بازده ۱۴ درصدی بورس تاکنون

دنیای اقتصاد - بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد چند اتفاق مهم بود. مهم‌ترین اتفاق دیروز عبور شاخص کل (قیمت) از مرز ۱۰هزار واحد بود. اتفاقی که پس از چهار رقمی شدن شاخص در بهمن‌ماه ۸۵ و سپری شدن ۸ماه به وقوع پیوست. ۶ اتفاق در بازار

نوسان شاخص کل در محدوده ۹ تا ۱۰هزار واحد برای دومین‌بار طی کمتر از یک‌سال اتفاق افتاده است و باید دید آیا این بار شاخص کل بورس تهران می‌تواند در محدوده ۵رقمی باقی بماند یا دوباره به سطح ۹هزار واحد باز می‌گردد؟

گروه بورس- شش اتفاق مهم در بازار دیروز به این صورت بود: شاخص کل از مرز ۱۰هزار گذشت و پنج‌رقمی شد. بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به سطح ۱۴درصد رسید (۴/۱درصد کمتر از نرخ تورم در مردادماه) و بازده سرمایه‌گذاری در بازار، درصد منفی خود را با نرخ تورم کاسته است.

از سوی دیگر، بر ارزش پایه اولین مزایده مس طی چند روز اخیر ۱۵۰میلیارد تومان اضافه شد و ارزش این مزایده از یک‌میلیارد دلار گذشت و بعد از بازگشایی نهاد

«گل گهر»، این شرکت ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

بازگشایی نماد «مس» پس از یک تعدیل ۱۲۷ تومانی رویداد مهم دیگر بازار بود. همچنین وضعیت معاملات سایر نمادها در بورس چندان پررونق نیست.

مهم‌ترین اتفاق دیروز عبور شاخص کل (قیمت) از مرز ۱۰هزار واحد بود. اتفاقی که پس از چهار رقمی شدن شاخص در بهمن‌ماه ۸۵ و سپری شدن ۸ماه به وقوع پیوست.

وضعیتی که پس از برخورد شاخص به سطح ۹هزار واحد در اواخر تیرماه سال‌جاری رخ داده است. لازم به ذکر است که نوسان شاخص کل در محدوده ۹ تا ۱۰هزار واحد برای دومین‌بار طی کمتر از یک‌سال اتفاق افتاده است و باید دید آیا این بار شاخص کل بورس تهران می‌تواند در محدوده ۵رقمی باقی بماند یا دوباره به سطح ۹هزار واحد باز می‌گردد؟

دیگر اتفاق مهم روز گذشته، بازگشایی نماد ملی صنایع مس ایران در آستانه انجام معامله ۲۰درصدی و پس از افزایش ۲۷درصدی پیش‌بینی سود هرسهم بود. وضعیتی که باعث شد شاخص کل در کنار بازگشایی نماد گل‌گهر، رشد ۱۹۲واحدی را تجربه کند و شاخص بازده نقدی و قیمت نیز به بالاترین رکورد تاریخی خود دست یابد. پیش از این بالاترین رکورد شاخص بازده نقدی و قیمت بورس تهران در آذر ماه ۸۳ به وقوع پیوسته بود و این شاخص تاکنون نتوانسته بود از سطح ۳۵هزار واحد عبور کند. از سوی دیگر عبور دو شاخص عمده بورس از ارقام فوق باعث شد بازدهی بورس تهران از ابتدای سال‌جاری به بیش از ۱۴درصد افزایش یابد که بیش از دو درصد از این بازدهی مرهون بازگشایی نمادهای ملی مس و گل‌گهر در روز گذشته بود.

از سوی دیگر رشد ۵/۱۳درصدی قیمت سهام ملی مس، باعث شد قیمت پایه هر بلوک ۲۰درصد ملی مس با ۱۵۰میلیارد تومان افزایش به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان برسد، شرایطی که می‌تواند بر انجام معامله دو بلوک مزبور تاثیرگذار باشد.

همچنین وضعیت معاملات سهام در بورس به گونه‌ای است که معاملات نماد اکثر شرکت‌های حاضر در بورس، برخلاف روند شاخص‌ها، در رکود به سر می‌برند که از آن جمله می‌توان به سهام حاضر در گروه‌های پتروشیمی، خودرو، سیمان و ساختمان اشاره کرد.

به بیان دیگر به جز نماد شرکت‌های بزرگ دولتی جدیدالورود و برخی شرکت‌ها از شرکت‌های معدنی و دارویی، سایر شرکت‌های بورسی وضعیت مناسبی را تجربه نمی‌کنند. مشروح گزارش‌های وضعیت روز بازار را در صفحه ۱۰ و ۱۱ و ۱۹ مطالعه کنید.