موج- افرادی که از رانت اطلاعاتی و ارتباطات ویژه برخوردار باشند، امکان خرید سهام با شرایط خاص را خواهند یافت که این امر اصل هدف را به چالش می‌کشد‌. مهرداد ابوالحسنی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، با بیان این مطلب در خصوص نقش حسابداران رسمی در اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: ابلاغ اصل ۴۴ و اجرایی شدن آن در صورت فراهم شدن سازوکارهای لازم می‌تواند به منزله انقلاب در نظام اقتصادی کشور تلقی شود.

وی گفت: ملاحظات اساسی در این رابطه فقدان زیرساخت‌های مناسب اقتصادی‌، تغییرات در قوانین و مقررات مربوطه به‌ سرمایه‌گذاری (به خصوص سرمایه‌گذاری خارجی) تحولات سیاسی مرتبط با کشورهای در حال توسعه

(که مخاطرات و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد‌) گسترش نهادهای شبه‌دولتی (ازجمله تامین‌اجتماعی‌) و مواردی در این راستا است‌.

ابوالحسنی اظهارداشت‌: بر‌اساس راهکارهای اجرایی پیشنهادی‌، بخشی از سهام خصوصی شده در قالب سهام عدالت به اقشار ضعیف جامعه واگذار خواهدشد و از آنجایی که افراد مذکور تحمل تسویه بدهی بهای سهام از محل سود سنوات آتی را ندارند، بنابراین به بهای ناچیز آن را به خریداران (سهامداران عمده‌) خواهند فروخت‌.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در ستاد تعیین شده جهت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید از نظرات تمامی کارشناسان مرتبط به منظور برنامه‌ریزی مناسب جهت تعیین سازوکارهای اصولی و عملی استفاده شود‌.