صف‌های خرید و عدم عرضه سهام

آغاز معاملات اوراق آتی از نیمه دوم سال

دنیای اقتصاد- برگزاری مزایده داخلی و بین‌المللی برای فروش ۴۰درصد از سهام سه شرکت اصل چهل و چهاری فولاد مبارکه، صنایع مس و آلومینیوم ایران که چندی پیش پنج درصد از سهام خود را برای کشف قیمت در بورس عرضه کرده‌اند، در شهریور ماه برگزار می‌شود. مزایده بین‌المللی ۳ شرکت بورسی

گروه بورس - برگزاری مزایده داخلی و بین‌المللی برای فروش ۴۰درصد از سهام سه شرکت اصل چهل و چهاری که چندی پیش پنج درصد از سهام خود را برای کشف قیمت در بورس عرضه کرده‌اند، در شهریور ماه برگزار می‌شود.

به نوشته خبرنگار ما، هنوز قیمت پایه عرضه بلوکی هر یک از سه سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی صنایع مس و آلومینیوم ایران به طور رسمی از طریق آگهی به بازار اعلام نشده است.

براین اساس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه ۱۵۸۰میلیارد تومان، شش میلیارد و ۳۲۰میلیون سهم معادل ۴۰درصد مجموع سهام، عرضه خواهد شد.

از شرکت ملی صنایع مس ایران نیز که با سرمایه ۵۷۹میلیارد تومانی فعالیت می‌کند، ۲میلیارد و ۳۱۵میلیون و ۸۵۷هزار و ۸۴۰ سهم، معادل ۴۰درصد عرضه خواهد شد.

از سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) که با سرمایه ۵/۱۶میلیارد تومانی در تولید انواع شمش آلومینیوم فعالیت می‌کند نیز ۶۶۰هزار معادل ۴۰درصد از مجموع سهام واگذار خواهد شد.

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که قیمت پایه سهام، شرایط فروش، تعهدات طرفین و تاریخ دقیق معامله را به تفصیل اعلام خواهد کرد.

به نوشته خبرنگار ما، دیروز قیمت هر سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۳۱ میلیون سهم تقاضا ۲۸۲۴ ریال، قیمت هر سهم ایرالکو با ۴۵۳ هزار سهم تقاضا، ۱۲۹۹۶ ریال و قیمت هر سهم ملی صنایع مس با بیش از۸۰ میلیون تقاضا ۶۸۰۷ ریال قیمت خورد. هنوز قیمت عرضه بلوکی ۴۰درصد از سهام هر یک از این شرکت‌های مشخص نیست. اما معاون واگذاری سازمان خصوصی، «مهدی عقدایی» فقط درباره قیمت عرضه و مزایده بین‌المللی شرکت صنایع ملی مس ایران به خبرگزاری فارس گفت: «قیمت ۷۴۰تومانی در عرضه بلوکی (۴۰درصدی) سهام ملی مس به تصویب رسید و شنبه هفته آینده آگهی مزایده بین‌المللی شرکت ملی در برخی روزنامه‌ها درج خواهد شد.»

وی افزود: براساس آیین‌نامه ۲۲ روز بعد از درج آگهی ۴۰درصد از سهام ملی مس به صورت بلوکی مزایده بین‌المللی خواهد شد.

همین مسوول دولتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «ایسنا» اضافه کرد که ۴۰درصد از سهام ملی مس در دو بلوک ۲۰درصدی جداگانه عرضه خواهد شد. وی با بیان این مطلب که پرداخت قیمت نقدی برای سهام بلوکی مس ۳۰روزکاری است، خاطر نشان کرد: حدود ۱۸۰میلیارد تومان از این سهام باید به صورت نقدی برای هر بلوک ۲۰درصد پرداخت شود. عقدایی در پاسخ به این سوال «فارس» نیز مشتریان خرید بلوک ملی مس چه گروه‌هایی هستند، از ذکر نام مشتریان خودداری کرد و گفت: برای فروش ۴۰دصد سهام ملی مس بازاریابی مناسبی شده و تا‌کنون بیش از شش‌ مشتری عمده از داخل و خارج متقاضی خرید این سهم شده‌اند.وی ادامه داد: متقاضیان برای خرید بلوکی سهام ملی مس، فولاد مبارکه و ایرالکو می‌توانند کنسرسیوم تشکیل دهند و خریداران مانعی در تشکیل گروه و کنسرسیوم ندارند.

این مقام سازمان خصوصی درباره سایر مصوبات روز گذشته هیات عالی واگذاری برای خبرنگار «ایسنا» تشریح کرده است که خریداران باید از توان مالی مدیریتی لازم جهت اداره بلوک خریداری شده برخوردار باشند. به گفته معاون واگذاری سازمان خصوصی سازی، با توجه به این که سهام بلوکی مس را در سطح بین‌المللی خواهیم داشت. بنابراین درصورت وجود چند خریدار آنها به رقابت پرداخته تا در نهایت خریدار مشخص شود. پس از اعلام ابلاغیه اصل ۴۴ و تسریع در روند واگذاری واحدهای مشمول اصل ۴۴، این اولین تجربه عرضه سهام شرکت‌های دولتی در گستره بین‌المللی طی سه دهه گذشته است.

بازدهی ۱۲۹‌درصدی

میانگین بازدهی سهام ۴ شرکت مشمول اصل ۴۴ از زمان حضور در بورس تا روز گذشته ۱۲۹‌درصد است.

به گزارش فارس، میانگین بازدهی بازار سهام از ۱۵ بهمن (زمان عرضه ملی مس به عنوان اولین شرکت مشمول اصل ۴۴) در حالی ۲/۵‌درصد برآورد شده که از محل تفاوت قیمت و سود سالانه (DPS) میانگین بازدهی ۴شرکت ملی مس، فولاد مبارکه، ایرالکو و فولاد خوزستان تا روز گذشته ۱۲۹‌درصد بوده است.

بر اساس این گزارش،‌ شرکت ملی مس از ۱۵ بهمن تا دیروز با توجه به پرداخت سود سالانه ۹۵ تومانی و تفاوت قیمت ۳۲۰ تومانی هر سهم (از ۳۶۰ تومان روز عرضه به ۶۸۰ تومان دیروز) بالغ بر ۱۱۶‌درصد بازدهی نصیب سهامداران حقوقی و حقیقی کرده است که رتبه ۹ نقد شوندگی این سهم در طول ۶ ماه حضور در بورس بیانگر قابلیت بالای خرید و فروش این سهم است.

این در حالی است که بررسی‌های فارس از میزان بازدهی فولاد مبارکه که از ۲۱ اسفند به عنوان دومین شرکت مشمول اصل ۴۴ وارد بورس شده نشان می‌دهد که بزرگترین شرکت بورس ۶۴‌درصد سود برای سهامداران خرد و کلان خود به ارمغان آورده است.

این‌درصد از بازدهی از محل سود سالانه ۳۰ تومانی و تفاوت قیمت ۸۰ تومانی محاسبه شده است.

قیمت هر سهم فولاد مبارکه از ۱۹۰ تومان در ۲۱ اسفند ۸۵ به ۲۸۲ تومان تا روز گذشته رشد کرده و رتبه نقد‌شوندگی این سهم نیز طی حدود ۵ ماه در بورس عدد ۱۵ است.

این گزارش از وضعیت بازدهی سهام ایرالکو که از ۲۱ خرداد ۸۶ در بورس قیمت‌گذاری شده، آورده است که سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ با توجه به عرضه محدود سهام در سال‌های ۸۱ تا ۸۳ در قیمت‌ ۳۵۰ تومان دارای بازدهی ۳۲۸‌درصدی بوده است.

این‌درصد از بازدهی از محل سود سالانه ۲۰۰ تومانی و تفاوت قیمت ۹۵۰ تومانی هر سهم (از ۳۵۰ تومان به یک هزار و ۲۹۹ تومان) برآورد شده است.

اما با توجه به قیمت‌گذاری سهام فولاد خوزستان در سه‌شنبه هفته گذشته سهام چهارمین شرکت مشمول اصل ۴۴ در عرض ۴ روز کاری ۲/۸‌درصد بازدهی نصیب سهامداران کرده و هر سهم این شرکت از ۳۳۵ تومان به ۳۶۲ تومان در روز گذشته رسیده است.

این ۴ شرکت مشمول اصل ۴۴ که بیش از ۲۴‌درصد از ارزش بازار سهام کشور را در اختیار گرفته‌اند، دارای میانگین بازدهی ۱۲۹‌درصدی هستند که این میزان از سوددهی سهام در نوع خود می‌تواند جالب توجه باشد.