موج- از مجموع ۲۴۰ ایستگاه معاملاتی در بازار سرمایه تنها ۱۰۰ ایستگاه، فعالیت سفارش‌ها و تقاضاهای خرید و فروش را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در ادامه با اشاره به وجود صف‌های خرید در بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ما یک طرفه است که در آن یک بازار ۷۰ تا ۸۰‌درصد از نماد‌ها با صف خرید یا با صف فروش مواجه هستند. حسین خزلی خرازی از محدودیت دامنه نوسان به عنوان عاملی جهت ایجاد صف‌های خرید و فروش در بازار سرمایه نام برد.

این کارشناس بازار سرمایه برتغییر دامنه نوسان برای دست یافتن سهم به قیمت تعادلی بازار تاکید کرد.

وی گفت: اگر قرار است سهمی‌با دامنه نوسان ۲‌درصدی ظرف ۱۰ روز معاملاتی به قیمت تعادلی دست یابد، با تغییر دامنه نوسان (مثلا تا سقف ۵‌درصد) می‌توان به سهم کمک کرد تا ظرف سه روز به این قیمت تعادلی دست یابد.

وی یادآورشد: در بورس کشورهای آلمان، مالزی و ترکیه اگر سهمی‌سه روز یا سه نشست معاملاتی سقف یا کف نوسان را پر کرد در نشست چهارم با باز کردن دامنه نوسان، به رفع این گره معاملاتی اقدام می‌کنند.

خرازی تصریح کرد: در واقع در این بورس‌ها، اگر اطلاعاتی در سهم است که خریداران حاضر به خریداری سهم با قیمت‌های بالاتر و یا فروش با قیمت پایین تر هستند، مجریان بازار بدون هیچ‌گونه تعصبی نسبت به بازار، آنها را یاری می‌دهند.

وی با اشاره به بروز بحران مالی در بازارهای جهانی گفت: طی روزهای گذشته بانک‌های مرکزی در مواجهه با بحران‌های مالی بدون اینکه اقدام به تعطیلی بازار و تغییر و یا قفل سهم کنند با تزریق پول نقد به بازار از بروز شوک در بازار‌های سرمایه خود، جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز بانک‌ها می‌توانند در هنگام بروز بحران فروش در بازار سرمایه در پی اعلام اخبار منفی با خرید سهام و رفع صف‌های فروش منجر به بروز دلگرمی‌در بازار سرمایه شوند.

وی اضافه کرد: حتی سهامداران عمده نیز در این زمان می‌توانند اقدام به خرید و عرضه سهم کنند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی از سهام شناور آزاد، افزایش نقاط دسترسی به سیستم معاملاتی به عنوان راهکارهای افزایش عمق بازار نام برد.

وی تصریح کرد: با افزایش نقاط دسترسی به سیستم معاملاتی و سرعت بالا، سهامداران حقیقی و حقوقی می‌توانند سفارش‌های خود را به کارگزاران بدهند و کارگزاران نیز با سرعت بالا در انتقال این سفارش‌ها به سیستم معاملاتی، تقاضاها را انجام دهند تا چرخه گردش سهام به شدت افزایش یابد.