موج- یک کارشناس بازار سرمایه از تلاش برخی از سهامداران برای قرار گرفتن شرکت‌ها در فهرست شرکت‌های مشمول دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی به عنوان تبعات اجرای دستورالعمل فوق نام برد.

عباسعلی حقانی‌نسب، در اشاره به تبعات دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی، از عدم انجام معاملات کمتر از ۵‌درصد از حجم مبنای شرکتی طی ۱۰ روز متوالی به عنوان عاملی نام برد که خود مانع از انجام معاملات روان در بازار سرمایه می‌شود. مدیر کارگزاری آگاه اظهارداشت: ممکن است که سهمی مشمول این دستورالعمل نباشد، اما به منظور خروج از دامنه نوسان، از ۱۰ روز قبل برای این سهم برنامه‌ریزی شود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآوردشد: سهم‌هایی در بازار سرمایه وجود دارند که طی روز‌های قبل به اندازه ۲۰ تا ۳۰‌درصد حجم مبنایشان معامله می‌شدند، ولی روز گذشته این امر برای آنها اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: به طور مثال نمادهایی مانند بانک پارسیان و فولاد مبارکه اصفهان که پتانسیل مشمول این دستورالعمل را در روزهای آتی داشتند، قفل شدند و سهمی از آنها عرضه نشد.

حقانی نسب اضافه کرد: اگر معادل ۵‌درصد از حجم مبنای سهمی طی ۱۰ روز معامله نشود، مشمول گره می‌شود واین مساله ممکن است منجر شود تا سهامدار عمده و یا کسی که برای به تعادل رسیدن قیمت سهم تلاش می‌کند تمایلی به عرضه سهم و برداشتن حجم مبنا نداشته باشد و این مساله به قفل شدن سهم کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برداشتن حجم مبنا برای سرمایه‌گذاران نمادهایی که با صف خرید یا فروش مواجه هستند، هزینه دارد، گفت: در این شرایط سرمایه گذار برای رسیدن سهم به قیمت تعادلی از قسمتی از منافع خود می‌گذرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: باید تلاش کنیم که تبعات اجرای این گونه شیوه‌ها را دربازار سرمایه به حداقل رسانیم.