گروه بورس- همایون دارابی: بازار سرمایه کشور، دیروز شاهد اوج گیری معاملات بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات بورس و فرابورس به حد بی سابقه ۹۳۷ میلیارد تومان رسید. بخش عمده‌ای از رشد ارزش بازار دیروز البته ناشی از معامله بلوکی میان گروه بانک تجارت و سرمایه‌گذاری غدیر بود؛ به طوری که سرمایه‌گذاری غدیر با خرید بلوک ۱۱ درصدی پتروشیمی تبریز و واگذاری آن به پالایشگاه تبریز، در مقابل، بلوک‌های سهامی از هلدینگ نفت‌ و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی شیراز را به این بانک واگذار کرد. با انجام این معاملات، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار به ۶۸۸ میلیارد تومان رسید. «آنی/مهم» و تاخیر ۱۳روزه

در همین حال بازار دیروز شاهد نوسان‌هایی بود که بخشی از آن ناشی از انتشار اطلاعیه‌ای در مورد پالایشگاه‌ها بود. این نامه با آنکه روی آن تاریخ ۳ مهرماه درج شده بود و همچنین «آنی و مهم» توصیف شده، اما دیروز پس از ۱۳روز به اطلاع سهامداران رسید که بار دیگر ریسک عدم تقارن اطلاعاتی در بازار را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داد. در این نامه در رابطه با مابه‌التفاوت ناشی از نرخ ارز مرجع با اتاق مبادلاتی درباره فروش فرآورده‌های نفتی دریافتی در سال ۹۱ شرکت پالایش شفاف‌سازی شده است. در این نامه آمده است: در خصوص مابه‌التفاوت اعمال نرخ ارز مرجع با اتاق مبادلاتی ناشی از فروش فرآورده‌های حاصل از نفت خام دریافتی در سال ۱۳۹۱ شرکت‌های پالایش نفت به جهت توافق حاصل شده، شرکت‌ها از شناسایی سود خود‌داری کنند.

در نامه مذکور آمده است به جهت توافق حاصل شده به استناد توضیحات و تبادل نظرات کارشناسی که در جلسه‌ای صورت گرفت و همچنین مراسلات دریافتی از شرکت‌های پالایش نفت ضرورت دارد جهت جلوگیری از انعکاس سود کاذب ناشی از مابه‌التفاوت موصوف در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایش نفت، موضوع از طریق معاونت وزیر در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدرو کربوری به اطلاع شرکت‌های مذکور رسیده تا آن شرکت‌ها اقدامات مقتضی جهت واریز منابع کسب شده به حساب خزانه‌داری کل کشور را معمول کنند.

تمامی شرکت‌های پالایشی به جز بندرعباس برای این بند ذخایری را در صورت‌های خود لحاظ کرده‌اند که تاثیر خاصی بر آنها نخواهد داشت.

در همین حال دیروز همچنان انتظار برای انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی ادامه داشت. عدم انتشار گزارش‌ها موجب بروز شایعات در بازار شده است. در همین حال در گروه پتروشیمی، بازار دیروز شاهد بازگشایی نماد پتروشیمی شیراز پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده اصلاح اساسنامه بود که معاملات جالبی را با نوسان قابل ملاحظه رقم زد.

در گروه دارویی دیروز شرکت داروسازی امین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ بر‌اساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه را اصلاح کرد. این شرکت دارویی که پیش از این سود هر سهم خود را مبلغ ۶۶۸ ریال اعلام کرده بود با تعدیل مثبت ۴۵ درصدی این رقم را تا مبلغ ۹۷۰ ریال به ازای هر سهم افزایش داد.

در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری سپه با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای حسابرسی نشده ۹ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۲ خود را منتشر کرده است.

این شرکت سرمایه‌گذاری برای هر سهم در دوره مورد بررسی مبلغ ۴۵۲ ریال سود خالص محقق کرده که با توجه به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی اعمال شده خبر از افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. «وسپه» از واگذاری‌های دوره ۹ ماهه مبلغ ۲۷ میلیارد و ۹۳۹ میلیون و ۲۰۰ تومان سود کسب کرده است.

در گروه سیمانی، سیمان خاش در گزارش ۶ ماهه تعدیل مثبت ۴۹ درصدی و پوشش سود ۵۵ درصدی را به اطلاع بازار رسانده است. شرکت سیمان خاش با پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه را منتشر کرده است.

این شرکت در گزارش خود برای هر سهم مبلغ ۱۶۶۰ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی (مبلغ ۱۱۱۳ ریال) ۴۹ درصد تعدیل مثبت داشته و این در حالی است که طبق اعلام شرکت، علت تعدیل کاهش نرخ خرید مازوت طی شش ماهه دوم سال، تغییرات میانگین نرخ خرید پاکت، سود حاصل از فروش دفتر زاهدان و افزایش سود حاصل از سپرده‌های بانکی می‌باشد.

«سخاش» در دوره ۶ ماهه موفق به تحقق ۵۵ درصد از بودجه پیش‌بینی شده خود گردیده است. در گروه معدنی توسعه معادن روی در گزارشی اعلام کرده حکم این شرکت بابت مطالبه ۸۳ هزار تن خاک پرعیار از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قطعی و لازم الاجرا است.

همچنین این شرکت، اعلام نموده با عنایت به اینکه قیمت خاک بر اساس ۳ عامل قیمت‌های جهانی روی و عیار خاک و نرخ تسعیر دلار در زمان فروش خاک تعیین می‌گردد، با توجه به نامشخص بودن زمان دریافت خاک در حال حاضر تعیین اثرات مالی بر سود سال ۹۲ شرکت امکان‌پذیر نیست.

در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن شاخص با ۴۸۶ واحد رشد به ۶۷ هزار و ۵۰۵ واحد رسید. از ۲۷۹ نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۲۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۵۰ نماد با رشد ارزش معامله شدند.