تعیین قیمت محصولات فولادی براساس قیمت‌های جهانی

گروه بورس فلزات- زهرا مسافر: قیمت محصولات فولادی براساس عرضه و تقاضا و همچنین قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود.

گفت‌وگوی خبرنگار دنیای‌اقتصاد با مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص عملکرد سال گذشته این شرکت و طرح‌ها و توسعه‌های آینده در پی می‌آید. به عنوان نخستین سوال، عملکرد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته چه بوده است.

فولاد مبارکه اصفهان سال ۱۳۸۵ را با افتخار و سربلندی سپری کرد و موفق شد علاوه بر تحقق کلیه برنامه‌های خود در اغلب نواحی بیشتر از برنامه تولید کند. واحد گندله‌سازی این شرکت با تولید ۶میلیون و ۳۸۸هزار تن گندله به میزان ۸۸هزار تن بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده خود تولید کرد، همچنین واحد احیای مستقیم فولاد مبارکه موفق به تولید ۴میلیون و ۷۰۱هزار تن آهن اسفنجی در این مدت شده است.

واحد فولادسازی و ریخته‌گری این شرکت به طور مداوم با تولید ۴میلیون و ۳۵۷هزار تن تختال به میزان ۴درصد نسبت به برنامه مورد نظر خود افزایش تولید داشته است.

واحد فولادسازی و نورد پیوسته سبا نیز در سال گذشته با تولید ۴۲۵هزار تن فولاد مذاب به میزان ۳۸۶هزار تن کلاف گرم تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۴ معادل ۳۷درصد رشد داشت.

ناحیه نورد گرم نیز در سال ۸۵ با تولید ۴میلیون و ۴۶۲هزار تن کلاف گرم به بالاترین میزان تولید خود از ابتدای بهره‌برداری تاکنون دست یافت که نسبت به برنامه پیش‌بینی شده شرکت از ۶درصد رشد برخوردار بود و این در حالی است که ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ۲/۴میلیون تن کلاف گرم است.

ناحیه سرد نیز با توجه به اجرای طرح‌های توسعه موفق شد به میزان ۹۹۵هزار تن کلاف سرد تولید کند.

طی سال گذشته فولاد مبارکه برای چهارمین سال پیاپی موفق به دریافت جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی شد.

معرفی فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌ای بورس اوراق‌بهادار تهران با سرمایه‌ ۱۵هزار و ۸۰۰میلیارد ریال طی سال گذشته و همچنین عرضه ۵درصد سهام این شرکت و استقبال چشمگیر خریداران برای دریافت سهام فولاد مبارکه را از دیگر افتخارات آن می‌توان برشمرد.

وضعیت تولید مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در سال‌جاری را توضیح دهید:

طی دو ماهه نخست سال جاری واحد گندله‌سازی این شرکت موفق به تولید یک میلیون و ۲۱۵هزار تن گندله شد که نسبت به برنامه پیش‌بینی شده شرکت از ۷درصد رشد برخوردار است، همچنین واحد احیای مستقیم این شرکت با تولید ۸۲۴هزار تن آهن اسفنجی موفق به تحقق برنامه‌های خود طی این مدت شده است.

واحد فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه نیز به تولید ۶۷۶هزار تن تختال دشمن طی دو ماهه نخست امسال دست یافت و ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا نیز با تولید ۷۹هزار تن کلاف گرم نسبت به برنامه مورد نظر خود بیش از ۱۸درصد رشد داشته است.

ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه با تولید ۷۹۳هزار تن کلاف گرم به میزان ۳درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی شده شرکت رشد داشته است و ناحیه سرد این شرکت نیز موفق به تولید ۱۹۵هزار تن کلاف سرد شده است.

مجتمع فولاد مبارکه طی دو ماهه نخست امسال در تمامی خطوط تولید خود به میزان ۵ تا ۲۰درصد افزایش تولید نسبت به برنامه‌های پیش‌بینی شده خود داشته است.

سیاست‌های کلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور چیست؟

این شرکت با توجه به چشم‌انداز ۲۰ساله کشور برنامه‌های خود را دنبال خواهد کرد به طوری که در پایان این چشم‌انداز به اهداف از پیش‌ تعیین‌شده خود دست خواهد یافت.

با توجه به برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰ساله ظرفیت تولید فولاد ایران به ۵۵میلیون تن افزایش خواهد یافت که سهم فولاد مبارکه در این سند چشم‌انداز تولید ۲۵میلیون تن فولاد تا پایان این برنامه است، یعنی فولاد مبارکه که هر سال باید یک میلیون تن به ظرفیت تولید خود اضافه کند.

سیاست‌های کلی فولاد مبارکه در سال ۸۶ را نیز تشریح کنید:

این شرکت سیاست‌های کلی خود را همانند سال ۸۵ دنبال خواهد کرد به طوری که در برنامه امسال تلاش شده تا برنامه‌ها و اهداف با کیفیت بالایی اجرایی شود.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه اصفهان را توضیح دهید

این شرکت طرح‌های توسعه خود را با جدیت تمام اجرایی خواهد کرد که توسعه زیر سقف موجود به میزان یک‌میلیون تن، طرح توسعه شهید خرازی به ظرفیت تولید ۲میلیون تن فولاد خام و طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا به ظرفیت ۷۰۰هزار تن را می‌توان از جمله طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه برشمرد.

در مجموع با اجرایی شدن کل طرح‌های توسعه فولاد مبارکه طی ۳ سال آینده به میزان ۳میلیون و ۲۰۰هزار تن به ظرفیت تولید این شرکت افزوده خواهد شد و کل تولید (ظرفیت تولید) فولاد مبارکه به بیش از ۵/۸میلیون تن خواهد رسید.

در ضمن طرح‌های توسعه قبلی فولاد مبارکه طبق برنامه توسعه اقتصادی کشور خاتمه یافته است و ظرفیت تولید محصولات سرد این مجتمع به یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن افزایش یافته که پاسخگوی نیاز بازار داخل خواهد بود و بخشی از آن نیز در سال‌جاری برای صادرات پیش‌بینی شده است.

چه برنامه‌ای برای فروش و صدور محصولات فولاد مبارکه در سال جاری دارید؟

برنامه فروش و بازاریابی فولاد مبارکه تامین به موقع نیاز منطقه در‌خصوص محصولات مورد نیاز است که در این راستا همانند سال گذشته صدور بیش از یک‌میلیون تن محصول به بازارهای جهانی ازجمله برنامه‌ها و اهداف فولاد مبارکه محسوب می‌شود. مابقی تولیدات این شرکت در بازار داخلی عرضه خواهد شد که بالغ بر ۳میلیون و ۵۰۰هزار تن محصول است.

پیش‌بینی جنابعالی از قیمت محصولات فولادی در آینده چیست؟

قیمت محصولات فولادی براساس عرضه و تقاضا و همچنین قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود و قیمت‌های داخلی نیز از قیمت‌های جهانی متاثر است.