دولت سهام مدیریتی خود را واگذار می‌کند

ایسنا- معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، گفت: با عرضه مس مشخص شد که بازار سهام کشور، کشش تقاضای معامله بزرگ را ندارد، به همین دلیل عرضه بلوک ۲۰‌درصدی دوم لغو و مقرر شد در دو بلوک پنج ‌درصدی عرضه شود تا بازار از کشش لازم برخوردار باشد. سیدمهدی عقدایی، خاطرنشان کرد: در صورتی که سهام شرکت مس در بلوک ۵۱‌درصدی عرضه می‌شد، قطعا خریداران خارجی در آن حضور داشتند و رقابت بیشتری صورت می‌گرفت، ولی به دلیل اینکه به صورت دو بلوک ۲۰‌درصدی عرضه شد، رقابت کمتری صورت گرفت، زیرا خریداران ترجیح دادند که سهام شرکتی را خریداری کنند که کنترلی باشد و چون سهام مس کنترلی نبود رقابت زیادی انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عرضه بلوک ۲۰‌درصدی مس با مشکل واگذار شد، بنابراین سازمان خصوصی بلوک‌های بعدی را به منظور رقابت بیشتر با ۵۰‌درصد به اضافه یک سهم تصویب می‌کند.

عقدایی ادامه داد: برای عرضه‌های ۵۰‌درصدی بازار کشش داشته مشتریان خاصی که قصد دارند سهام کنترلی نداشته باشند وجود دارد که سرمایه‌گذاران خارجی ترجیح می‌دهند که ۵۱‌درصد سهم شرکت را داشته باشند، بنابراین بازاریابی بین‌المللی برای سهام فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در حال انجام است و مشتریان خارجی و داخلی برای سهام آنها وجود دارد.

وی اظهار کرد: برای عرضه‌های بعدی به دلیل اینکه مجوز عرضه ۵۱‌درصد گرفته شده و قرار است به صورت نقد فروخته شود مشکل مس به وجود نمی‌آید.

قیمت مس مناسب بود

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه قیمت مس مناسب بود و گران فروخته نشد اظهار کرد: قیمت پایه مس ۷۴۰‌تومان تضمین شد، ولی قیمت روز بازار از قیمت پایه بالاتر رفت، در این صورت قیمت تابلو که بالاتر است مبنای قیمت قرار گرفت. برای فولادمبارکه نیز قیمت پایه ۳۹۰‌تومان برای هر سهم و برای آلومینیوم ۱۶۹۰‌تومان تعیین شده است که اگر قیمت روز تابلو بورس بیشتر شود آن قیمت ملاک است، در غیر این صورت با قیمت پایه اعلام شده عرضه می‌شود.

عقدایی در ادامه به سهام شرکت‌هایی که تا پایان مهرماه واگذار می‌شود اشاره کرد و گفت: پشمبافی کشمیر، کارخانجات مقدم، بافت آزادی، پارس الکتریک، بسته‌بندی مشهد، قند نیشابور، پشم شیشه ایران، پارس متال، ایران پویا، پلاسکوکار، مانا، مپنا، پژوهش و مهندسی سطح ایران، مهندسین مشاور وسائط نقلیه، زایند آب، طوس نیرو، گیلان نیرو، صنایع برق، آب و برق کیش، صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق ایران، فناوری آب و محیط زیست، پتروشیمی رازی، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی غدیر از طریق بورس و مزایده تا پایان مهرماه واگذار می‌شوند.

از سوی دیگر، عقدایی در گفت‌وگو با مهر، تعداد سهام واگذارشده به بخش‌خصوصی از سوی سازمان خصوصی‌سازی طی ماه گذشته را یک‌میلیارد و ۴۰۹‌میلیون و ۳۷‌هزار و ۱۰۱ سهم به ارزش یک‌هزار و ۷/۶۷‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیشترین‌‌درصد سهام واگذارشده مربوط به شرکت ملی مس بوده است.

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی همچنین تعداد سهام واگذارشده از سوی این سازمان را به بخش‌خصوصی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه دو‌میلیارد و ۷۵۹‌میلیون و ۶۷۵ هزارو ۸۱۷ سهم به ارزش ۱۴ هزارو ۱۸۶‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون ریال ذکر کرد.

عرضه فن‌آوران، پایان مهرماه امسال

وی همچنین از تهیه گزارش درج شرکت پتروشیمی‌فن‌آوران طی هفته آینده از طرف سازمان بورس خبرداد و گفت: تا پایان مهر ماه سال جاری، سهام این شرکت به عنوان اولین شرکت نفتی مشمول واگذاری‌های اصل ۴۴ برای عرضه به بخش‌خصوصی وارد بورس می‌شود.

وی در مورد واگذاری مرحله بعدی سهام شرکت ملی مس نیز گفت: هنوز در این خصوص تصمیمی‌گرفته نشده است و بخش اعظم سهام این شرکت به عنوان سهام عدالت واگذار خواهد شد و ۸‌‌درصد دیگر سهام باقی می‌ماند که هنوز مشخص نیست این ۸‌‌درصد به صورت بلوکی یا ریز واگذار خواهد شد.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۹ شرکت آماده واگذاری است، افزود: ۸ شرکت از این تعداد از طریق مزایده و بقیه از طریق بورس واگذار خواهد شد.وی افزود: ۴۰‌‌درصد سهام شرکت حمل‌ونقل گسترش شاهد، ۴۹‌‌درصد شرکت هنگام آب، ۳۰‌‌درصد برق آرا، ۳۵‌‌درصد مهندسی سطح ایران، ۴۰‌‌درصد نیروی خراسان، ۹‌‌درصد سهام متانیر، ۳/۱‌‌درصد گسترش الکترونیک ایران و ۳/۲۹‌‌درصد سهام شرکت سیمان دشتستان آماده واگذاری از طریق مزایده به بخش‌خصوصی است.عقدایی همچنین از آمادگی واگذاری ۲/۴‌‌درصد سهام شرکت پارس سوئیچ، ۴‌‌درصد نیرو کلر، ۵/۴۹‌‌درصد سهام کنتورسازی ایران، ۵/۱۵‌‌درصد ریخته‌گری تراکتورسازی،

۷ دهم‌‌درصد سهام شرکت آتمسفر، ۲دهم‌‌درصد پلاسکو کار سایپا، ۸/۶‌‌درصد نساجی قائم شهر، ۴/۴‌‌درصد روغن‌نباتی جهان، ۸/۳‌‌درصد صنایع بسته‌بندی مشهد، ۳دهم‌‌درصد سهام شرکت ایران پویا و ۳هزارم‌‌درصد سهام شرکت کاشی و سرامیک سعدی از طریق بورس به بخش‌خصوصی خبرداد.

بررسی واگذاری ۹۲ شرکت نفتی در قالب اصل ۴۴

همچنین معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: پیشنهاد واگذاری ۴۰ شرکت نفتی در قالب بند «الف» و ۵۲ شرکت دیگر در قالب بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی در دست بررسی است.

اکبر ترکان درخصوص مرحله جدید واگذاری شرکت‌های نفتی اظهار داشت: پیشنهاد واگذاری ۴۰ شرکت در قالب بند «الف» و ۵۲ شرکت دیگر نیز در قالب بند «ج» اصل ۴۴ در دست بررسی است. وی افزود: در مجموع پیشنهاد واگذاری ۹۲ شرکت در قالب اصل ۴۴ ارائه شده که مشغول بررسی آن‌ها هستیم.

ترکان گفت: این تعداد شرکت با توافق مدیران‌عامل ۴ شرکت اصلی تابعه وزارت نفت و تایید و تصویب وزیرنفت قابل واگذاری بوده و به هیات عالی واگذاری پیشنهاد خواهند شد. به گفته معاون وزیر نفت تا پایان امسال پیشنهاد واگذاری این تعداد شرکت به هیات عالی واگذاری ارسال خواهد شد. ترکان تصریح کرد: این شرکت‌ها زیرمجموعه ۴ شرکت اصلی وزارت نفت یعنی شرکت ملی نفت، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گاز و صنایع پتروشیمی هستند.