گروه بورس - مجید اسکندری: پذیره‌نویسی 400میلیارد ریالی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی‌عام) در روزهای 29 و 30 و 31 مرداد ماه انجام می‌شود.
دکتر گودرزی دبیر هیات اجرایی تاسیس این شرکت با بیان این مطلب گفت: سال گذشته پس از ابلاغ اصل ۴۴، کمیته‌ای ۱۲نفره متشکل از مدیران شرکت‌های معدنی و فعالان بازار سرمایه با تشکیل جلسات تخصصی و با توجه به پتانسیل‌های فراوان در بخش معدن، تصمیم به تاسیس شرکت هلدینگ معدنی گرفتند و پس از حدود یک سال طی مراحل قانونی به عنوان اولین شرکت هلدینگ مجوز تاسیس و پذیره‌نویسی این شرکت را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کردند.

وی افزود: سرمایه اولیه شرکت 1000میلیارد ریال است که مقرر شد 60درصد آن از سوی موسسان و 40درصد نیز از طریق پذیره‌نویسی عمومی تامین شود.
در‌حال‌حاضر موسسان سهم خود را پرداخته‌اند و ۴۰درصد بقیه نیز در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه جاری از طریق کلیه شعب بانک پاسارگاد و شعب سپهری بانک صادرات از طریق پذیره‌نویسی تامین خواهد شد.
گودرزی درباره نحوه این پذیره‌نویسی گفت: ارزش اسمی هر سهم شرکت یک‌هزار ریال بوده و تعداد 400میلیون سهم در پذیره‌نویسی عرضه خواهد شد.
دامنه خرید برای اشخاص حقیقی از پنج میلیون ریال تا ۳۰۰میلیون ریال و برای اشخاص حقوقی از ۱۰۰میلیون ریال تا یک میلیارد ریال خواهد بود.
وی درباره ترکیب موسسان و سهامداران عمده شرکت گفت: شرکت مبنای خاورمیانه، گروه بانک پاسارگاد، بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، گروه توسعه معادن روی ایران، گروه صنعتی و معدنی امیر و سایر شرکت‌ معدنی و صنایع مرتبط از موسسان این شرکت هستند.
همچنین در حوزه بازار، کارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران، کارگزاری حافظ، موسسه شریف (وابسته به دانشگاه صنعتی شریف)، تعاونی کارکنان دانشگاه تهران و صندوق بازنشستگی صدا و سیما نیز از دیگر سهامداران این شرکت‌ها هستند.
گودرزی سپس گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم در روز اول پذیره‌نویسی، کلیه وجوه جمع‌آوری شود با این حال در صورتی که پس از پایان پذیره‌نویسی، بخشی از وجوه تامین نشود، موسسان این مبلغ را پرداخت خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: مجمع موسسان شرکت در شهریورماه برگزار خواهد شد و طبق تکلیفی که بورس تعیین کرده، این شرکت، سهام شرکت‌های معدنی را مدیریت خواهد کرد.
برای این کار هم باید بلوک سهام آنها خریداری شود و برای شروع، سرمایه‌ یک‌هزار میلیارد ریال کافی خواهد بود اما در آینده، سرمایه شرکت را تا 10هزار میلیارد ریال افزایش خواهیم داد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت وجوه حاصل از این سرمایه‌گذاری را صرف اکتشاف، بهره‌برداری و احیای معادن و همچنین خرید سهام عمده شرکت‌های معدنی خواهد کرد که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جهانی و همچنین شرایط اقتصادی که در‌حال‌حاضر در کشور ما وجود دارد، توسعه این حوزه فعالیت بسیار مطلوب و سودآور است. از سوی دیگر، به گزارش خبرنگار ما، همزمان با پذیره‌نویسی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مرحله دوم فروش اوراق مشارکت خود را به میزان ۵هزار میلیارد ریال آغاز کرده است. مطابق اعلام بانک مرکزی، این اوراق بی‌نام، یک‌ساله و با سود علی‌الحساب سالانه ۵/۱۵درصد از تاریخ ۲۷مردادماه سال‌جاری به مدت شش‌روز کاری منتشر می‌شوند. بانک‌های عامل توزیع اوراق شامل بانک‌های دولتی و خصوصی (ملی ایران- صادرات ایران- تجارت- ملت- سپه - کشاورزی- رفاه کارگران- مسکن- توسعه صادرات ایران- اقتصاد نوین- پارسیان- سامان- کارآفرین- پست‌‌بانک - صنعت و معدن و پاسارگاد) هستند.