گروه بورس - افت 13درصدی قیمت جهانی مس طی روزهای قبل و قیمت آن در جمعه گذشته باعث شد، صف خرید 10میلیونی ملی مس در روز چهارشنبه قبل به صف فروشی به همین میزان در آغاز معاملات دیروز تبدیل شود.
هر چند که این صف فروش طی چند مرحله خریداری شد، اما در نهایت خرید بیش از ۳۳میلیون سهم این شرکت توانست وضعیت سهام این شرکت را در پایان معاملات روز گذشته متعادل کند.

اما افت قیمت جهانی مس که به دلیل پیشرو بودن در بازار فلزات غیرآهنی، قیمت سایر فلزات را نیز با افت مواجه کرد، باعث شد قیمت‌های روی و آلومینیوم نیز سقوط کنند.
کاهش‌هایی که به دلیل وابسته بودن سود شرکت‌های تولیدکننده این فلزات به قیمت جهانی، سهام شرکت‌هایی همچون آلومینیوم ایران، معادن‌روی، کالسیمین و معادن بافق را دچار صف فروش کرد.
صف‌هایی که مجددا در نماد آلومینیوم ایران (ایرالکو) با خرید 900هزار سهم از بین رفت.
در کنار نمادهای فوق، سهام سایر شرکت‌های موردتوجه بازار نیز شاهد عرضه‌های سنگین بودند. فولاد مبارکه اصفهان که در آغاز معاملات با صف خریدی به میزان ۲۸‌ میلیون سهم روبه‌رو بود با عرضه ۱۹میلیون سهم متعادل شد و فولاد خوزستان نیز پس از اتمام عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی، شاهد معامله ۱۸میلیون سهم بود. البته تلاش حامیان سهام این دو شرکت، توانست هر دو نماد را دوباره به صف خرید بکشاند.
نکته جالب توجه در معاملات دیروز که یکی از پررونق‌ترین روزهای بورس طی ماه‌های گذشته بود، حمایت گسترده از قیمت سهام شرکت‌های اصل 44 بود. شرکت‌هایی که برخی از کارشناسان رونق روزهای گذشته بورس را مرهون رشد قیمت آنها می‌دانند.
باید توجه داشت با وجودی که ۶ماه از عرضه نخستین شرکت مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ می‌گذرد، اما ارزش معاملات سهام این شرکت‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از فعالیت‌های روزانه بورس را به خود اختصاص داده است.
تلاش دیروز در جهت عدم افت قیمت سهام این شرکت‌ها، در شرایطی که قیمت جهانی فلزات روند نزولی به خود گرفته‌اند، می‌تواند به مثابه شنا کردن در خلاف جهت آب باشد.
حرکتی که از یکسو در ذات خود هیچ‌ توجیه منطقی ندارد و از سوی دیگر سهام این شرکت‌ها را نزد سهامداران حساس‌تر می‌کند. حساسیتی که می‌تواند در صورت عدم حمایت در روزهای آینده، سایر قسمت‌های بورس را تحت‌تاثیر قرار دهد.در واقع حرکت روز گذشته در جهت حمایت از سهام شرکت‌های اصل ۴۴ به نوعی شرط‌بندی بر روی وضعیت قیمت جهانی فلزات بود. چرا که طی دیروز و امروز بازار جهانی فلزات تعطیل است و رشد یا افت قیمت این فلزات، از روز دوشنبه می‌تواند جهت حرکت قیمت سهام این شرکت‌ها را تعیین کند. وضعیتی که در صورت رشد قیمت در روز دوشنبه می‌تواند حرکت دیروز جمع‌آوری صف‌های فروش را تاحدودی توجیه‌پذیر کند، اما تداوم افت و تثبیت وضعیت کاهشی می‌تواند هزینه سنگینی را برای خریداران دیروز این سهم در پی داشته باشد. هزینه‌ای که در روزهای آینده، سایر سهامداران نیز در پرداخت آن سهیم خواهند بود.