توزیع سهام میان کودکان بی‌سرپرست علاوه بر تامین آتیه، ترویج فرهنگ بورس و سهام را برای این قشر به همراه دارد.

غلامرضا کیامهر، کارشناس مسائل اقتصادی در آستانه برگزاری اولین همایش ملی «سهام مهر ولایت» که همزمان با شب عید سعید فطر در مرکز فرهنگی سیدالشهدا برگزار می‌شود،‌ در خصوص برپایی این همایش اظهار داشت: به طور کلی فعالیت‌های خیرخواهانه در همه‌جای دنیا مرسوم است، لذا اهدای سهام به ۱۴۰۰نفر از ایتام سراسر کشور به منظور آینده‌نگری آنها، یک اقدام انسان‌دوستانه و قابل تقدیر است و باید آن را به فال نیک گرفت. وی در ادامه افزود: از آنجا که فقرزدایی، تامین نیازها و حمایت از گروه‌های مختلف جامعه، وظیفه اصلی دولت‌ها محسوب می‌شود، اما این به معنای سلب وظایف بخش‌خصوصی نیست، در واقع این نوع فعالیت‌ NGO‌ها، مکمل کارهایی است که دولت انجام می‌دهد. به گفته وی، همه‌ساله در اکثر نقاط دنیا NGO‌ها، درصدی از سود خالص شرکت‌های خود را صرف هزینه‌های اجتماعی می‌کنند، در کشور ما نیز که این شیوه از قدیم نزد ثروتمندان مرسوم بوده، باید گسترش یابد.

کیامهر، توزیع سهام میان کودکان بی‌سرپرست را نوعی فرهنگ‌سازی می‌داند و معتقد است: در راستای ترویج فرهنگ سهام و بورس میان کودکان، این شیوه راهی برای آشنا ساختن قشر جوان با بورس و سهام است، چرا که فرهنگ‌سازی و هر نوع آموزشی باید از زمان کودکی صورت پذیرد.

در واقع بخش‌خصوصی با چنین اقدامی به نوعی برای آینده این قشر جامعه سرمایه‌گذاری می‌کند که این مساله بسیار حائز اهمیت است و باید تا جایی پیش رود که دیگر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز خود را در این امر سهیم بدانند.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز توجه به این قشر جامعه را از ضرورت‌های اساسی دانست و عنوان کرد: اجرای چنین طرحی در راستای تامین آتیه ایتام، با توزیع سهام، آن هم توسط بخش‌خصوصی ستودنی و بسیار دلگرم‌کننده است.

وی در ادامه خواستار همکاری سایر نیکوکاران و خیرین در این مراسم خداپسندانه شد و اظهار کرد: از آن‌جا که نوع‌دوستی و خدمت به نیازمندان به ویژه ایتام یکی از ارزش‌های متعالی انسان محسوب می‌شود، اقدامات حمایتی از کودکان بی‌سرپرست توسط بخش‌خصوصی باید الگویی برای دیگر شرکت‌ها باشد و امیدواریم در راستای ترویج این سنت حسنه، دیگر بخش‌ها نیز گام‌های موثری بردارند تا سال‌های آینده شاهد واگذاری سهام به تعداد بیشتری از ایتام باشیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درخصوص واگذاری سهام عدالت به دهک‌های پایین جامعه تصریح کرد: عملا «در رابطه با واگذاری سهام عدالت، دهک‌های پایین از جمله افراد تحت‌پوشش کمیته امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، واجد شرایط دریافت سهام بوده‌اند، اما اینکه در بحث اجرایی و نوع‌واگذاری چه اقداماتی صورت گرفته و آیا ایتام در این اولویت بوده یا خیر قابل پیگیری است، بنابراین ضروری است بر‌اساس توانمندی‌های حکومتی، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و به ویژه ایتام، اقدامات اساسی صورت پذیرد.»

در این ارتباط، غلامرضا سلامی کارشناس امور مالی، حمایت مالی و معنوی از اقشار کم‌درآمد جامعه را امری ضروری دانست و بیان کرد: امروز اقشار آسیب‌پذیر جامعه به‌خصوص کودکان بی‌سرپرست که به هر دلیلی والدین خود را از دست داده‌اند و تحت قیمومیت دولت، سازمان بهزیستی و ... هستند، علاوه بر حمایت معنوی، از لحاظ مالی نیز باید مورد توجه قرار گیرند، چراکه در دین اسلام به کرات در این زمینه توصیه شده است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن چنین همایشی ادامه داد: متاسفانه آن طور که انتظار می‌رفت در کشور، حمایت لازم از این قشر صورت نگرفته، این در حالی است که دولت باید بخشی از سهام عدالت‌ را به ایتام اختصاص می‌داد، چراکه آنها واجد شرایط برای دریافت سهام هستند و شناسایی این گروه نیز بسیار ساده‌تر از دیگر اقشار است، لذا شروع این اقدام توسط بخش‌خصوصی قدمی مقدس و قابل ستایش است، چراکه توزیع سهام میان ۱۴۰۰تن از ایتام، پشتوانه‌ای برای آینده آنها است و امیدواریم در سال‌های آینده با حمایت‌های بی‌دریغ دولت و مسوولان اجرایی، این شیوه گسترش یابد.

به منظور تکریم و حمایت از ایتام، همزمان با شب عید سعید‌فطر، اولین همایش ملی «سهام مهر ولایت» با حضور جمعی از مسوولان کشوری توسط بخش‌خصوصی در مرکز فرهنگی سید‌الشهداء(ع) واقع در میدان هفتم‌تیر، ابتدای خیابان شهید‌مفتح جنوبی با همکاری شرکت توسعه سرمایه‌گذاری صدر خاورمیانه، شرکت بورس و روزنامه دنیای اقتصاد برگزار می‌شود.