موج - با توجه به اجرای طرح توازن در ذوب‌آهن اصفهان، خصوصی‌سازی این واحد بزرگ تولیدی در سال جاری امکان‌پذیر نیست و مجریان طرح باید تا ابتدای تیرماه سال آینده طرح را آماده بهره‌برداری کنند تا شرایط واگذاری حاصل شود. بهرام سبحانی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، افزود: با بهره‌برداری از طرح توازن ظرفیت تولید فولاد خام از ۲/۲‌میلیون تن فعلی به ۶/۳‌میلیون تن خواهد رسید که با توجه به افزایش تولید در این مجتمع، ارزش دارایی و سودآوری شرکت نیز افزایش خواهد یافت، به همین دلیل مقرر شد تا پس از بهره‌برداری از طرح توازن، خصوصی‌سازی در ذوب‌آهن آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۳‌درصد پیشرفت در راه‌اندازی واحد کوره بلند حاصل شده است و این طرح تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: براساس طرح توازن پنج پروژه تعریف شده است که ایجاد کوره بلند با ظرفیت ۴/۱‌میلیون تن چدن، کارخانه آگلومراسیون برای تولید ۴/۲‌میلیون تن آگلومره، کارخانه ۹۰۰‌هزار تنی کک‌سازی، نیروگاه برق با دو توربین ۵۵ مگاواتی و تاسیسات جانبی، پنج پروژه تشکیل‌دهنده طرح توازن هستند.

سبحانی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری طرح توازن ذوب آهن، تصریح کرد: براساس برآورد اولیه برای اجرای این طرح، سرمایه‌گذاری ارزی ۳۶۰‌میلیون دلاری و ریالی ۲۷۰‌میلیارد تومانی مورد نیاز است.

یادآور می شود: براساس مصوبه هیات دولت، شرکت ذوب‌آهن اصفهان تا تیرماه سال آینده باید آماده واگذاری به بخش خصوصی شود.