محرومیت پنج کارگزاری از انجام معاملات

دنیای اقتصاد- درحالی‌که بسیاری از کارگزاران معتقدند فعالیت ۹۴شرکت کارگزاری با توجه به رکود چندساله در بازار، بسیار فراتر از ظرفیت‌های روز بازار است، سازمان بورس و اوراق‌بهادار آمادگی خود را برای اعطای مجوز کارگزاری به متقاضیان اعلام کرده است.به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید سازمان بر رقابتی کردن بازار تاکید دارد. سازمان بورس در دستور کار قرار داد

افزایش شمار کارگزاران در بازار

گروه بورس- در حالی که بسیاری از کارگزاران معتقدند که فعالیت ۹۴شرکت کارگزاری با توجه به کورد چندساله در بازار، بسیار فراتر از ظرفیت‌های روز بازار است، سازمان بورس و اوراق‌بهادار آمادگی خود را برای اعطای مجوز کارگزاری به متقاضیان اعلام کرده است.

گروه بورس- در حالی که بسیاری از کارگزاران معتقدند که فعالیت ۹۴شرکت کارگزاری با توجه به کورد چندساله در بازار، بسیار فراتر از ظرفیت‌های روز بازار است، سازمان بورس و اوراق‌بهادار آمادگی خود را برای اعطای مجوز کارگزاری به متقاضیان اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، تعداد کارگزاری‌ها تا قبل از تصدی دبیر کل پیشین، حدود ۵۰شرکت بود که پس از آغاز فعالیت وی تعداد کارگزاری‌ها حدود ۴۵درصد افزایش پیدا کرد.

در دوره تصدی صالح‌آبادی در سازمان بورس، گروهی از منتقدان بر این عقیده بودند که بازار فعالیت کارگزاری انحصاری است که بیشتر حجم بازار نیز در اختیار کارگزاران وابسته به بانک‌های دولتی است.

کارگزاران معتقد بودند که ظرفیت بازار با توجه به رکود و پایین بودن حجم معاملات، پاسخگوی این ۹۴کارگزاری نیز نیست.

به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید سازمان بر رقابتی کردن بازار قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند سازمان باید در این عرصه امتیاز را به بخش‌خصوصی با توان مالی بالا بدهد نه نهادهای شبه دولتی.

فراخوان برای تاسیس کارگزاری

سازمان بورس و اوراق بهادار در نظر دارد، تعداد محدودی مجوز تاسیس شرکت کارگزاری یا مجوز فعالیت کارگزاری در بورس کالای ایران صادر کند.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، سازمان بورس به موجب اختیارات حاصله از بندهای ۲ و ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴ و در اجرای بند ۵ مصوبه هیات وزیران، قصد دارد تعدادی مجوز تاسیس شرکت کارگزاری یا مجوز فعالیت کارگزاری در بورس کالای ایران صادر کند.

در همین راستا، تمامی متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری یا شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران که متقاضی فعالیت کارگزاری در بورس کالای ایران هستند، باید تقاضای خود را تا پایان آبان ماه سال ۱۳۸۶ و شرکت‌های کارگزاری متقاضی دریافت مجوز فعالیت در بورس کالای ایران تا پایان مهر ماه سال ۱۳۸۶، مدارک مزبور در این فراخوان را با پست سفارشی به سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت نظارت برکارگزاران ارسال کنند.

بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، در این فراخوان آمده است: نحوه انتخاب متقاضیان تاسیس کارگزاری یا شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران که متقاضی فعالیت در بورس کالای ایران هستند، براساس دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس، مصوب ۳۱ شهریور ۸۶ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، انجام خواهد شد.