه انرژی در داخل کشور است، گفت: بعد از اطمینان از عرضه انرژی که اولویت اول ما است، در مرحله بعد به دنبال پروژه‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌ها خواهیم رفت. وزیر نفت یکی از اولویت‌های خود را تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس اعلام کرده بود؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به جز مشکلات مالی که عمدتا به دلیل عمل نکردن به تعهدات مالی سهامداران آن ایجاد شده است، با مشکل واردات تاسیسات اصلی فرآیند ناشی از اعمال تحریم‌ها نیز مواجه است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و منفی بود که در آن ۳۳۳میلیارد تومان سهام معامله شد که ۵/۸ درصد آن را معامله ۱۱۸میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد از ۲۷۸نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۱۷نماد با کاهش قیمت و ۱۵۸نماد با رشد ارزش معامله شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.