مهر: رییس سازمان خصوصی‌سازی از آغاز واگذاری مراحل دوم و سوم سهام عدالت به روستائیان، عشایر، کارمندان، بازنشستگان در سراسر کشور از هفته دولت و آغاز پرداخت سود این نوع سهام طی یک ماه آینده خبر داد. غلامرضا حیدری کردزنگنه از آغاز واگذاری مراحل دوم و سوم سهام عدالت به روستاییان، عشایر، کارمندان، بازنشستگان در سراسر کشور در هفته دولت خبرداد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه مرحله دوم و سوم واگذاری سهام عدالت در تمام استان‌ها خواهد بود، تصریح کرد: این واگذاری از مناطق محروم روستاها آغاز می‌شود و همچنین از هر استان ۵ اداره کل انتخاب و سهام عدالت از واگذاری به آنها در این بخش شروع خواهد شد.

وی همچنین از پرداخت سود سهام عدالت طی یک ماه آینده خبرداد و گفت: به هر خانوار ۵‌نفره ۳۰۰‌هزار تومان سود سالانه پرداخت می‌شود که ۱۰۰‌هزار تومان بابت اقساط ۱۰ ساله آن کسر و به خزانه واریز می‌شود و ۲۰۰‌هزار تومان نیز به این افراد پرداخت خواهد شد. کردزنگنه اضافه کرد: این سود به ۵‌میلیون نفر پرداخت می‌شود که مبلغ توزیعی آن نیز ۳۰۰‌میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه جلسه واگذاری سود سهام برای مشمولان مرحله اول این طرح برگزار شده است، گفت: براساس این جلسه علاوه بر اینکه مشمولان مرحله اول ۳۰۵‌میلیارد تومان سود دریافت می‌کنند، ارزش سهام آنها نیز افزایش یافته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مشمولان مرحله دوم روستاییان کشور هستند، تصریح کرد: تمام روستاییان تحت پوشش ۲۳‌میلیون نفر هستند که تاکنون آمار ۲۵ استان گرفته شده است. وی مشمولان مرحله سوم را کارمندان دولت، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی اعلام کرد و گفت: کل بازنشستگان کشور ۵‌میلیون نفر هستند که با خانواده به ۱۷‌میلیون نفر می‌رسند. کردزنگنه با تاکید بر اینکه آمار ۲۳ استان در این مرحله جمع آوری شده است، گفت: مراکز دولتی نیز تا پایان مردادماه فرصت دارند که آمار خود را ارائه کنند. وی با گلایه نسبت به متناقض بودن آمار گفت: حدود ۹ ماه پیش از مراکز و دستگاه‌های دولتی درخواست آمار کارمندان را کردیم اما تا امروز هر دستگاه، آمار متفاوتی را به ما ارائه داده که این مغایرت باعث کندی روند واگذاری سهام خواهد شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه با تصویب مجلس شورای اسلامی‌پرداخت سهام عدالت به شش دهک جمعیتی افزایش یافته است، تصریح کرد: پرداخت سهام عدالت که قرار بود دهه فجر امسال پایان یابد، یک سال دیگر تمدید شد. به گفته وی لایحه اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که دارای ۱۰ فصل و ۸۹ ماده است، فصل ششم با پنج ماده به سهام عدالت اختصاص دارد.

کردزنگنه تصریح کرد: در ماده‌۳۴ این لایحه مشمولان این طرح، شش دهک جمعیتی (دو دهک با ۵۰‌درصد تخفیف و چهار دهک با ۳۰‌درصد تخفیف با اقساط ۱۰‌ساله) که حدود ۴۲‌میلیون نفر هستند را شامل می‌شود. وی ماده ۳۵ را مربوط به ساماندهی شرکت‌های تعاونی عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دانست و تصریح کرد: در ماده ۳۶ به نحوه توزیع سهام عدالت و معافیت‌های مالیاتی که شامل نقل و انتقال سهام و افزایش سرمایه است پرداخته شده است. به گفته وی ماده ۳۷ این لایحه تشکیل سازمان فرابورسی (OTC ) برای شرکت‌هایی که هنوز آمادگی عضویت در سازمان بورس را ندارند، پیش‌بینی شده است تا از سرمایه این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و توسعه استان‌ها استفاده شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص ماده ۳۸ این لایحه اظهار داشت: مطابق این ماده نباید هیچ‌گونه وکالتنامه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی استانی برای مدیریت توسط بخش دولتی گرفته شود تا مدیریت آنها کاملا خصوصی باشد. وی خاطرنشان کرد: این لایحه به تقویت بخش تعاونی، تاسیس بانک توسعه تعاون و خصوصی‌سازی توجه ویژه‌ای دارد.رییس سازمان خصوصی‌سازی بیان کرد: تا دو سال آینده ساختار اقتصاد ایران از حالت دولتی و رانتی خارج و به سمت یک مکانیزم آزاد‌سازی در تمام زمینه‌ها پیش می‌رود که در این شرایط فضا رقابتی شده و بهره‌وری و کارآیی افزایش می‌یابد، زیرا موتور توسعه هر کشور بهره‌وری است.