فارس- سودده‌ترین و زیان‌ده ترین سهام شرکت‌های بورس در بهار و تابستان ۸۶ در شرایطی معرفی شدند که سهامداران خرد وکلان از ۳۴۲‌درصد سود تا ۶۳‌درصد ضرر کردند. بهار و تابستان سال ۸۶ در حالی به پایان رسید که در مدت ۶ ماه سهام ۲۶۱ شرکت از ۴۱۸ شرکت بورسی در تابلوی قیمت‌گذاری سهام قرار گرفتند و این تعداد شرکت با عملکرد خود به مالکان حقوقی و حقیقی خود سود یا ضرر رسانده‌اند که از این تعداد سهام ۱۴۸ شرکت با بازدهی مثبت و ۱۳۷ شرکت با زیان همراه بودند.

سرمایه گذارانی که ثروتمند شدند

بر اساس این گزارش در میان ۱۴۸شرکت مثبت نیمه اول سال شرکت آلومینیوم ایران که ۲۰۰‌تومان سود سالانه پرداخت کرده با ۳۴۲‌درصد بازدهی یک‌هزار سهامدار بزرگ و کوچک خود را در دسته خوشحال‌ترین سهامداران بورس و کشور قرار داده است.

عمده این‌درصد از بازدهی از محل تفاوت قیمت ۳۵۰‌تومانی در اردیبهشت ۸۲ تا یک‌هزار و ۳۴۷‌تومانی ۳۱ شهریور ۸۶ به دست آمده است.

بعد از این شرکت معادن بافق که ماه‌های متمادی در دوران توقف نماد معاملاتی به سر می‌برد با ۱۸۹‌درصد بازدهی، ۹۵۷ مالک خود را ثروتمند کرده است. این‌درصد از بازدهی معادن بافق از سود سالانه ۶۵‌تومانی و تفاوت قیمت یک‌هزار و ۷۷۶‌تومانی به دست آمده است.

این گزارش می‌افزاید: شاید کمتر کسی از شرکت ایران مرینوس که در صنعت زیان‌ده نساجی فعالیت می‌کند، انتظار سود ۱۴۰‌درصدی را در عرض ۶ ماه داشت، اما حدود ۴‌هزار سهامدار این شرکت از محل سود ۲۰‌تومانی و تفاوت قیمت ۲۸۱‌تومانی با افزایش ۱۴۵‌درصدی سرمایه‌گذاری در این شرکت رو به رو شدند و احتمالا به مانند سهامداران معادن بافق سر از پا نشناختند.

نورد قطعات فولادی نیز که همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی در مردادماه تفاوت قیمت ۱۳۱‌درصدی را تجربه کرده بود، موفق به سوددهی ۱۴۲‌درصدی شد که این‌درصد از سود از محل سود سالانه ۵۴‌تومانی، حق تقدم ۱۴۲ ریالی و تفاوت قیمت ۲۲۳‌تومانی محاسبه شده است.

این شرکت‌های پر بازده در حالی بالاترین سود را در ۶ ماه اول سال دادند که با نگاهی به رتبه نقد شوندگی سهام این ۴ شرکت مشخص می‌شود که کمتر سهامداری موفق به خرید تعدادی از سهام این شرکت‌ها می شد.

رتبه نقد شوندگی آلومینیوم ایران ۸۷ ، معادن بافق ۱۶۴، ایران مرینوس ۱۹۴ و نورد قطعات فولادی ۱۰۴ بود که گویای عدم سهولت در مبادلات سهام است.

اما با توجه به رتبه ۳ نقد شوندگی ملی مس، بازدهی ۱۲۷‌درصدی اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ به کام سرمایه‌گذاران بیشتری شیرین آمده است. این بازدهی از تفاوت قیمت ۴۲۹‌تومانی و سود سالانه ۹۵‌تومانی به دست آمده است.

بر اساس این گزارش، داروسازی اسوه و ماشین‌آلات عمرانی و زراعی نیز با ۱۲۲ و ۱۱۶‌درصد بازدهی در دسته ۷سهم پربازده نیمه اول سال ۸۶ قرار گرفتند.

بعد از این شرکت‌ها باید از شرکت‌هایی نام برد که کمتر از ۱۰۰‌درصد سود را به همراه داشته‌اند که از آن جمله باید به شرکت‌های دارویی عبیدی، لوله و ماشین‌سازی هر کدام با ۸۲‌درصد سود، گالوانیزه فجر سپاهان و فولاد مبارکه با ۸۱‌درصد، توسعه معادن و فلزات و دارو زهراوی با ۸۰‌درصد، البرز دارو و لعابیران با ۷۵‌درصد، کیمیدارو با ۷۱درصد، چادر ملو با ۶۷‌درصد، آذریت با ۶۶‌درصد، پارس سرام و کابل البرز با ۵۵‌درصد اشاره کرد که موفق به سود دهی مطلوبی نسبت به دیگر شرکت‌های بورس شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۱۳ شرکت بیش از ۴۰‌درصد، ۵ شرکت بالغ بر ۳۰‌درصد تا ۴۰‌درصد، ۲۳ شرکت بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد و ۳۱ شرکت دیگر در محدوده ۱۰ تا ۲۰‌درصدی بازدهی مثبت داشته‌اند.

سهامدارانی که فقیر شدند

گزارش فارس از طرف دیگر ترازو یعنی سهام زیان‌ده نیمه اول سال حکایت از آن دارد که در میان ۱۳۷ سهم منفی سهام شرکت گاز لوله با زیان ۹/۶۳‌درصد، داده‌پردازی با ۵۹ و آلومینیوم پارس با ۵۳‌درصد زیان‌ده منفی‌ترین سهام نیمه اول سال بودند و سهامداران بزرگ و کوچک و خود را بیش از دیگر شرکت‌ها فقیرتر کرده‌اند.

بر این اساس، قیمت سهام گاز لوله در حالی از ۱۶۴‌تومان ابتدای سال به ۵۹‌تومان رسیده که داده‌پردازی با تقسیم سود ۴ ریال در مجمع از ۳۶۲ به ۱۴۷‌تومان کاهش قیمت سهام داشته و زیان ۵۳‌درصدی آلومینیوم پارس نیز از تفاوت قیمت ۲۰۷‌تومان به ۹۶‌تومان محاسبه شده است.

این در حالی است که شرکت‌های فرآوری مواد معدنی با ۵۲‌درصد، پشم شیشه ایران، معادن روی و سیمان دورود با ۴۸‌درصد، کاشی بهسرام با ۴۷‌درصد، کاشی الوند و نورد آلومینیوم هر یک با ۴۶‌درصد و چرخشگر با ۴۰‌درصد در گروه دیگر سهام منفی بازار ۶ ماهه قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، ۷ شرکت با بازدهی منفی ۴۰ تا ۳۰‌درصدی، ۲۱ شرکت بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد و ۳۴‌درصد بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد زیان داشته‌اند.

نقد‌شونده‌ترین سهام در ۶‌ماه اول سال

نقدشونده‌ترین سهام در ۶ ماه اول سال و سه‌ ماه تابستان معرفی شدند.

رتبه نقدشوندگی شرکت‌ها که از ۶‌ عامل تعداد روزهای معامله‌شده، تعداد خریداران، سهام معامله‌شده، ارزش معاملات، تعداد دفعات معامله و متوسط ارزش سرمایه‌ شرکت‌های بورس به دست می‌آید، برای ۶‌ماه اول سال و سه ماه تابستان محاسبه شد.

براساس بررسی‌های فارس در ۶‌ماهه نخست سال و در میان ۲۸۷ شرکت، شرکت‌های فولاد مبارکه، کربن ایران و ملی مس نقدشونده‌ترین سهام بودند که در برابر بازدهی منفی کربن ایران دو شرکت دیگر سودده بودند. براساس این گزارش، شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی، سرمایه‌گذاری ساختمان، نوسازی ساختمان تهران، پتروشیمی اصفهان، قطعات اتومبیل، دارویی کوثر و چادرملو نیز با قرار گرفتن در پله‌های چهارم تا دهم نقدشونده‌ترین‌ها از جمله شرکت‌هایی بودند که با معاملات روان سهام در بورس مواجه بودند. این در حالی است که سهام شرکت‌های ایران گچ، پگاه آذربایجان، ایتالران، سولیران، آرتاویل تایر، تهران دارو، شرکت شهد، پمپ ایران، مهندسی فیروزا و سیمان تهران به دلایل گوناگون از جمله دوران توقف نماد معاملاتی و صف فروش در گروه غیرنقد‌شونده‌ترین سهام در ۶‌ماه اول سال قرار گرفتند.