گروه بورس - سردار خالدی: روز گذشته پس از آنکه چندی پیش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از آغاز همکاری بازارهای سرمایه ایران و کره جنوبی به عنوان «انقلاب در نرم‌افزار» خبر داده بود و البته همزمان با عضویت این شرکت در نهاد ACG (سندیکای شرکت‌های سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه)، رایزنی‌ها با اعضای این سندیکا آغاز شد که در نهایت دو شرکت سپرده‌گذاری ایران و کره جنوبی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، علی صالح‌آبادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی ایران و کره جنوبی که در سالن همایش‌های سپرده‌گذاری مرکزی ایران با حضور وی و دو مقام ارشد این دو نهاد برگزار شده بود، گفت: عضویت در نهاد بین‌المللی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس است که خوشبختانه شرکت سپرده‌گذاری به تازگی به عنوان عضوی از ACG انتخاب شده است.

مرکز میانی امضای دیجیتال به زودی در بورس

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به بخشی از کارهایی که در سطح بین‌المللی انجام شده است، اشاره کرد و افزود: یکی از حوزه‌هایی که نقش مهمی در توسعه بازار سرمایه ایران داشته، سامانه جدید معاملات بورس تهران بود که فرابورس و بورس انرژی نیز در این بستر توسعه یافتند.

وی با تاکید بر اینکه این سامانه امکانات زیادی دارد، خاطرنشان کرد: سامانه جدید با هماهنگی‌های بین‌المللی خریداری و نصب شد و می‌توان به جرأت گفت اگر این نرم‌افزار نبود بسیاری از پیشرفت‌های فعلی محقق نمی شد اما این سامانه باعث شد بازار سرمایه چند پله ارتقا یابد.

صالح آبادی به راه‌اندازی معاملات آنلاین در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: بستر اصلی این معاملات همان سامانه معاملاتی بود به علاوه شرکت‌های آی‌تی که در این حوزه فعال‌اند از تجربیات سایر کشورهای موفق استفاده کردند.

وی در ادامه به موسسات رتبه بندی اعتباری اشاره کرد و گفت: در خصوص عملیات و تدوین مقررات موسسات رتبه‌بندی، اقدامات مهمی پس از بحران مالی جهانی انجام شد که سازمان بورس در راه‌اندازی موسسات رتبه بندی، مقررات جدید را ملاک عمل قرار داده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدام دیگری که در نیمه دوم امسال عملیاتی می‌شود اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار «پس از معاملات»، نرم‌افزار پیچیده و پیشرفته‌ای است که بر مبنای دانش بومی دنبال شده و در طراحی‌ها از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده خوبی شده است.

وی به XBRL (سیستم بارکدگذاری اطلاعات صورت‌های مالی) به عنوان یکی دیگر از همکاری‌های بین‌المللی بازار سرمایه ایران اشاره کرد و افزود: در این زمینه حتما باید از تجربیات کشورهایی که در این حوزه کار کرده‌اند استفاده می‌شد و با وجود همه مشکلات موجود، روابط خوبی با مجموعه‌های ذی‌صلاح برقرار شد و به زودی شاهد افتتاح این نرم‌افزار با حضور کشورهای خارجی خواهیم بود.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه راه‌اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال در سازمان بورس در مراحل پایانی خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون تنها مرکز صدور امضای دیجیتال CA (مرکز صدور گواهی‌نامه الکترونیک) وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بقیه مراکز RA (دفتر ثبت نام گواهی‌نامه الکترونیک) هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه CA سطح بالاتری از RA است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مرکز نیز مخصوص همکاری مشترک با برخی از کشورها است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی به کمیته فقهی فعال در سازمان اشاره کرد و گفت: زمانی که کمیته فقهی در فروردین ۸۶ راه‌اندازی شد برخی از کشورها دارای این کمیته بودند که با توجه به غیراسلامی بودن بخشی از بازارهایشان از وجوه اشتراک آنها استفاده شد. به تازگی نیز برخی کشورها مانند پاکستان و عمان برای راه‌اندازی کمیته شریعت در کشورشان از ما در این خصوص کمک خواستند.

صالح آبادی به دو شرکت سپرده‌گذاری ایران و کره جنوبی پیشنهاد داد علاوه بر امضای تفاهم‌نامه به تبادل دانش فنی نیز بپردازند زیرا بازارهای مالی در سایه دانش و اطلاعات توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کره جنوبی یکی از بازارهای پیشرفته در شرق آسیا محسوب می‌شود، گفت: مناسب است همکاری‌های بیشتری بین بازارهای سرمایه این کشور در حوزه آموزش نیروی انسانی مدیریت ریسک به ویژه ریسک‌های سیستماتیک اتفاق بیفتد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که به شکل عملیاتی می‌توان انجام داد ارتباط بین بازارها است که دست یافتن به این دانش فنی گام بزرگی در توسعه بازارها محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران در زمینه ارتباطات بین‌المللی اقدامات خوبی انجام داده پیشنهاد کرد یک کمیته کاری بین سپرده‌گذاری‌ها ایجاد شود و در این کارگروه کارگزاران هم دعوت شوند.

اولین قدم نیمی از راه است و ما قدم اول را برداشتیم

در همین حال مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (CSDI) گفت: امروز ما اینجا جمع شده‌ایم تا نیمی از راه پرفراز و نشیب در مسیر همکاری‌های دوجانبه بازارهای سرمایه ایران و کره جنوبی را طی کنیم.

حامد سلطانی‌نژاد به ضرب‌المثلی کره‌ای اشاره کرد و افزود: اولین قدم، نیمی از راه است و ما امروز اینجا آمده‌ایم تا اولین قدم را برداریم و نیمی از راه را برویم.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ابراز کرد: کره جنوبی کشوری است هزاران ‌ساله که به تناسب همین قدمت، اصالت دارد و تعامل با کسانی که اصالت دارند، راحت تر و اطمینان‌بخش‌تر است.

سلطانی نژاد با اشاره به فرهنگ دو کشور و البته با تاکید روی اشتراک آنها، در ادامه صحبت‌هایش افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به‌عنوان متولی فرآیندهای پس از معاملات بورس ایران، به سهم خود در حال تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر کارآمدی بازار سرمایه با اتکا به عناصر و توانمندی‌های بومی است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری با تاکید بر اینکه طی دو هفته دیگر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران با سامانه «پس از معاملات» بورس ایران را دگرگون خواهد کرد و سامانه‌ای را جایگزین سامانه پس از معاملات قدیمی و غیرایرانی خواهد کرد، گفت: این سامانه علاوه بر پیشرفته بودن و کارآمدی بسیار زیاد، کاملا ایرانی است و متخصصان توانمندی در داخل همین ساختمان و در داخل همین جمع، پس از تلاشی چندساله، آن را طراحی کرده‌اند؛ نرم‌افزاری که از حیث قابلیت‌ها کاملا متناسب با نیازهای بومی و همسطح یا پیشرفته‌تر از نرم‌افزارهای مشابه دنیا است.

وی تصریح کرد: متخصصان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران، علاوه بر این نرم‌افزار، سامانه‌ها و نرم‌افزارهای کارآمد دیگری را هم در یکی، دو سال اخیر طراحی کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سامانه بومی تسویه و پایاپای چندارزی، سامانه‌ها و نرم‌افزارهای پیچیده مربوط به تسویه و پایاپای معاملات برق در بورس تازه‌تاسیس انرژی ایران و موارد دیگری اشاره کرد.

سلطانی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: متخصصان این شرکت حتی سایر بخش‌های بازار سرمایه ایران را هم در طراحی نرم‌افزارهای پیشرفته یاری کرده‌اند؛ مثلا در طراحی تالار بورس مجازی با همه اجزا و متغیرها و قیمت‌های واقعی بورس؛ بدون آنکه کسی از معامله در آن زیان ببیند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری با اشاره به اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران، توانایی برطرف کردن نیازهای نرم‌افزاری خود را دارد، ابراز کرد: این شرکت می‌تواند نیازهای نرم‌افزاری پیشرفته سایر بخش‌های بازار سرمایه ایران و حتی کشورهای دوست را با هزینه‌های کمتر برآورده کند.

وی در ادامه افزود: با این حال، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران هیچگاه خود را از فراگیری بیشتر و در اشتراک گذاشتن تجربیات خود با شرکت‌های مشابه غیرایرانی بی‌نیاز ندیده است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: ما آماده‌ایم که ضمن انتقال تجربیات خود، از تجربیات شرکت سپرده‌گذاری کره‌جنوبی نیز در هر زمینه‌ای که مدیران این شرکت علاقه‌مند باشند، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کره در زمینه پیوند بازارهای سرمایه کره جنوبی و هنگ‌کنگ تجربیات مفیدی دارد؛ گفت: این تجربیات برای بازار سرمایه ایران نیز که این روزها به پیوند با بازارهای سرمایه دیگر کشورها می‌اندیشد، بسیار گرانبها است.

وی در تایید سخنان خود در خصوص همکاری دو کشور ابراز کرد: رقم کم‌نظیر ۱۸ و نیم میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی در سال ۲۰۱۱، گویای این ظرفیت‌ها است و چه‌ بهتر که از این ظرفیت به طریقی دیگر و با حضور مردم و سرمایه‌داران خرد و کلان هر دو کشور در بازارهای سرمایه، استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ایران در سال ۲۰۱۲ بازده کم‌نظیر ۵۵درصدی را تجربه کرد، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۳ نیز با روندی که تاکنون داشته، بعید است که کمتر از این بازدهی، رقم بخورد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم از قدمی که برداشته‌ایم به «رضایت» برسیم، باید آن را تا «مقصد» پیش ببریم. امروز تنها نقطه شروع همکاری‌های ما است. پس نه باید به آن راضی باشیم و نه باید در آن متوقف بمانیم. پس از این، زحمات ما و شما بیشتر می‌شود.

وی پیشنهاد کرد که کارشناسان ایرانی و کره‌ای کمیته مشترکی را برای پیشبرد اهداف مشترک، تشکیل دهند و آن اهداف را روزبه‌روز پیگیری کنند.

آمادگی کامل برای تشکیل کارگروه‌های عملیاتی میان دو کشور

همچنین کیم‌کیونگ‌دونگ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری کره‌جنوبی (KSD) در مراسم دیروز با بیان اینکه، در کره جنوبی خیابانی به نام تهران داریم، گفت: اگر خاطرم باشد این خیابان حدود ۳۰ سال پیش در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر سئول نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه، با نام تهران آشنا هستم و برای اولین بار به تهران سفر می‌کنم گفت: باعث افتخار و خوشحالی است که در خدمت همکارانم در تهران به سر می‌برم. مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی کره جنوبی افزود: با امضای یادداشت تفاهم‌نامه بازار سرمایه ایران و کره‌ امیدواریم بتوانیم دانش و تجربیات موثری را مورد تبادل قرار دهیم.

کیم‌کیونگ‌دونگ با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بازار سرمایه ایران همانند خیابان تهران در سئول که به یکی از مراکز مالی مهم شهر تبدیل شده، رشد خوبی داشته باشد، گفت: با تبادل اطلاعات میان ایران و کره شاهد ارتقای سطح دانش میان دو کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امیدوارم از اکنون دو کشور ایران و کره به تعمیق روابط بپردازند.

کیم‌کیونگ‌دونگ در پاسخ به این سوال مبنی بر زمان تشکیل کارگروه‌های عملیاتی و اجرایی برای آغاز این همکاری‌ها تاکید کرد: از اکنون آمادگی داریم تا این کارگروه‌ها را تشکیل دهیم و همکاری میان دو کشور را از این لحظه آغاز کنیم.

وی در پایان گفت: با تشکیل گروه‌هایی در این زمینه، همکاری‌ها را آغاز می‌کنیم و در این باره پس از امضای این تفاهم‌نامه، مکاتباتی را با یکدیگر خواهیم داشت.