ایسنا - با تعلیق و محروم شدن فعالیت کارگزاران مشکلات زیادی برای مشتریان ایجاد می‌شود که به همین منظور این موضوع مطرح است که کارگزاران متخلف جریمه شوند، اما چون اخذ جریمه در قانون دیده نشده است این امر امکان‌پذیر نیست.

ایوب باقرتبار، سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ در مورد ایجاد محدودیت‌های اخیر برای پنج کارگزاری اظهار کرد: متوقف شدن فعالیت کارگزاران علاوه‌بر ضربه زدن به آنها مشتریان را دچار زیان می‌کند، زیرا زمانی که یک کارگزاری به علت انجام تخلف از فعالیت محروم می‌شود، بسیاری از مشتریانی که با آن کارگزاری فعالیت کرده و به مرور به آن اعتماد کرده‌اند با محروم شدن آن باید کارگزاری جدید و قابل اطمینان بیابند و منابع خود را جابه‌جا کنند که این موارد ضربه‌های سنگینی به آنها وارد می‌کند. وی افزود: در حال حاضر این موضوع مطرح است که کارگزاران متخلف از ادامه فعالیت محروم نشده و با جریمه تنبیه شوند، ولی چون قوانین اخذ جریمه در قانون بازار دیده نشده است، این امر امکان‌پذیر نیست...
... و با آیین‌نامه‌هایی که در این مورد تدوین شده این تنبیهات برای کارگزاران متخلف در نظر گرفته شده است.
باقرتبار افزود: طبق ماده ۳۵‌قانون، هیات‌مدیره بورس مسوول رسیدگی به تخلفات شرکت‌های کارگزاری است، ولی در آینده نزدیک رسیدگی به تخلفات کارگزاران در شرکت بورس انجام می‌شود و اکنون در حال تدوین قوانین و مقررات مربوط به این بخش است.
وی به نقش کانون کارگزاران اشاره کرد و گفت: کانون به اختلاف میان سرمایه‌گذاران و کارگزاران رسیدگی کرده و در صورتی که سازش صورت نگیرد، به هیات داوری جهت رسیدگی ارجاع می‌شود و چون کانون کارگزاران به تازگی به ثبت رسیده و امکانات و نیرو‌های لازم هم برای آن در نظر گرفته نشده است.
موضوع حل اختلاف و سازش در دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می‌گیرد، بنابراین مرجع رسیدگی به تخلفات طبق قانون بر عهده هیات مدیره بورس بوده و این امر تاکنون به شرکت بورس محول نشده است و براساس آیین‌نامه‌ای که در حال تدوین است این وظایف به شرکت بورس محول شده و هیات مدیره شرکت به تخلفات کارگزارانی که عضو آن هستند رسیدگی می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود سیستم جدید معاملاتی تخلفات کارگزاران کاهش می‌یابد ؟ افزود: دستکاری در بازار، جرم محسوب می‌شود که با ورود سیستم جدید به طور کامل از بین نمی‌رود، ولی امکانات بیشتری برای تشخیص این تخلفات ایجاد کرده و حرکت‌های کارگزاران بر روی سهام را زیر نظر دارد. در نتیجه امکانات بیشتری برای گزارش‌گیری و بررسی روند معاملات فراهم شده و دسترسی به آن آسان می‌شود، البته در سیستم جدید هم اگر کارگزاران مراقبت‌های لازم را انجام نداده و سیستم کنترل داخلی قوی در شرکت اجرا نشود، منجر به شکایت و همچنین بروز تخلفات خواهد شد.
سرپرست مدیریت نظارت‌بر کارگزاران با اشاره به انتخاب کارگزاران برای سهامداران گفت: یکی از مواردی که ممکن است موجب کاهش تخلفات شود این است که هر فردی از هر کارگزاری اقدام به خرید سهام می‌کند باید در همان کارگزاری آن را بفروشد و در این حالت مطمئنا مشکلات موجود کمتر ‌شده ولی این که زمینه تخلفات به طور کامل از بین رود این کار عملی نیست.
باقرتبار ادامه داد: در قوانین بازار پتانسیل‌های بسیاری دیده شده که در حال اجرا است، اما برخی از قوانین و مقررات تغییر نخواهد یافت، مثلا فرآیندی که برای خرید و فروش سهم وجود دارد در حال حاضر نیز استفاده شده و در آینده هم استفاده می‌شود، ولی موضوع اصلی رعایت این قوانین توسط کارگزاری‌ها است و سیستم‌هایی که اجرا می‌شود درصدد است تا تخلفات کاهش یابد.
وی در پایان به یک یا دو مورد پرونده نیمه حاد اشاره کرد و گفت: این پرونده‌ها نیز در دست بررسی هستند.