ایسنا- به کارکنان و کارگران شرکت‌های قابل واگذاری حداکثر پنج درصد از سهام شرکت تا سقف ۳۰۰‌میلیون ریال واگذار می‌شود که از این پنج درصد، ۵۰ میلیون ریال با میانگین قیمت روز و اسمی و ۲۵۰‌میلیون ریال با قیمت روز با رعایت سقف حداکثر ۲۰ برابر حقوق و مزایا با بازپرداخت اقساط ۱۰‌ساله واگذار می‌شود. محمود افضلی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل پست‌بانک، درباره واگذاری این بانک توضیح داد: واگذاری بانک‌ها از جمله پست‌بانک ایران که حدود یک سال و نیم کار کارشناسی و مقدماتی بر روی آن در وزارت امور اقتصادی و دارایی در قالب کمیته‌های متعدد صورت گرفته است، طبق فرآیندی خواهد بود که توسط هیات عالی واگذاری هیات دولت تصویب و ابلاغ خواهد شد. به گفته او باید اقداماتی قبل از واگذاری انجام پذیرد که شامل شفاف سازی حساب‌ها و اصلاح اساسنامه است وضعیت مالی و تعهدات و مطالبات پست‌بانک به نسبت سایر بانک‌های دولتی کشور نسبتا از شفافیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال حداکثر ۵درصد از سهام پست‌بانک به تدریج و از طریق عرضه در بورس برای کشف قیمت ارائه خواهد شد و تا پایان برنامه چهارم می‌توان نسبت به واگذاری اکثریت سهام به بخشی‌خصوصی اقدام کرد.

افضلی خاطرنشان کرد: از آنجا که بر اساس استفساریه سازمان خصوصی‌سازی و هیات عالی واگذاری سهام از مقام معظم رهبری تنها ۲۰‌درصد صنعت بانکداری باید در دست دولت باقی بماند و از سویی ارزش سهام بانک‌هایی که قرار است واگذار شود ۵۰ درصد ارزش صنعت بانکداری را تشکیل می‌دهد، بنابراین باید تمامی سهام ۵بانک دولتی از جمله پست‌بانک ایران به بخش‌خصوصی واگذار شود.

وی هدف از واگذاری سهام دولتی را به بخش خصوصی، افزایش کارایی، کاهش هزینه‌های دولت و استفاده بهینه از منابع و عوامل اقتصادی دانست.