سنا- سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌: پنج شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار به دلیل تخلف از قوانین و مقررات به محرومیت از انجام معاملات محکوم شدند. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، ایوب‌باقر‌تبار افزود‌: محرومیت این پنج کارگزاری از روز شنبه ۱۴ مهرماه جاری اعمال می‌شود. وی اظهار داشت‌: هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار‌، یک شرکت کارگزاری را به دلیل کسری وجه و نقض مفاد اساسنامه و تخطی از تعهدات اولیه اخذ مجوز کارگزاری و شرکت کارگزاری دیگر را به علت ارائه ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات سهام، ایجاد قیمت‌های ساختگی و ترغیب افراد به انجام معاملات سهام‌، به محرومیت از انجام معاملات به مدت پنج جلسه و معاملات متوالی در بورس اوراق بهادار تهران محکوم کرد.

باقرتبار ادامه داد‌: سومین کارگزاری به دلیل کسری وجه به محرومیت از انجام معاملات در دو جلسه متوالی محکوم شد.

سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌: چهارمین شرکت کارگزاری به دلیل عدم ارسال صورت‌های مالی به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت‌، ارسال نکردن گزارش‌های ماهانه و تاخیر در تسویه وجوه با اتاق پایاپای و عدم انجام مسوولیت‌هایی که در زمان اخذ مجوز کارگزاری متعهد شده بود، به محرومیت از انجام معاملات به مدت ۱۰ جلسه معاملاتی محکوم شد.

وی اضافه کرد‌: فعالیت این کارگزاری پس از سپری‌شدن دوران محرومیت تا احراز شرایط اولیه اعطای مجوز به حالت تعلیق در می‌آید.باقر تبار افزود‌: پنجمین کارگزاری نیز به دلیل عدم رعایت دستورهای اداری سازمان، عدم ثبت سفارش‌های مشتریان طبق مقررات مربوطه، عدم‌نگهداری دفاتر و حساب معاملات طبق دستورالعمل، استفاده از کد معاملاتی مشتریان به نفع سایر افراد بدون اجازه آنان، قبول نکردن مسوولیت در‌ خصوص تشخیص مالکیت و احراز وکالت اوراق بهاداری که توسط شرکت کارگزاری به فروش رفته است، به پنج جلسه محرومیت از انجام معاملات محکوم شد‌.

وی خاطر‌نشان کرد‌: فعالیت کارگزاری فوق تا استقرار سیستم‌های کنترل داخلی مناسب مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار به حالت تعلیق در می‌آید.

سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار از تعلیق مجوز دو شرکت کارگزاری بورس کالا در گروه معاملات محصولات کشاورزی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت‌: هیات‌مدیره این سازمان با استناد به اختیار قانونی خود در شرح بند ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، مجوز این دو کارگزاری را به علت فقدان یکی از شرایط اولیه صدور پروانه فعالیت کارگزاری و به دلیل عدم تودیع سپرده تضمین موضوع بند ۶ ماده یک آیین‌نامه اتاق پایاپای بورس کالای کشاورزی به اتاق پایاپای آن بورس‌، به حالت تعلیق در می‌آورد.