دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس منتشر شد

سنا- دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس شامل ۱۱ماده و ۴تبصره در روز دوازدهم شهریور ماه سال‌جاری از سوی شورای‌عالی بورس به تصویب رسید. متن کامل این دستورالعمل به شرح زیر است:

ماده ۱- تعاریف و اصطلاحات به کار رفته در ماده یک‌ قانون بازار اوراق‌بهادار جمهوری اسلامی ایران با همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار برده می‌شوند. سایر اصطلاحات و واژه‌هایی که در این دستورالعمل به کار رفته است، دارای معانی زیر هستند: قانون: منظور قانون بازار اوراق‌بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی است.

مقررات: اعم است از مصوبات هیات وزیران، شورا، سازمان و نیز مصوبات سایر مراجع قانونی در حدود اختیارات تفویض شده به آنان تحت هر عنوان (از قبیل آیین‌نامه، دستورالعمل، رویه اجرایی و بخشنامه) درخصوص بازار اوراق‌بهادار و فعالان آن که جهت اجرا ابلاغ شده باشد.

متقاضی: شخص حقوقی است که خواهان دریافت مجوز تاسیس و فعالیت بازار خارج از بورس است.

بازار خارج از بورس: بازاری است در قالب شبکه ارتباط الکترونیک یا غیرالکترونیک که معاملات اوراق‌بهادار در آن بر پایه مذاکره صورت می‌گیرد. بازار خارج از بورس در قالب شرکت سهامی تاسیس، اداره و از این پس به اختصار «شرکت» نامیده می‌شود.

مجوز تاسیس: منظور مجوز شورای‌عالی بورس درخصوص تاسیس شرکت و موافقت با ثبت شرکت مزبور در مرجع ثبت شرکت‌ها است.

مجوز فعالیت: منظور اعطای مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای شروع فعالیت شرکت جدیدالتاسیس است.

مشارکت‌کننده: شخصی حقوقی است که از طرف «شرکت» پذیرش می‌شود و اجازه دسترسی به «سامانه معاملاتی» «شرکت» و انجام معاملات به وی اعطا می‌شود. از قبیل کارگزاران و کارگزار یا معامله‌گران و بازارگردانان.

تسویه و پایاپای: مرحله پس از انجام معامله است که طی آن مالکیت اوراق‌بهادار به خریدار و وجوه حاصل از معامله به فروشنده منتقل می‌شود.

سفارش: درخواست خرید و یا فروش اوراق‌بهادار است که از سوی «سرمایه‌گذار» به کارگزار ارائه می‌شود.

مظنه‌گذاری: ارائه قیمت از طرف «مشارکت‌کننده» که در «سامانه معاملاتی» ثبت می‌‌‏شود.

مظنه خرید یا فروش: قیمتی است که از سوی «مشارکت‌کننده» برای خرید یا فروش اوراق‌بهادار اعلان می‌شود.

سامانه معاملاتی: نرم‌افزار تسهیل‌کننده معاملات که اقداماتی از قبیل ثبت «مظنه‌های خرید یا فروش»، سفارش و در نهایت انجام معاملات از طریق آن انجام می‌شود.

سرمایه‌گذار: شخصی حقیقی یا حقوقی است که متقاضی خرید یا فروش اوراق‌بهادار است.

ماده ۲- موضوع فعالیت «شرکت» شامل موارد زیر است: اول: سازمان‌دهی و اداره شرکت به منظور انجام معاملات اوراق‌بهادار پذیرفته شده، دوم: پذیرش اوراق‌بهادار، سوم: پذیرش مشارکت‌کنندگان، چهارم: فراهم آوردن شرایط لازم برای دسترسی عادلانه «مشارکت‌کنندگان» به منظور انجام معاملات اوراق‌بهادار، پنجم: همکاری و هماهنگی با سایر نهادهای مالی که بخشی از وظایف مربوط به دادوستد اوراق‌بهادار یا انتشار و پردازش اطلاعات را به عهده دارند، ششم: نظارت بر حسن انجام معاملات اوراق‌بهادار، هفتم: تهیه، جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات مربوط به «سفارش»ها، «مظنه‌گذاری»ها و معاملات اوراق‌بهادار، هشتم: نظارت بر فعالیت ناشران اوراق‌بهادار پذیرفته‌شده و نهم: اجرای سایر امور مرتبط با موضوع فعالیت شرکت مطابق قانون و مقررات.

ماده ۳- صلاحیت حرفه‌ای اشخاص حقیقی یا نمایندگان اشخاص حقوقی هیات‌مدیره و همچنین مدیر عامل «شرکت» باید قبل از قبول سمت به تایید «سازمان» برسد.

ماده ۴- حداقل سرمایه نقدی مورد نیاز برای دریافت مجوز تاسیس ۵۰‌میلیارد ریال است.

ماده ۵- «متقاضی» باید تقاضای خود را به صورت کتبی و همراه با مدارک ذیل برای «سازمان» ارسال کند تا سازمان پس از تایید مدارک، مراتب را جهت صدور مجوز به شورا اعلام کند:

اول:‌ فرم تکمیل‌شده تقاضا حداقل حاوی: نام پیشنهادی شرکت، نوع شخصیت حقوقی مورد نظر موسسان برای تاسیس شرکت، هویت کامل، اقامتگاه، سوابق موسسان و نماینده آنها،‌درصد مشارکت موسسان در تامین سرمایه شرکت، مشخصات اعضای هیات‌مدیره پیشنهادی، دوم: طرح تجاری شرکت در قالب فرم‌های تهیه شده از سوی سازمان، سوم: اساسنامه پیشنهادی «شرکت» بر اساس اساسنامه نمونه که از سوی «سازمان» ارائه می‌شود. چهارم: طرح عملیاتی بازار مطابق فرم‌های سازمان حداقل شامل: رویه‌های اجرایی معاملات، نحوه پذیرش و فعالیت «مشارکت‌کنندگان»، رویه‌های پذیرش اوراق‌بهادار، مشخصات «سامانه معاملاتی»، رویه‌های نظارتی، مشخصات محل فعالیت و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. تبصره: هرگونه اصلاح و تغییر در اساسنامه باید با تایید سازمان صورت گیرد.

ماده ۶- سازمان موظف است ظرف مدت ۳۰ روز پس از تکمیل مدارک مندرج در ماده ۵ این دستورالعمل، نسبت به تصویب اساسنامه و ارائه درخواست صدور «مجوز تاسیس» به «شورا» اقدام یا نسبت به عدم پذیرش درخواست اتخاذ تصمیم کند. در صورت عدم پذیرش درخواست از سوی سازمان، متقاضی می‌تواند حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز درخواست تجدید نظر خود را به «شورا» ارائه کند.

ماده ۷- پس از تشکیل مجمع عمومی موسس شرکت، موسسان باید مدارک لازم را به سازمان ارائه کنند تا در صورت احراز شرایط زیر، مجوز فعالیت شرکت صادر شود.

الف) شرایط تعیین‌شده از سوی شورا رعایت شده باشند، ب) اساسنامه شرکت مطابق آنچه مورد تایید سازمان است به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد، ج) تاییدیه سازمان مبنی بر رعایت ماده ۳ این دستورالعمل، د) سرمایه تادیه شده شرکت در خصوص حداقل سرمایه شرکت رعایت شده باشد، هـ) اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل شرکت به سازمان ارائه شده باشد. ماده ۸- تملک بیش از ۱۰‌درصد از سهام شرکت از سوی یک شخص حقیقی یا حقوقی (به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم) پس از تاسیس باید به تایید سازمان برسد.

ماده ۹- «متقاضی» مکلف است حداکثر ۹ ماه پس از دریافت «مجوز تاسیس»، فعالیت خود را آغاز کند. در غیر این صورت، مجوز وی از درجه اعتبار ساقط است.

ماده ۱۰- در صورتی‌که گزارش بازرسان سازمان چه در مراجعه‌ حضوری و چه با بررسی سوابق و مطالعه فعالیت‌های شرکت حاکی از تخلف یا وجود زمینه بروز تخلف باشد، سازمان اقدامات نظارتی زیر را به تناسب تخلف ارتکابی به مورد اجرا می‌گذارد:

الف) ابلاغ موارد تخلف، انجام بازرسی موردی، مذاکره با مسوولان شرکت، اخذ توضیحات لازم و اجرای فوری اقدامات اصلاحی برای رفع موارد تخلف، ب) الزام مدیران شرکت به رفع تخلفات انجام شده و بازگشت به شرایط عادی، ج) اعمال برخی محدودیت‌ها در زمینه‌های مختلف فعالیت شرکت، د) تذکر کتبی به مدیران شرکت حاوی ذکر تخلفات احرازی و دستور رفع موارد تخلف ظرف مدت معین، ه) درخواست از سهامداران برای برکناری و تعویض مدیران، خ) تعلیق تمام یابخشی ازفعالیت‌های شرکت یا لغو مجوز فعالیت و چ) پیشنهاد تعلیق یا لغو مجوز شرکت به شورا.

تبصره ۱- در صورت لغو مجوز شرکت از سوی شورا، شرکت باید تمامی فعالیت‌های خود را ظرف مهلتی که شورا تعیین می‌کند در زمینه بازار خارج از بورس متوقف کند.

تبصره ۲- رفع تعلیق درصورت رفع موارد تخلفاتی با تایید سازمان و پس از تصویب شورا امکان‌پذیر خواهد بود.

تبصره ۳- «شرکت» پیش از ایفا کلیه تعهدات خود نمی‌تواند بدون کسب موافقت «سازمان» فعالیت خود را متوقف کند. در غیراین‌صورت، هیات‌مدیره «سازمان» طبق مقررات به تخلفات «شرکت» و مدیران آن رسیدگی می‌کند. ماده ۱۱- این دستورالعمل در اجرای بند ۵ ماده‌ ۴ قانون بازار اوراق‌بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ در ۱۱ ماده و ۴ تبصره در تاریخ ۱۲/۶/۱۳۸۶ به تصویب شورای‌عالی بورس رسید.