قیمت مس همین است که میبینیم شرکت‌های معدنی و سرمایهگذاران هستند که باید به بهترین نحو آن را به گردش در آورند. این پیامی بود که از بیستمین کنفرانس بینالمللی مس متال بولتن برداشت میشود. Christoph Geyer مدیرکل شرکت آلمانی KME در سخنان خود به نکته‌های کلیدی اشاره میکند: قیمت فلز سرخ (مس) به ۸هزار دلار افزایش یافت و در این میان کارخانجات ذوب فلز، بیشترین خسارت را متحمل شدند. به گفته Kit Katazava مدیر بخش تحقیقات Pan Pacific copper میزان سود معادن معادل ۶۴درصد از قیمت مس است در حالی که در کارخانجات ذوب این میزان فقط ۵‌درصد است. او گفت: شما به راحتی میتوانید ببینید که کدامیک توازن قدرت را به دست گرفته است. لازم است تمرکز روی فروش و عرضه بیشتر شود و اضافه ظرفیت کارخانجات ذوب کاهش یابد.

پیش از این Javier targhetta مدیر عاملAtlantic Copper در اسپانیا پیشبینی کرد برگشت سرمایه در معادن به ۱۸‌درصد خواهد رسید در حالی که در کارخانجات ذوب فقط چهار‌درصد خواهد بود. به گفته او با در نظر گرفتن ریسک میزان برگشت سرمایه عادلانه است. Luc Delagaye در گزارشی مشابه گفت مشارکت همیشگی میان معادن و کارخانجات ذوب در معرض تهدید است. سخنگویان کنفرانس گزارش دادند که وضعیت کارخانجات ساخت و تولید نیز چندان بهتر نیست. Simon payton دبیر شورای مس Wrough توضیح داد تولیدکنندگان تا حدی منافع خود را حفظ میکنند. با اضافه ظرفیت معمول در این بخش، سازندگان به کاهش اعتبار تمایل پیدا میکنند: آنها در بازار فروشنده، میخرند و در بازار خریدار، میفروشند. Geyer از تغییر جهت ساختاری تقاضا از مس به پلاستیک سخن میگوید: «آنهایی که امروز از قیمت بالای مس بیشترین سود را میبرند، فردا بیشترین ضرر را خواهند کرد.» او با نمایش اسلاید یک معدن بسته شده اینگونه نتیجهگیری میکند.

Geyer اضافه میکند: «ممکن است در مصارف خاص نتوان چیزی را جایگزین مس کرد، اما در مصارف متداول به راحتی قابل جایگزینی است و ممکن است قیمت‌ها بازتاب عرضه و تقاضا نباشند، اما همانطور که میبینیم بالا هستند.

Paytonپیش از این به نمایندگان کنفرانس گفته بود: «شما یا بازار آزاد دارید یا ندارید. قیمتها همین است که میبینیم و مجبوریم آن را بپذیریم.»

Bret Claton مدیر اجراییRio Tinto در LME به حمایت از قیمت‌ها سخن میگوید و تقاضا برای قراردادهای بلندمدت را رد میکند. او گفت: ما هیچ نیازی به تغییر نمیبینیم و بازارهای باز و شفاف را ترجیح میدهیم.

Robin Bhar و Michael Dixon دو تحلیلگر از USB وAME Mineral Economic میگویند. به زودی شاهد وقفهای در قیمت‌های بالا خواهیم بود.

Bhar پیشبینی میکند هر تن مس برای یک دوره سه ماهه بین ۶‌هزار تا ۷‌هزار دلار معامله خواهد شد. او میگوید: سال ۲۰۰۷ برای مس سال خوبی خواهد بود، اما سال بزرگی نخواهد بود. Bhar پیشنهاد میدهد که میانگین قیمت بلندمدت هر پوند ۱۵۰ سنت باشد، (پیشنهاد Dixon بالاتر است و ۱۶۰ سنت را پیشنهاد میکند) این رقم با ۷۱ سنت در سال ۲۰۰۲ و پیشبینی ۳۰۰ سنت برای سال ۲۰۰۷ مقایسه میشود.

تنزل ۴۰‌درصدی سهام Africo در اثر تصمیم دادگاه کنگو

سهام شرکت منابع آفریکو (Africo Resources Ltd)، پس از شکست تلاش‌های این شرکت برای تغییر رای دادگاه مبنی بر انکار مالکیت آن بر معدن مس ـ کبالت کالوکوندی (Kalukundi) در جمهوری دموکراتیک کنگو، روز دوشنبه به میزان ۴۰‌درصد تنزل کرد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران سهام این شرکت معدنکاری، که پایگاه آن در تورنتوست از ۳۰ آوریل که آفریکو اعلام کرد به دلیل رای دادگاهی در کنگو ۱۳۰میلیون دلار از سرمایه‌گذاریاش لغو گردیده، دستخوش آشفتگی بوده است. این دادگاه، شرکت آکام ماینینگ (Akam Mining)، را مالک ۷۵‌درصد از معدن کالوکوندی دانسته بود.

آفریکو ضمن تقاضای استیناف از بدرفتاری قضایی در پرونده خود شکایت کرده بود. اما بنا به گفته این شرکت در روز دوشنبه، دادگاه عالی عدالت در کینشازا (Kinshasa) اعلام کرد که رفتار قضات قابل آزمایش نیست. سهام آفریکو با ۱۴/۱دلار کانادا، یا ۴۳‌درصد کاهش، به بهای ۵۱/۱دلار کانادا در بورس اوراق بهادار تورنتو مورد معامله قرار گرفت. بهای این سهام قبل از اعلان آوریل، در حد ۸۰/۳دلار کانادا بود.آفریکو گفت که استیناف خود را مجددا پیگیری خواهد کرد. بررسی تقاضای استیناف این شرکت به تعویق افتاده بود تا نتیجه شکایت آن در مورد بدرفتاری قضایی معلوم شود.

منبع: متال بولتن