طرح جدید برای رونق بازار مسکن

به گفته محمد سعیدی‌کیا، ایجاد بازار ثانویه رهن مسکن امکان جدید و فرصتی مناسب برای تامین منابع مورد نیاز مسکن است. ضمن اینکه مطالبات راکد را در بخش مسکن فعال می‌کند. وزیر مسکن تشریح کرد

جزئیات تشکیل بازار رهن ثانویه

مهر- وزیر مسکن و شهرسازی با تشریح مصوبه اخیر شورای مسکن مبنی بر تشکیل بازار رهن ثانویه تامین مسکن، زمان اجرای این مصوبه را طی سه تا چهار هفته آینده اعلام کرد.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ایجاد بازار ثانویه رهن مسکن امکان جدید و فرصتی مناسب برای تامین منابع مورد نیاز مسکن است.

محمد سعیدی‌کیا، با اشاره به تاثیر تشکیل این بازار در رونق بخش مسکن، بیان کرد: به‌واسطه تشکیل این بازار، امر خرید و فروش مسکن به راحتی انجام خواهد شد، ضمن آنکه نیاز خریدار به خرید قسطی مسکن در این بازار توسط بانک عامل تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: زمانی که متقاضی مسکن پول نقد بابت خرید نداشته باشد و فروشنده نیز به دلیل عدم اطمینان، حاضر به فروش قسطی مسکن خود نباشد، بانک به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده مسکن وارد معامله می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در تشکیل بازار رهن ثانویه معامله خرید و فروش مسکن با وساطت بانک و کارگزاری معتبر به انجام می رسد.

وی کارگزار را به عنوان حلقه متصله میان خریدار، فروشنده و بانک خواند و افزود: در بازار رهن ثانویه بانک به نیابت از طرف خریدار که خانه‌اش در رهن بانک قرار می‌گیرد، پول را به فروشنده پرداخت می‌کند و خریدار نیز اقساط واحد خریداری شده را در زمان معین به بانک می‌پردازد.

سعیدی‌کیا با اعلام آنکه در بازار رهن ثانویه بدون تزریق منابع جدید تورم‌زا، خرید و فروش مسکن به سادگی قابل انجام است، افزود: بر اساس مصوبه شورای مسکن مقرر است که دارایی‌های دو بانک مسکن و ملی به ترتیب مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال و ۵هزار میلیارد ریال تبدیل به اوراق بهادار شده و سپس در بورس عرضه شود که این امر در نهایت مطالبات راکد را در بخش مسکن فعال می‌کند.

به گفته سعیدی‌کیا، عرضه اوراق بهادار بانک‌های دیگر در بورس به این منظور به تدریج انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه به بانک ملی برای فعال شدن در بخش مسکن اجازه عرضه اوراق بهادار داده شده، اظهار داشت: ورود دارایی‌های بانک به بورس طبق مصوبه شورای مسکن ضمن فعال ساختن بنگاه‌های راکد، فرصت جدیدی را برای ساخت و احداث واحدهای مسکونی ایجاد می‌کند. به گفته سعیدی‌کیا، عرضه اوراق بهادار بانک‌های دیگر در بورس به این منظور به تدریج انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: بنابراین در بازار رهن ثانویه مسکن بدون تزریق منابع جدید و با تجمیع منابع موجود، فرصت ساخت مسکن افزایش می‌یابد و این امر با آثار ضد تورمی همراه خواهد بود.

سعیدی‌کیا، با بیان آنکه کاهش قیمت مسکن دستوری نیست، گفت: مجموعه این طرح‌ها باعث تعدیل قیمت مسکن خواهد شد.