دنیای‌اقتصاد-بورس در روز 21 شهریور شاهد اولین مزایده بین‌المللی است؛ مزایده‌ای که برای نخستین‌بار با حضور خریداران داخلی و خارجی برای خرید 40درصد سهام شرکت ملی مس در قالب 2 بلوک 20درصدی با قیمتی فراتر از قیمت تابلو، در بازار برگزار می‌شود؛ این درحالی‌است که بیشتر فعالان بازار تصور می‌کردند که مزایده بین‌المللی سه شرکت مشمول سیاست‌های اصل44 در بازار خارجی صورت خواهد گرفت.
آگهی‌های مربوط به این مزایده در دو روزنامه داخلی و دو روزنامه انگلیسی زبان چاپ تهران در تاریخ‌های ۲۸ و ۲۹ مردادماه جاری منتشر شده و خریداران می‌توانند در روز عرضه از طریق بورس، سهام مورد نظر خود را خریداری کنند.

برگزاری اولین مزایده بین‌المللی در بورس تهران
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: بورس در روز ۲۱ شهریور شاهد اولین مزایده بین‌المللی است. مزایده‌ای که برای نخستین‌بار با حضور خریداران داخلی و خارجی برای خرید ۴۰درصد سهام شرکت ملی مس در قالب ۲ بلوک ۲۰درصدی با قیمتی فراتر از قیمت تابلو، در بازار برگزار می‌شود.
به نوشته خبرنگار ما، بیشتر فعالان بازار هم‌اینک تصور می‌کنند که مزایده بین‌المللی سه شرکت اصل44 در بازار خارجی صورت خواهد گرفت.
اما دیروز یک مقام دولتی، جزئیات برگزاری این مزایده بین‌المللی را در بورس تهران تشریح کرد.
از روزی که خبر برگزاری مزایده بین‌المللی سه شرکت ملی مس، ایرالکو و فولاد مبارکه از سوی مقامات سازمان خصوصی و اعضای هیات‌عالی واگذاری مطرح شد، همواره این پرسش در ذهن کارشناسان بازار سرمایه مطرح شده است که این مزایده بین‌المللی براساس کدام قانون و چه رویه‌ای انجام خواهد شد.
حتی بسیاری از مدیران شرکت‌های مربوطه نیز از شیوه برپایی مزایده بین‌المللی و کیفیت آن مطلع نیستند. از سوی دیگر، خبرنگاران ما طی روزهای اخیر از بسیاری از کارشناسان، حسابرسان مطلع بازار سرمایه جویا شدند که تربیت و ملاحظات برگزاری مزایده بین‌المللی چیست؟‌ برخی از خبرگان مالی عنوان کرده‌اند که غیر از قانون مناقصه‌های بین‌المللی در حوزه نفت و گاز قانون و دستورالعمل خاصی برای مزایده بین‌المللی وجود ندارد. از این رو جهت پایان دادن به برخی از ابهامات خبرنگار ما با
«سیدمهدی عقدایی»، معاون واگذاری سازمان خصوصی سازی مصاحبه تلفنی انجام داد.
وی گفت: اولین مزایده بین‌المللی سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ روز بیست و یکم شهریور ماه سال‌جاری از طریق بورس برگزار خواهد شد.
معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی افزود: 20درصد سهام شرکت ملی مس ایران در این روز در بورس عرضه می‌شود و 20درصد بعدی هم در تاریخ 28/6/86 عرضه خواهد شد. همچنین قیمت پایه این سهم رقم 740تومان مشخص شده است.
عقدایی در ادامه اضافه کرد: آگهی‌های مربوط به این مزایده در دو روزنامه داخلی و دو روزنامه انگلیسی چاپ تهران در تاریخ‌های ۲۸ و ۲۹ مردادماه جاری منتشر شده و خریداران می‌توانند در روز عرضه از طریق بورس، سهام مورد نظر خود را خریداری کنند.
وی در توضیح بیشتر عنوان مزایده بین‌المللی سهام شرکت‌ها گفت: منظور از این نوع مزایده، بازاریابی بین‌المللی برای فروش سهام در داخل ایران است، یعنی هم خریداران داخلی و هم خریداران خارجی می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.
عقدایی درخصوص زمان عرضه سهام دو شرکت فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران گفت: نحوه قیمت‌گذاری و زمان عرضه سهام این دو شرکت هم در اولین جلسه هیات واگذاری مشخص می‌شود.
وی از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کرد. از سوی دیگر یک منبع آگاه از اعلام آمادگی یک کنسرسیوم ایرانی برای خرید بخش عمده‌ای از سهام فولاد مبارکه اصفهان به صورت بلوکی از مزایده بین‌المللی این شرکت خبر داد.
این منبع به خبرنگار ما گفت: هنوز در رابطه با سقف واگذاری سهام فولاد مبارکه اصفهان تصمیم نهایی گرفته نشده است، اما یک کنسرسیوم داخلی و البته به رهبری سازمان تامین اجتماعی خواستار خرید ۴۰درصد از سهام شرکت است.
وی گفت: ایمیدرو تمایل فراوانی به عرضه کمتر از 40درصد دارد، چرا که در این صورت سهام مدیریتی خود را در «مبارکه» از دست می‌دهد، اما به هر حال عرضه بلوکی این 40درصد قطعی است.
به گفته این منبع، تاکنون شرکت‌های «میتال» «تاتااستیل» و «ایسار» که هر سه هندی هستند، برای خرید سهام «فولاد» ابراز تمایل کرده‌اند، ضمن اینکه یک فولادساز قزاقستانی هم خواستار خرید بخشی از این بلوک است. وی افزود: در صورت نهایی شدن میزان سهمی که دولت تمایل به واگذاری آن را دارد، سهام فولاد مبارکه احتمالا نزدیک به دو برابر قیمت بازار، به طرف‌های متقاضی فروخته می‌شود که رقابت آنها نیز در بورس انجام خواهد گرفت. وی گفت: مبنای فروش سهام فولاد مبارکه احتمالا میانگین قیمتی ۱۵روز اخیر (محاسبه براساس یک ضریب) این سهم در بورس تهران است.