گروه بورس- مناظره لفظی میان فروشنده و وکیل فروشنده ۲۰درصد از سهام ملی «مس» برسر گران‌فروشی و خرید دستوری این سهام بالا گرفته و به دنبال اظهارات دیروز یک مقام ارشد سازمان خصوصی‌سازی برسر خرید گران و غیرکارشناسی و دستوری سهام ملی «مس» از سوی برخی از خریداران، مشاور وزیر صنایع دیروز عنوان کرد که اظهارات برخی از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی جای تاسف دارد. مشاور وزیر صنایع در واکنش به اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت‌های خریدار بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس بر اساس تحلیل کارشناسی اقدام به معامله کردند و گران خریدن سهام صحت ندارد.

ایرج اکبریه در گفت‌وگو با «فارس»، ابراز داشت: جای تاسف دارد که در آغاز اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، برخی از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی دم از خریداری گران بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس می‌زنند.

وی افزود: هر‌یک از شرکت‌های خریدار بلوک ملی مس که به تعداد کارکنان سازمان خصوصی‌سازی نیرو دارند، براساس تحلیل‌های کارشناسی دقیق اقدام به خرید سهام ملی مس کردند و موضوع گران بودن این بلوک صحت ندارد.

عضو هیات‌عامل ایمیدرو با تاکید بر این نکته که بازار سهام عقل دارد، ابراز داشت: مزیت‌های نسبی شرکت ملی مس باعث شده که از سوی شرکت‌های زیادی درخواست مشارکت در معامله بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس ارسال شود و اگر قیمت سهام این شرکت بالا بود، چنین درخواست‌هایی مطرح نمی‌شد.

اکبریه ضمن بیان این مطلب که سیاست «برد - برد» همواره مدنظر ایمیدرو قرار دارد، گفت: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم اموال دولت، چوب حراج بخورد و از اتفاقی که در عرضه اولیه ملی مس رخ داد، جلوگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در واگذاری خرد و کلان سهام شرکت‌ها تمام سعی و تلاش ما این است که از طریق انجام مصاحبه‌ها، برگزاری جلسات کارشناسی با سرمایه‌گذاران و ارائه گزارش‌ها به شفاف‌سازی بازار سهام کمک کنیم.

وی ادامه داد: با این شرایط جای تاسف دارد که یکی از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی از گران بودن سهام بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس صحبت ‌کند و انجام این معامله بزرگ را زیر سوال ‌برد. اکبریه با اشاره به خریداری ۶‌درصد از سهام کامل مس توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات گفت: این شرکت شبه‌دولتی نیست و از جمله شرکت‌های مطلوب بازار سهام است که با توجه به سبد سهام موجود، با استقبال خریداران و رشد ۳۰‌درصدی قیمت سهام در معاملات دیروز مواجه شده که دلیل آن حضور این شرکت در کنسرسیوم خریدار بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس است.

مشاور وزیر صنایع در خاتمه گفت: اظهارات غیر‌کارشناسانه برخی مسوولان جای تاسف دارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی روز شنبه در گفت‌وگو با فارس گفته بود که سازمان خصوصی‌سازی سهام ملی مس را گران نفروخت، بلکه خریداران بودند که به دلیل ضعف تحلیلگری و دستوری بودن اقدام به خرید گران ۱/۱میلیارد سهم ملی مس کردند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در خصوص قیمت معامله سهام بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس به فارس عنوان کرد که قیمت معامله سهام ملی مس نشان داد که برخی از تحلیلگران بازار سرمایه عملکرد بسیار ضعیفی دارند و به جای قیمت حقیقی به دنبال قیمت‌های واقعی سهام هستند.

وی با بیان این مطلب که قیمت حقیقی قیمتی است که باید باشد و قیمت واقعی قیمت موجود سهام است، ابراز داشت: قیمت حقیقی هر سهمی در ارزش ذاتی شرکت نهفته است نه در قیمت تابلو و روز آن و در این نوع قیمت باید به جای دیدگاه کوتاه مدت از تفکر سرمایه‌گذاری بلند‌مدت برخوردار بود.

غلامی تصریح کرد: قیمت عرضه اولیه سهام ملی مس درست بود، اما قیمت بلوک ۲۰‌درصدی این شرکت گران بود و نشانه‌هایی از حبابی بودن داشت و با افزایش قیمت جهانی مس تناسب نداشت.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که برای رشد قیمت سهام باید دلایلی منطقی و متناسبی وجود داشته باشد، قیمت معامله بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس را با قیمت‌های جهانی بی‌تناسب دانست.

به نوشته خبرنگار «دنیا‌ی‌اقتصاد»، پس از آن که قیمت مس در بازار جهانی روند نزولی طی کرد، موضع خریداران سهام مس در مزایده اول، در محافل مالی و بازار تضعیف شد و گمانه‌هایی مبنی‌بر اینکه خریداران، این سهم که بلوک آن نیز خرد شده و به هیچ‌وجه سهام مدیریتی نیست، در بازار تقویت شد.

چرا که بازار تصور می‌کرد آنها سهم را گران‌ خریده‌اند، اما از روز سه‌شنبه و همزمان با انتشار خبر کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و بروز تحولات جاری در بازارهای فلزات رنگین و به دنبال آن و افزایش ۱۰درصدی قیمت مس طی چند روز گذشته، موضع تدافعی و استدلال خریداران مس در بازار تقویت شد.