گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس روز گذشته شاهد رشد ۲/۲۵واحدی بود. در بازار دیروز، معاملات با عرضه سنگین سهام سرمایه‌گذاری ساختمان و تشکیل صف فروش برای این نماد آغاز شد.

با تشکیل صف فروش، معامله‌گران مدافع شروع به جمع‌آوری صف فروش نمودند که تلاش آنها تا بیش از ۱۹میلیون سهم ادامه یافت. ساختمان همچنین ۴۹/۱واحد تاثیر منفی بر شاخص وارد کرد. در آغاز بازار دیروز، تلاش معامله‌گران برای جمع‌آوری سهام مالی و اعتباری سینا با خرید ۶۰۰هزار سهم آغاز شد، اما مجددا صف فروش قابل ملاحظه‌ای معادل ۶/۶میلیون سهم برای این نماد تشکیل که این صف نیز جمع‌آوری شد. در ساعت اولیه معاملات همچنین عرضه سهام چادرملو به میزان صف خرید شرکت ۲۵/۸واحد بر شاخص تاثیر مثبت داشت. این تاثیر در کنار تاثیر ۵۵/۱۲واحدی ملی مس و ۶/۴واحدی عرضه ۵میلیون سهم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات موجب شد شاخص در ساعت ۹ و ۵۴ دقیقه ۷۵/۲۹واحد رشد نشان دهد. در ساعت ۹ و ۲۵دقیقه یک بلوک ۹۲۱/۴میلیون سهمی ایران‌خودرو دیزل در نرخ ۲هزار و ۳۵۵ریال در بازار دادوستد شد. در ساعت دوم معاملات، نمادهای کارخانجات مخابراتی ایران، شهد ایران و بین‌المللی محصولات پارس و حق تقدم استفاده نشده کمباین‌سازی بازگشایی شدند.

بازگشایی نماد کارخانجات مخابراتی با افت قیمت موجب شد، ۸/۷واحد بر شاخص تاثیر منفی داشته باشد. عرضه سنگین سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در ساعت دوم صف خرید ۱۶میلیونی این سهم را از میان برد. با جمع‌آوری اولیه صف فروش ایران‌خودرو این نماد ۸/۴واحد بر شاخص تاثیرمنفی گذاشت.

با توجه به این تحولات و تاثیر منفی ۰۷/۱واحدی نماد داروپخش، شاخص در ساعت ۱۱ و ۳۲دقیقه ۵/۲۵واحد رشد را تجربه کرد. تشکیل صف خرید برای نماد ملی مس و عرضه سهام به میزان صف خرید موجب شد، تاثیر نماد ملی مس به ۱۷/۱۹واحد برسد. این تاثیر با خنثی‌کردن تاثیر منفی ۹/۱واحدی جمع‌آوری صف فروش بانک کارآفرین در نهایت شاخص را با افزایش ۲۳/۲۵واحد به پایان بازار رساند.