به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، بازاریابی بین‌المللی برای فروش ۲ بلوک شرکت مس انجام شده و با هماهنگی وزارت امور خارجه، به تمام سفارتخانه‌ها شرایط فروش سهام ملی مس اعلام شده است و اکنون دو مشتری خارجی و یک کنسرسیوم داخلی برای خرید سهام بلوکی این شرکت پیشقدم شده‌اند. جزییات رقابت خریداران داخلی و خارجی در مزایده بین‌المللی «مس»

قیمت پایه هر سهم در مزایده فولاد خوزستان و ایرالکو به ترتیب ۳۹۰ و ۱۵۹۰ تومان تعیین شده است و خریداران باید کل مبلغ معامله را به‌طور نقد پرداخت کند

فارس - معاون سازمان خصوصی‌سازی جزئیات بزرگترین معامله تاریخ بورس که مربوط به فروش بیش از ۳/۲میلیارد سهام ملی مس به قیمت پایه ۱۷۱۰میلیارد تومان است را تشریح کرد.

سید مهدی عقدایی با اشاره به عرضه دو بلوک ۲۰درصدی ملی مس در ۲۱ و ۲۸ شهریور ماه ابراز داشت: بازاریابی بین‌المللی برای فروش ۲ بلوک انجام شده و با هماهنگی وزارت امور خارجه، به تمام سفارتخانه‌ها شرایط فروش سهام ملی مس اعلام شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که آگهی این معامله در صدا و سیمای کشور نیز انجام شده، در خصوص دلیل انتخاب دو شرکت کارگزاری بانک ملی و بانک سپه در عرضه دو بلوک ۲۰درصدی گفت: بر اساس رویه همیشگی، کارگزار فروشنده سهام بلوکی، کارگزار خریدار قبلی خواهد بود و چون دو شرکت کارگزاری بانک ملی و بانک سپه در دو عرضه قبل به عنوان کارگزار خریدار بودند، دو بلوک ۲۰درصدی به این دو شرکت محول شد.

عقدایی خاطرنشان کرد: در روز عرضه، هر یک از این دو کارگزار ۲۰درصد از سهام عمده ملی مس را عرضه خواهند کرد تا در سه دقیقه آخر معاملات به بالاترین قیمت پیشنهادی کارگزار خریدار، فروخته شود.

۲ مشتری خارجی و یک کنسرسیوم داخلی

معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که چند مشتری خارجی تاکنون برای خرید سهام ملی مس ابراز تمایل کرده‌اند، با خودداری از ذکر نام مشتریان گفت:‌ تاکنون دو مشتری خارجی و یک کنسرسیوم داخلی برای خرید سهام بلوکی این شرکت پیشقدم شده‌اند.

وی افزود: این درحالی است که در روز عرضه سهام، احتمال اینکه چند مشتری خارجی نیز حضور داشته باشند وجود دارد.

چگونگی حضور مشتریان خارجی

عقدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی حضور مشتریان خارجی در این مزایده بین‌المللی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی به دو صورت می‌توانند در این معامله حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در حالت اول چنانچه سرمایه‌گذار خارجی بخواهد اصل و سود سرمایه‌اش تضمین شود، باید بر اساس قانون نسبت به اخذ مجوزهای لازم از دولت (واحد سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصادی) اقدام کند.

عقدایی ادامه داد: در حالت دوم نیز سرمایه‌گذاران به مانند سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند با اخذ کد سهامداری، اما بدون تضمین و حمایت دولت در این معامله مشارکت داشته باشند.

احتمال تجدید نظر در قیمت پایه ۷۴۰ تومانی

معاون سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سوال که با توجه به قیمت ۷۴۷تومانی این سهم در بازار، آیا احتمال تجدیدنظر در قیمت بلوکی و پایه ۷۴۰ تومان ملی مس قبل از زمان عرضه وجود دارد یا خیر ابراز داشت: این احتمال وجود دارد اما با توجه به این شرط که در صورت بالا بودن قیمت روز سهام از قیمت پایه، مبنای معامله قیمت روز خواهد بود، این احتمال کم است.

وی افزود: زمان عرضه دو بلوک ۲۰درصدی در روزهای ۲۱ و ۲۸ شهریور خواهد بود و در این محدوده زمانی دو بلوک سهام ملی مس عرضه خواهد شد.

عقدایی در رابطه با هدف اصلی این عرضه عمده گفت: برنامه اصلی ما اجرای واقعی خصوصی سازی و تغییر مالکیت شرکت‌ها از دولتی به خصوصی است. وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی بعد از انجام این معامله بزرگ نسبت به عرضه خرد سهام این شرکت نیز اقدام خواهد کرد.

قیمت بلوکی دو عرضه دیگر

معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تعیین قیمت معامله سهام بلوکی دو شرکت فولاد خوزستان و ایرالکو گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قیمت پایه فولاد خوزستان ۳۹۰ تومان و قیمت پایه ایرالکو یک‌هزار و ۵۹۰ تومان تعیین شده است. وی ادامه داد: زمان عرضه عمده و بین‌المللی این دو شرکت نیز بعد از اخذ مجوزهای لازم از هیات وزیران مشخص خواهد شد.

عقدایی به وجود تفاوت عرضه سهام عمده این دو شرکت با ملی مس تاکید کرد و گفت: شرایط عرضه بین‌المللی این دو شرکت با ملی مس متفاوت خواهد بود، بدین‌ترتیب که برخلاف معامله نقد و اقساط ملی مس، سهام دو شرکت فولاد خوزستان و ایرالکو به طور نقدی عرضه و به فروش خواهند رسید. وی افزود: همچنین برخلاف فروش دو بلوک ۲۰درصدی شرکت ملی مس، بلوک ۵۰درصد به علاوه یک سهم این دو شرکت عرضه خواهد شد. بر اساس این گزارش در تاریخ‌های ۲۱ و ۲۸ شهریور دو بلوک ۲۰درصدی سهام ملی مس و در مجموع ۲میلیارد و ۳۱۵میلیون و ۸۵۷هزار و ۸۴۰ سهم در مزایده بین‌المللی عرضه خواهد شد که در صورت فروش ۲۰درصد یا تمام ۴۰درصد، رکورد خصوصی‌سازی و معاملات عمده سهام شرکت‌ها در تاریخ ۴۰ ساله بورس و اقتصاد کشور شکسته خواهد شد و طی دو مرحله حداقل ۸۵۶میلیارد تومان (در مجموع یک هزار و ۷۱۲میلیارد تومان) جا به جا خواهد شد که با این معامله، مالکیت این شرکت نیز به بخش‌خصوصی داخلی یا خارجی واگذار خواهد شد.