همزمان با انتشار گزارش پیش‌رو (۱۳علت زیان‌دهی شرکت‌ها) استعفای هوشنگ نادریان که گفته می‌شود برای چندمین بار مطرح شده بود، با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی روبه‌رو شد. دکترهوشنگ نادریان که از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ و از سال ۸۰ تاکنون یعنی مدت هشت سال ریاست سازمان حسابرسی را برعهده داشت، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

او درباره دلیل استعفای خود به «ایسنا» گفته است: «نمی‌خواستم به رکود منتهی شوم» در پی این استعفا، وزیر اقتصاد از نادریان خواسته است که وی تا تعیین جانشین، مسوولیت این سازمان را برعهده داشته باشد. تاکنون فردی به عنوان جانشین وی معرفی نشده است، اما نادریان در این‌باره به ایسنا گفته است: «وزیر اقتصاد از افراد پیشنهادی مطلع است.»

ادامه در صفحه۱۸ درپی اعلام موضوع ادغام سازمان‌های دولتی، گروهی بر این اعتقادند که سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات نیز در یکدیگر ادغام خواهند شد و نادریان به این دلیل استعفا داده است، اما خود وی این موضوع را در گفت‌وگو با «مهر» رد کرده است.

نادریان: به ادغام ربطی ندارد

نادریان به «مهر» می‌گوید: این استعفا ارتباطی به انحلال سازمان حسابرسی و ادغام آن با دیوان محاسبات کشور ندارد و در شرایط فعلی به هیچ عنوان این موضوع مطرح نیست.

رییس سازمان حسابرسی با بیان اینکه در تاریخ ۱۶ مردادماه جاری استعفای خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه داده است، تصریح کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در پی درخواست‌های مختلفی که داشتم، با استعفا موافقت کردند.

هوشنگ نادریان افزود: براساس اساسنامه سازمان حسابرسی از زمان مذکور به مدت یک ماه فرصت است تا جایگزینی انتخاب شود.

وی با تاکید بر اینکه دلیل استعفای من به هیچ عنوان ارتباطی با انحلال سازمان حسابرسی و ادغام آن با دیوان محاسبات کشور ندارد، اظهار داشت: مطرح کردن این بحث‌ها از سوی برخی رسانه‌ها تنها به دلیل ایجاد تضاد بین دستگاه‌ها است و در شرایط فعلی به هیچ عنوان انحلال و ادغام سازمان حسابرسی مطرح نیست.

رییس سازمان حسابرسی یکی از دلایل عمده خود برای استعفا از این سمت را طولانی بودن زمان فعالیت در این سازمان ذکر کرد و افزود: دو سال خدمت در این دوره و ۶ سال خدمت در دوره قبل برای یک فرد در انجام وظیفه در یک سمت اکتفا می‌کند.

نادریان همچنین گفت: از نظر گزارش‌دهی حسابرسی، مشکل خاصی در این سازمان وجود ندارد و در فصل مجامع عمومی نیز، ریاست سازمان نقش زیادی ندارد.

وی با بیان اینکه شاید نفر بعدی بهتر بتواند سازمان را اداره نماید، گفت: اداره یک سازمان نظارتی مجموعه شرایط و مقتضیاتی را می‌خواهد که باید این شرایط فراهم

باشد.

نادریان گفت: هم‌اکنون چند گزینه دیگر برای فعالیت آینده خود مدنظر است که باید در این خصوص بررسی‌های بیشتری انجام دهم.

به گزارش مهر، حدود دو سه سال پیش دیوان محاسبات کشور طرحی را در مورد ادغام سازمان حسابرسی با دیوان محاسبات تهیه و آن را به مجلس ارائه کرد که این طرح در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شد که به دلیل وجود موانع قانونی قوی منتفی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ما، برخی از کارشناسان، استعفای نادریان را متاثر از اختلاف‌نظر برخی از مدیران دولتی به ویژه دیوان محاسبات با وی می‌دانند.

یکی از این کارشناسان معتقد است: بحث ادغام سازمان حسابرسی با دیوان محاسبات هنوز منتفی نشده است.