روز معاملات بلوکی

گروه بورس- رضا معظمی: معاملات دیروز بورس اوراق بهادار شاهد انجام شمار قابل ملاحظه‌ای از معاملات بلوکی بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خرید در ابتدای بازار بودند. فولاد خوزستان با ۲/۳۰میلیون سهم، بانک پارسیان با ۱/۲۳میلیون سهم و سرمایه‌گذاری ساختمان با ۹۸/۳میلیون سهم صدرنشینان صف‌های خرید بودند، چادرملو و ملی مس، ایران‌خودرو دیزل، خاور، کابل‌های شهیدقندی و سرمایه‌گذاری ملی نیز در رده‌های بعدی تقاضای بازار قرار داشتند. با آغاز بازار، ناظر معاملات انجام ۲ عرضه عمده شامل یک بلوک ۱۵درصدی سیمان بهبهان در نماد «ژفرعی یک» در نرخ پایه ۷هزار و ۲۰۰ریالی و یک بلوک ۵/۲درصدی گل‌گهر در نماد «ژعمده یک» با قیمت پایه ۲۳هزار و ۵۹۲ریالی را به اطلاع بازار رساند. با آغاز معاملات، صف‌های شکننده ملی مس، چادرملو و معادن و فلزات با عرضه‌های قابل‌ملاحظه از میان رفتند. در همین حال صف فروش برای نماد مالی و اعتباری سینا تشکیل شد و بخش عمده صف اولیه شرکت تا ۵میلیون سهم خریداری شد و مپنا نیز شاهد خریداری تا حجم مبنا از صف فروش شرکت بود.

در نهایت شاخص در ساعت

۹ و ۵۹ دقیقه با توجه به تاثیر مثبت ۳۲/۹واحدی ملی مس، ۶/۹واحدی چادرملو و به‌رغم تاثیر منفی ۷۵/۵ واحدی مپنا و ۷۶/۰ واحدی مالی و اعتباری سینا شاخص ۱۶ واحد رشد را نشان داد.

در ساعت دوم معاملات نماد معادن و فلزات با صف فروش مواجه شد. این امر با توجه به تشکیل صف فروش برای نماد

گل‌گهر و معاملات ضعیف در نمادهای ملی مس و همچنین خرید سهام صدرا به میزان حجم مبنا، تاثیر کاهنده‌ای را بر شاخص گذاشت. در ساعت سوم معاملات بازار شاهد معاملات بلوکی متعددی بود. در ابتدای این ساعت نماد

۶ شرکت بازگشایی شد. در ساعت ۱۱ و ۳۴ دقیقه نماد «ژفرعی یک» بدون رخداد رقابت دادوستد شدن بلوک ۱۵درصدی سیمان بهبهان را شاهد بود.

در ساعت ۱۱ و ۷ دقیقه نماد صندوق بازنشستگی جابه‌جایی یک بلوک یک‌میلیون سهمی را در نرخ ۲هزار ریال شاهد بود. این نماد تا پایان بازار دیروز ۴ بار دیگر مجموعا به میزان ۵میلیون سهم دادوستد بلوکی را تجربه کرد، در ساعت ۱۱ و ۲۵ دقیقه نماد کارخانجات داروپخش دادوستد یک بلوک ۲۴۰هزار سهمی را در نرخ ۹هزار و ۴۴۰ریال شاهد بود. در ساعت ۱۱ و ۳۷ دقیقه نماد داروسازی اکسیر دادوستد یک بلوک ۷۵۴هزار سهمی را در نرخ ۱۳هزار و ۸۹۸ریال تجربه کرد. در ساعت ۱۱ و ۴۲ دقیقه نوبت به داروسازی فارابی رسید تا دادوستد یک بلوک ۲۳۰هزار سهمی را در نرخ ۷هزار و ۴۰۰ریال تجربه کند.

در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه یک بلوک ۹۱۸ هزار سهمی پارس‌دارو نیز در نرخ ۱۲هزار و ۱۰۱ریال داد‌و‌ستد شد.

در ادامه در ساعت ۱۱ و ۵۱دقیقه نماد پتروشیمی اراک دادوستد یک بلوک ۸/۱۵میلیون سهمی را در نرخ ۶هزار و ۳۵۳ریال تجربه کرد و پس از آن نوبت به پتروشیمی اصفهان رسید که ۱/۳میلیون سهم آن در نرخ ۵هزار و ۴۹۰ریال داد‌و‌ستد شود. با بازگشایی نماد بین‌المللی توسعه ساختمان و افت ارزش این نماد، شاخص ۳۹/۱ واحد از این کل تاثیر منفی پذیرفت. این تاثیر در کنار تاثیر منفی ۸۱/۷ واحدی گل‌گهر و به‌‌رغم تاثیر مثبت عرضه سهام بانک پارسیان به میزان حجم مبنا با تاثیر ۳/۳واحد موجب شد تا در خلاء تاثیرات مثبت اولیه نمادهای مس و چادرملو، شاخص در نهایت در نخستین روز کاری هفته را با ۱۶/۵ واحد افت به پایان برد.