پس از تصویب ضوابط رفع گره‌های معاملاتی از سوی شرکت بورس، هیات‌مدیره شرکت بورس در نشست اخیر خود پس از بررسی بازار سرمایه درباره سهام‌هایی که با گره معاملاتی مواجه هستند، تصمیم‌گیری می‌کند.

به منظور افزایش نقدشوندگی سهام و رفع گره معاملاتی از نماد شرکت‌های دارای صف خرید و یا فروش، ضوابط زیر در تاریخ ۲۵/۴/۸۶ به تصویب هیات‌مدیره شرکت رسیده است. ماده یک: گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی به‌رغم برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش، حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت‌های با ۳‌میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به دلیل عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت ۱۰‌جلسه معاملاتی متوالی، مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط انجام معاملات روزانه آن در این دوره (به استثنای معاملات انجام شده در نماد ژعمده) کمتر از ۲۰‌درصد حجم مبنا باشد.

ماده دو: برای رفع گره معاملاتی تاثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد مورد نظر برای دوره مشخصی که از ۵‌‌جلسه معاملاتی متوالی بیشتر نیست، حذف می‌شود.

ماده سه: فهرست شرکت‌های دارای گره معاملاتی پس از تایید مدیرعامل و حداقل یک روز قبل از حذف حجم مبنا، از طریق سامانه معاملات و همچنین سایت رسمی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم می‌رسد.

ماده چهار: پس از رفع گره معاملاتی و روان شدن معاملات سهم یا خاتمه یافتن دوره پیش‌بینی شده در ماده ۲، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی سهام شرکت لحاظ می‌شود.