گروه بورس- دستورالعمل فعالیت شرکت‌های فرابورس (OTC) که در دوازدهم شهریور ماه سال‌جاری به تصویب رسید، فعالیت این قبیل شرکت‌ها را وارد مرحله جدیدی می‌کند. ضرورت وجود بازاری برای دادوستد سهام بیش از ۴۰۰هزار شرکت سهامی عام و خاص از جمله دلایل اصلی تصویب چنین دستورالعملی ذکر شده است. کارشناسان بازار این اقدام را گامی تازه و مفید برای انسجام هر چه بیشتر این بازار برشمرده‌اند و از سوی دیگر معتقدند، بهتر است طرح تجاری نحوه فعالیت شرکت‌ها در OTC از سوی سازمان بورس تعریف شود.

«طرح تجاری» مهم‌تر از دستورالعمل

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آفتاب دریا، در خصوص‌دستورالعمل سازمان بورس برای فعالیت بازارهای فرابورس (OTC) گفت: در این دستورالعمل در مورد نحوه عملکرد شرکت‌های فعال در این بازار توضیحی داده نشده است. بلکه تنها به این اشاره شده که هر شرکتی که قصد فعالیت دارد می‌تواند مدارک مورد نیاز را به سازمان تحویل دهد.

یاسر کارگری در ادامه اضافه کرد:به نظر من اینکه سازمان طرح اولیه برای فعالیت شرکت‌ها را در OTC تعریف نکرده، نوعی رفع مسوولیت از سوی سازمان است.

وی تصریح کرد: بهتر بود سازمان در قالب فراخوان طرح‌های مختلف را جمع‌آوری و سپس با تلفیق و بررسی آن، یک طرح جامع را برای فعالیت شرکت‌های این بازار پی‌ریزی می‌کرد. چراکه بحث اجرایی برای موفقیت شرکت‌های فعال در این بازار بسیار مهم است.

اعطای مجوز به طرح‌های فعال

کارگری، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به فعالیت‌ این بازار پیشنهاد کرد: اگر هدف سازمان‌بورس این است که تنها یک مرکز قانونمند برای خرید و فروش سهام دایر کند، این هدف چندان نمی‌تواند به رونق این بازار کمک کند.

وی تاکید کرد: بنابراین توصیه ما به سازمان‌ این است که به طرح‌هایی مجوز دهد که به فعال‌تر شدن هر چه بیشتر و بهتر این بازار کمک کنند. چراکه ممکن است سازمان با مجوز دادن به برخی طرح‌ها، باعث شود که انگیزه حضور فعالان در این بازار کم شود و آنها برای ادامه کار انگیزه‌ای نداشته باشند.

OTCهای چندگانه به جای OTC واحد

از سوی دیگر، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه وجود OTC‌های چندگانه را کارآتر از OTC‌های واحد برشمرد و گفت: در اوایل شکل‌گیری OTC، قرار بر واحد بودن آن بود، ولی بعد از مطالعه و بررسی‌ها یقین شد که OTC‌ چندگانه داشته باشیم.

جواد عشقی‌نژاد افزود: در حال حاضر که دستور‌العمل نحوه فعالیت شرکت‌ها در این بازار تصویب شده، می‌توان به عملکرد و حضور فعال شرکت‌ها در این بازار امیدوار بود.معتقدم وجود حداقل قانون بهتر از نبود آن است.

دولت در برابر بخش‌خصوصی

این کارشناس بازار در عین حال اضافه کرد: سازمان بورس از طریق شرکت بورس در پی تاسیس OTC است که این امر در واقع بیانگر رفتن سازمان به سمت ایجاد OTC واحد یا به عبارتی OTC دولتی در برابر OTC بخش‌خصوصی است.وی تاکید کرد: OTC واحد، نشان‌دهنده یک بورس دولتی است، در حالی که زمانی که دستورالعمل تدوین می‌شود یعنی جا برای ورود یک رقیب جدید باز شده است.

وی یادآور شد: زمانی که قانون بازار در سال ۸۴ تصویب شد، ایجاد فضایی برای بازارهای فرابورس تعریف شده بود، ولی بعد از گذشت دو سال اکنون دستورالعمل آن تدوین شده است.وی تصویب این دستورالعمل را در کل به نفع بازار دانست و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰هزار شرکت سهامی عام و خاص در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط ۴۳۹شرکت آن در تابلوی بورس حضور دارند. یعنی عملا هیچ بازاری برای گردش حجم عظیم سرمایه این شرکت‌ها وجود نداشت.عشقی‌نژاد ابراز امیدواری کرد: قطعا فعالیت در این بازار چون در مرحله ابتدایی کار قرار دارد باید با مطالعه و بررسی همه‌جانبه همراه باشد.