موج - رییس هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: آیین‌نامه گره‌های معاملاتی در بازار سرمایه به صورت ریاضی و بدون مصلحت‌اندیشی به اجرا در می‌آید.

مصطفی امید قائمی، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران اظهار داشت: برای اجرای آیین‌نامه گره‌های معاملاتی بدون هرگونه مصلحت‌اندیشی و توجه به نماد و نوع شرکت‌ها، به صورت ریاضی عمل خواهیم کرد. وی ادامه داد: برای هر شرکت که مشمول گره معاملاتی می‌شود، بدون توجه به اینکه چه شرکتی است، این آیین‌نامه در مورد آن به اجرا در می‌آید.به گفته وی، در حال حاضر سازمان بورس و اوراق‌بهادار در حال بررسی کارشناسی این آیین‌نامه است.

همچنین علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران نیز به «موج» گفت: برای اجرایی شدن این آیین‌نامه باید جلسه‌ای از سوی هیات‌مدیره شرکت بورس تشکیل شود. وی با تاکید بر اینکه «فراگیر بودن این آیین‌نامه باید مورد بررسی قرار گیرد»، ادامه داد: هنوز برای اجرایی شدن این آیین‌نامه به یک قاعده و رفتار منظم در بازار دست نیافته‌ایم.

رحمانی از ایجاد التهاب در بازار به عنوان یکی از پیامدهای اجرای آیین‌نامه گره‌های معاملاتی نام برد که شرکت بورس را در اجرای این آیین‌نامه با تعلل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه «در تلاش برای رفع مشکلات هستیم»، اضافه کرد: در جلسه‌ای که به همین منظور با اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس تشکیل می‌شود، فراگیربودن و پیامدهای آن را بررسی خواهیم کرد.

اجرای ضوابط رفع گره معاملاتی از شنبه

به منظور افزایش نقدشوندگی و رفع گره معاملاتی از نماد شرکت‌های دارای صف فروش یا خرید، ضوابطی که هیات مدیره بورس در ۲۵ تیر ۸۶ تصویب کرده است، از شنبه ۱۷ شهریور اجرا می‌شود. به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار، ضوابط مصوب هیات مدیره بورس تهران به این شرح است:

۱ - گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت‌های با ۳میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به علت عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت ده جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به استثنای معاملات در نماد ژعمده)، کمتر از ۲۰درصد حجم مبنا باشد.

۲ - برای رفع گره معاملاتی، تاثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد مورد نظر، برای دوره مشخصی که از ۵ جلسه معاملاتی متوالی بیشتر نیست، حذف می‌شود.

۳ - فهرست شرکت‌های دارای گره معاملاتی پس از تایید مدیر عامل بورس و دست‌کم یک روز پیش از حذف حجم مبنا، از طریق سامانه معاملات و همچنین سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم می‌رسد.

۴ - پس از رفع گره معاملاتی و روان شدن معاملات سهم یا خاتمه دوره پیش‌بینی شده در بند۲، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی سهام شرکت لحاظ می‌گردد.

بر اساس اعلام سرپرست مدیریت بازار بورس، بر اساس وضعیت صف‌های خرید و فروش سهام در پایان معاملات ۱۴ شهریور ۱۳۸۶، فهرست شرکت‌هایی که از یکشنبه ۱۸ شهریور حجم مبنای آن حذف خواهد شد، شنبه ۱۷ شهریور به اطلاع بازار خواهد رسید.