گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته به مدد دو نماد ملی مس و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ۸۵ واحد رشد را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران با ورود دستورات خرید در نمادهای دارای صف خرید، فعالیت خود را آغاز کردند. فولاد مبارکه با ۶۹میلیون سهم، فولاد خوزستان با ۳۱میلیون سهم، سرمایه‌گذاری ساختمان با ۴/۶میلیون سهم، تایدواتر با ۳۶۰هزار سهم و سرمایه‌گذاری ملی با ۴/۱میلیون سهم صف خرید تقاضاهای برتر بازار را تشکیل دادند.

در همین حین نماد ملی مس نیز که با صف فروش مواجه بود ورود ۵میلیون سهم دستور خرید در درصد مثبت را شاهد بود و این در حالی بود که معامله‌گران به سرعت تلاش داشتند دستورات فروش خود را از سیستم خارج کنند. ملی مس سرانجام با بالانس عرضه و تقاضا توسط سیستم معاملاتی در درصد مثبت، فعالیت خود را آغاز کرد، امری که معامله ۶/۲میلیون‌سهم را در پنج دقیقه نخست بازار موجب شد.

با این معامله ملی مس به ۴۵/۲۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص رسید تا شاخص رشد تضمین شده‌ای را انتظار بکشد. در یک ساعت اولیه بازار دیروز دو نماد چادرملو و گل گهر نیز عرضه‌های سنگینی را شاهد بودند که البته تاثیری در وضعیت صف خرید این نمادها ایجاد نکرد. با توجه به تاثیرات ۸۶/۸ واحدی نماد چادرملو و ۸۱/۸ واحدی نماد گل‌گهر شاخص در ساعت ۹ و ۵۵دقیقه، ۲/۳۹واحد رشد را شاهد بود.

در معاملات ساعت اول بازار همچنین نماد پتروشیمی خارک در ساعت ۹ و ۵۰دقیقه جابه‌جایی یک بلوک ۸۹۲هزار سهمی را در نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ریال تجربه کرد. در ساعت ۹ و ۲۵ دقیقه نیز یک بلوک ۱۰۰هزار سهمی داروسازی اسوه در نرخ ۱۵هزار و ۵۱ریال دادوستد شد.

در ساعت ۹ و ۳۸ دقیقه نیز بلوک ۱۱۰هزار سهمی حق تقدم سیمان شاهرود در نرخ ۲هزار و ۵۰۷ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه معاملات سه نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، کالبر و ایران‌گچ بازگشایی شدند که با توجه به رشد قیمت قابل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات این نماد ۶/۴۴ واحد بر شاخص تاثیر مثبت گذاشت تا به‌رغم تاثیر ۱/۰ واحدی جمع‌آوری بخشی از صف فروش تراکتورسازی ایران و تاثیر منفی ۳۵/۰ واحدی جمع‌آوری بخشی از صف فروش فجر گالوانیزه، در ساعت ۱۰ و ۴۶ دقیقه شاخص ۷۹/۸۴ واحد رشد کند. با عرضه سهام بانک پارسیان به میزان حجم مبنا این شرکت با تاثیر مثبت ۵۱/۳ واحد و همچنین تاثیر منفی خرید بیش از ۵۰۰هزار سهم از صف فروش سایپا به میزان ۹/۰واحد و تاثیر منفی ۳/۳ واحدی صف فروش پتروشیمی خارک شاخص در نهایت بازار دیروز را با ۷۸/۸۵ واحد رشد به پایان رساند.